Advisering en begeleiding bij juridische problemen Rabo band 11 De Rabobank is overal anders Juridische Adviezen Werkgebied Aangesloten Banken is een on derdeel van de Juridische en Fis cale Dienst en heeft veel con tact met de plaatselijke banken. Zij behandelt alle juridische aan gelegenheden van de banken, met uitzondering van incasso- en fiscale zaken. Bovendien geeft zij juridische begeleiding aan het Werkgebied Aangesloten Ban ken en aan de Regiokantoren. Jummer 10/24 mei 1993 Plaatselijke bank, regiokantoor, deelneming, Best, Zeist, buitenlandse vestiging, Utrecht, Eindhoven, gelieerde instelling of de beurs: De Rabobank kent vele gezichten. In Raboband steeds aandacht voor één ervan. Deze keer Juridische Adviezen WAB. Als een zaak dat vereist bezoeken de juristen de plaatselijke bank. feite kun je zeggen dat wij adviseren op het hele brede juridische terrein waarmee de banken in aanraking kunnen komen', stelt Fi- lott. 'Wij zijn natuurlijk niet deskundig op alle gebieden. Maar als wij zelf de bank niet kun nen helpen, dan weten we in ieder geval waar de bank wél voor advies terecht kan.' Klachtendienst Een andere taak van Juridische Adviezen WAB is de advisering bij de afhandeling van geschillen voor de Ge schillencommissie Bankbedrijf en voor de Klachtencommissie Optie-en Effectenbedrijf. Ook de Klachtendienst van Rabobank Neder land, die sinds 1 maart een afzonderlijke een heid is, ressorteert onder de Juridische en Fiscale Dienst. Een klant die een klacht heeft over de dienstverlening van de bank, probeert in eerste instantie met zijn bank tot overeen stemming te komen. Lukt dat niet, dan kan de klant een klacht indienen bij de Klachten dienst van Rabobank Nederland. Apart traject Bartholomeus: 'Wij pro beren een klacht naar tevredenheid van de klant en de bank op te lossen. De klacht Medewerkers van plaatselijke banken volgen de cursus over de juridische as pecten van de intensieve veehouderij. Een belangrijke taak van de afde ling Juridische Adviezen WAB is de plaatselijke banken van model akten te voorzien. In verband met de invoe ring van het Nieuw Burgerlijk Wetboek heeft de afdeling twee jaar geleden alle modelak ten moeten vernieuwen. Met een modelakte kan de bank de relatie tussen haar en de klant juridisch vastleggen, bijvoorbeeld op het gebied van financieringen. Wanneer afwijkin gen nodig of gewenst zijn kan een maatwerk akte worden gemaakt. 'Het maken van deze akten is heel secuurwerk', zegt Wil Filott, af delingsdirecteur van Juridische Adviezen WAB. 'Staat er een kleine fout in een model akte, bijvoorbeeld in een overeenkomst be treffende een betaalrekening, dan kan dat door de miljoenen betaalrekeningen die er bij de Rabobanken zijn hele grote gevolgen heb ben.' Advisering Piet Bartholomeus, adjunct directeur van de afdeling Juridische Adviezen WAB: 'De laatste jaren hebben we te maken met een toenemend aantal fusies bij de plaatselijke banken. De juridische begelei ding daarvan wordt door onze afdeling ge daan. We geven ook adviezen bij juridische problemen rondom de huisvesting van de bank. En op het gebied van het arbeidsrecht. Dat kan nodig zijn wanneer er problemen ont staan bij het beëindigen van de arbeidsbe trekking. Bovendien worden we de laatste tijd steeds meer geconfronteerd met de toene mende invloed van de milieuwetgeving op het financieringsbeleid. Met name op het gebied van de milieuwetgeving in de agrarische sec tor hebben we een behoorlijke kennis opge bouwd.' Telefoondienst Voor concrete vragen van plaatselijke banken heeft Juridische Ad viezen WAB een telefoondienst ingesteld. Krijgt de bank bijvoorbeeld een erfgenaam aan de balie die geld wil halen van de reke ning van een overledene, dan kan zij de tele foondienst bellen voor advies. Ook met vra gen over moeilijke constructies met BV's kan de bank telefonisch bij de afdeling terecht. 'In Bartholomeus en Filott: 'Wij advise ren plaatselijke banken op een breed juridisch terrein. wordt altijd afgewikkeld in overleg met de betreffende bank. Of als de klacht be trekking heeft op een produkt, met de ma nagervan de verantwoordelijke produktgroep. Wij behandelen de klachten in een apart tra ject. Het kan namelijk voorkomen, dat de bank ons een juridisch advies vraagt over een klacht die is ingediend bij de Klachten dienst. Dat willen we gescheiden houden. We gaan daar heel zorgvuldig mee om.' Het aantal klachten bedraagt ongeveer vijfen twintig per week en neemt toe. Volgens Bar tholomeus komt dat niet omdat de dienst verleningvan de plaatselijke banken slechter is geworden, maar omdat de cliënt steeds mondiger wordt. Cursussen en brochures Juridische Ad viezen WAB vertegenwoordigt de Rabobank- organisatie ook voor juridische aangelegen heden in externe organisaties, zoals de Ne derlandse Vereniging van Banken. De mede werkers van de afdeling geven ook lezingen en organiseren cursussen voor plaatselijke banken. Bartholomeus: 'Afgelopen jaar had den we cursussen over de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek. Maar we geven ook cursussen over bijvoorbeeld de juridische aspecten van financieringen, over arbeids recht en milieurecht. Daarnaast geven we voor medewerkers brochures uit met achter grondinformatie. Hiervoor is veel belangstel ling. We zijn nu bezig aan de tweede druk van de brochure 'Juridische aspecten van kre dietverlening'.' 'In de toekomst wil de Rabobankorgani- satie geleidelijk het aantal spaarvormen te rugbrengen', vertelt Filott. 'Dat brengt nogal wat juridische verwikkelingen met zich mee, want je gaat ingrijpen in een spaarovereen- komst met een klant. Wij houden ons bezig met de juridische begeleiding van dit project. Op het ogenblik zijn we bezig met het inven tariseren van de problemen en we proberen daar een oplossing voor te vinden. Uiteinde lijk moeten we tot een werkbaar geheel ko men om de zaak uit te kunnen voeren tot te vredenheid van de bank en de klant.' Juridische Adviezen Werkgebied Aangesloten Banken locatie Eindhoven *27 medewerkers 25 mensjaren 7.500 telefonische adviezen per jaar 4.000 schriftelijke adviezen per jaar

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 15