Rabo band Naar het buitenland? \brgeet uw pas niet. INTERPOLIS Advertenties gea in het buitenland en Allfinanz Branche- contactdagen bloembollen Betaal op Maat' bezoekt winkel centra Internationaal jaarverslag nieuwe stijl Interpolis onderzoekt heelal Krediet coöperatie (8) Prijs voor tv-commercial Floriade Nummer 10/24 mei 199c De geldautomaat in het bui tenland en Allfinanz staan cen traal in de nieuwste adverten ties van de Rabobank. Advertenties in dagbladen ves tigen de aandacht op het ge bruik van de gea in het buiten land. 'Naar het buitenland? Ver geet uw pas niet', is het motto. Van 7 tot en met 10 juni en op 28, 29 en 30 juni verschijnt de advertentie in landelijke en re gionale dagbladen. Een paard, juwelen en een hangmat zijn de aandachttrekkers in de drie ad vertenties over Allfinanz. Dat is het aanbieden van een combi natie van produkten, toegesne den op de wensen van de cliënt. 'Omdat de Rabobank creatiever naar uw financiële si tuatie kijkt, ontstaan er meer mogelijkheden'. De Allfinanz-ad- vertenties staan in mei en juni in bijna twintig week- en maand bladen. Eerder dit jaar werden ze in een andere vormgeving en met een langere tekst ge plaatst. In het najaar krijgt de campagne een vervolg. RdhoUink. \.inivii.uni In juni vinden de jaarlijkse branchecontactdagen voor de bloembollensector plaats. Voor het eerst worden er apar te dagen georganiseerd voor nieuwe en traditionele 'bollen- banken' en zijn er externe des kundigen betrokken bij de uit voering. De branchecontactda gen zijn bedoeld voor agrari sche relatiebeheerders Bedrij ven. De bijeenkomst voor de startende bollenbanken vindt plaats op 9 juni in Wieringer- meer. Daar wordt onder meer informatie gegeven over de bol- lensector en de financierings- Hostessen be-1 zoeken tot begin juli winkelcentra in zo'n veertig ste den. In het kader van de actie 'Betaal op Maat' lichten zij win keliers en publiek voor over doelmatig betalen. De 'Betaal op Maat' karavaan propageert drie 'gulden' regels. Cheques en girobetaalkaarten zouden moeten worden bewaard voor grotere bedragen, geld dient zoveel mogelijk te worden opge nomen bij de geldautomaat en 'pinnen' zou moeten gebeuren waar dat kan, maar liever niet voor kleinere bedragen. De hos tessen bieden winkeliers gratis kassastickers en toonbankdis plays aan. Voor het winkelende publiek zijn er kaartjes met de drie gulden regels, ballonnen en vlaggetjes. Detaillisten met een 'Betaal op Maat' uiting op of bij hun kassa krijgen een attentie van een 'mystery man'. Boven dien maken zij kans op een reis naar een sportevenement. Ook tv-commercials zijn een onder deel van de campagne. 'Betaal op Maat' is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ban ken en de ondernemingsorgani saties KNOV en NCOV. De Con sumentenbond steunt de doel stellingen van de actie. Onlangs verscheen het Engelstalige organisatie-ver slag 1992. Naast een aanpas sing van de vormgeving is ook de commerciële inzetbaarheid vergroot. De vormgeving van het interna tionale jaarverslag is aange past aan de Rabobank brochu re-lijn. Bovendien is een profiel schets van de Rabobank-orga- nisatie toegevoegd, met een ac cent op de 'corporate banking' activiteiten. Hierdoor is het or ganisatie-verslag beter inzet baar voor commerciële doelein den. 'The Rabobank Group - Corporate Profile/Annual Re port 1992' is afgebeeld in Raboband International en kan in Best worden besteld. Het artikelnummer is 7764. vraagstukken van deze sector. Relatiebeheerders van grote bollenbanken en een functiona ris van de bloembollenveiling in Hillegom werken mee aan de uitvoering. Op de branchecontactdagen voor de gevorderde bollenban ken komen onderwerpen aan de orde als technische en lan ge termijn ontwikkelingen, ruim telijke ordening en milieubeleid. Sprekers zijn onder meer des kundigen van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en van de bloemenvei ling Aalsmeer. Deze bijeenkom sten worden op 15 en 22 juni gehouden in Schagen. Het heelal speelt een rol in de nieuwste reclame-uitingen van Interpolis. Tv- en radio commercials waren onlangs voor het eerst te zien en te ho ren. Sterrenkundige Yvonne is de hoofdpersoon in de commer cial. Zij bestudeert het heelal. Dat is 'de enige ruimte die In terpolis niet verzekert'. Ook op reclameborden in heel Neder land wordt Interpolis de ko- Bij een Kredietcoöperatie hoort een sobere bedrijfsformule. Neem bijvoorbeeld de vele win kelketens in ons land. In een winkelstraat van enige omvang staan verschillende winkels naast elkaar, die hetzelfde ver kopen. Toch zijn ze verschillend. Aan de ene kant van het palet is er de prijsbreker. Een formu le die werkt met lage kosten, een sobere inrichting en lage prijzen. Aan de andere kant staat de duurdere winkel, die het moet hebben van zijn chique uitstraling. Door dit onder scheid in bedrijfsformule kun nen verschillende winkels naast elkaar blijven bestaan. Het vormt als het ware de basis voor ieders bestaansrecht. Het is belangrijk dat zo'n formule niet ongemerkt verwatert. Een prijsbreker met het prijsniveau van een chique winkel of een chique winkel met een sobere winkeluitrusting van een prijs breker, dat werkt niet. De Rabobank is een krediet coöperatie. Dat geeft ons de verplichting om een zo laag mo gelijke financieringsrente te re aliseren voor de bedrijfsleden. Daardoor heeft de kredietco- operatie een plaats in de markt in de hoek van de lage prijzen. Dat moet de Rabobank duidelijk onderscheiden van andere ban ken. Daarbij hoort een kosten bewuste en sobere bedrijfsfor mule. mende tijd in verband gebracht met het heelal. De tv- en radio spots worden tot en met de eer ste week van juni uitgezonden. In de tweede helft van dit jaar zijn - naast de heelal-spot - ook de commercials over de zons ondergang en de vogeltrek weer te zien. De tv-commercial van de Ra bobank over de Floriade is be kroond met een 'zilveren lamp'. De onderscheiding werd begin mei uitgereikt in Amsterdam. Jaarlijks beloont de ADCN, de Art Directors Club Nederland, creatieve reclame-uitingen met gouden en zilveren 'lampen'. De 'zilveren' reclameboodschap was vorig jaar op tv te zien in de maanden september en okto ber. Het thema was dat de Flo riade zou gaan sluiten, maar dat toegangskaarten nog verkrijg baar waren bij de Rabobank. Beelden van dichtgaande bloe men en geluiden van sluitende poorten zorgden voor de symbo liek. De afdeling Publiciteit Par ticulieren gaf opdracht tot het maken van de tv-commercial. Ook de afdeling Communicatie en Public Relations was erbij be trokken. Reclamebureau Saat- chi Saatchi zorgde voor de cre atieve uitwerking.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 20