Rabo band 'Dat moet dus heel duidelijk in samenspraak met de basis van de organisatie leiden tot een besluit vorming die aan de ene kant duidelijkheid verschaftmaar aan de andere kant tevens de autonomie van de plaatselijke banken heel direct - en terecht - overeind houdt. 'Dat betekent dat de manier waarop medewerkers met deze problematiek omgaan, van vitaal belang is voor de identiteit van de organisatie en het ontwikkelen - en het handhaven - van een bepaald normen en waarden patroon. Dat wordt misschien niet altijd zo beleefd. Mummer 9/10 mei 1993 Douben: 'Die vanzelfsprekendheid van consensus die vroeger vooraf aanwezig was, die moet je nu verdienen en telkens op nieuw verdienen. Mondiale ontwikkeling 'De Rabobank is daarnaast vrij laat - de afgelopen tien jaar pas - gaan internationaliseren. Wat betekent datje van daaruit heel anders de wereld in kijkt, en de wereld heel anders naar de Rabobank kijkt. De normen en waarden die vroeger ook wel aanwezig waren - maar bui tengaats bleven - komen tegenwoordig bin nen de organisatie. Al is het maar omdat je handelsbetrekkingen in verre landen gaat financieren en daar vestigingen krijgt. Je wordt zo via medewerkers en cliënten die daar werken, geconfronteerd met gebruiken - normen en waarden - van andere conti nenten. Dan heb je aan de ene kant de na tionale basis - de plaatselijke banken - en aan de andere kant die mondiale ontwikke ling. Om dat goed in evenwicht te houden, vergt echt heel grondig nadenken. Daardoor wordt het besturen van de organisatie Rabo bank veel complexer. En dit mede, daar een hele groep mensen zoveel mondiger is ge worden, zij zoveel kennis en inzicht hebben vergaard, dat daardoor inhoudelijke discus sies ontstaan op alle niveaus. Die discussies worden aangezwengeld door omstandighe den en denkpatronen, die zich voordoen in de basis van de Rabobankorganisatie.' Meer overtuigingskracht 'Vroeger kon je van bovenaf, met een beetje overtuiging nog wel zeggen: 'We doen het zo'. Tegen woordig moetje dat van beneden naar boven en vice versa goed doordenken, om daarmee tot een werkbare oplossing te komen. Een oplossing waarvan je zegt dat die door de or ganisatie wordt gedragen. Dat betekent, dat je nu steeds meer overtuigingskracht nodig hebt, steeds meer normen en waarden zult moeten uitleggen. Je kunt er niet meer stil zwijgend van uitgaan dat ie dereen weet waar je het over hebt, waar je naar toe wilt en hoe je dat wilt doen. Het is binnen de Rabobank niet zo dat de Raad van Be heer en de Hoofddirectie een mening hebben en dat we die dan maar moeten uitvoeren. Nee, dat moet dus heel duidelijk in sa menspraak met de basis van de organisatie leiden tot een besluitvorming die aan de ene kant duidelijk heid verschaft, maar aan de andere kant tevens de autonomie van de plaatse lijke banken heel direct - en terecht - overeind houdt. De vanzelfsprekendheid van het bereiken van con sensus was vroeger groter dan nu. Dat heeft alles te maken met de pluriformiteit van normen en waarden die de organisatie zijn binnen gekomen. De vanzelfspre kendheid die vroeger vooraf aanwezig was, die moet je nu verdienen en telkens op nieuw verdienen.' Ander arrangement Douben denkt niet dat de Rabobank vanuit de maat schappij met een andere druk wordt geconfronteerd dan de concurrentie. Wel dat deze druk zich binnen onze organisatie anders vertaalt. Andere groot-banken hebben als Naamloze Ven nootschap (NV) jaarlijks eenmalig een aan deelhoudersvergadering, waar de directie aan de aandeelhouders verantwoording moet afleggen over het gevoerde beleid. Bij de Rabobank is de verantwoording heel an ders geregeld: 'Een coöperatieve bank heeft een andere doelstelling. Ze probeert boven dien een natuurlijk evenwicht in de organi satie te leggen tussen centraal en decen traal. Dat geldt met name voor de autonomie van de plaatselijke banken. Dat brengt een heel ander soort maatschappelijk arrange- ment met zich mee - ook voor de leiding van Rabobank Nederland - dan wanneer je een NV bent, die met min of meer anonieme aan deelhouders verspreid over de hele wereld te maken heeft.' Maatschappelijke inbedding 'Het ge zicht van het afleggen van verantwoording is bij de Rabobank veel concreter menselijk en daardoor maatschappelijk anders dan bij een NV. Een Hoofddirectie en een Raad van Beheer worden voortdurend geconfronteerd met een aantal mensen uit de basis, in de Centrale Kringvergaderingen en de Kringver gaderingen, die heel indringend vragen kun nen stellen over wat doen jullie met onze or ganisatie? Wat denken jullie ermee te gaan doen? Hoe spelen wij daar een rol in? Waar baseer je dat op? En dan kan noch een lid van de Raad van Beheer, noch een lid van de Hoofddirectie zeggen 'Nou, ik heb het ge hoord. Ik trek mijn conclusies en we gaan verder'. Je zult dat voortdurend weer terug moeten spelen. Die consensus en dat ver trouwen moeten verdienen. Dit leeft hier veel meer - en is inhoudelijk veel diepgaan der - dan bij andere organisaties. De maat schappelijke inbedding is niet alleen per de finitie anders, hij is ook feitelijk anders. Dat betekent dat voor een aantal maatschappe lijke ontwikkelingen de consequenties voor de Rabobank veel verstrekkender zijn dan voor andere banken.' Vitaal belang Tenslotte gaat Douben in op de positie die de medewerkers van de Rabobankorganisatie innemen bij het onder houden van die relatie met de samenleving. Het is volgens hem de laatste tien, twintig jaar steeds belangrijker geworden wat de kwaliteit van de medewerkers is. 'Voor een dienstverlenende organisatie is het ontzet tend belangrijk om kwaliteit in dienst te heb ben. Ook kwaliteit op het gebied van normen en waarden. Een kwaliteit van normen en waarden die past bij datgene wat die organi satie in de loop van de tijd draagt. Dat kun je niet realiseren als die zich beperkt tot de di rectie van de plaatselijke bank. Nee, dat heb je in sommige situaties juist vooral aan de balie nodig. En dan juist weer bij het re latiebeheer. Dat betekent dat de manier waarop medewerkers met deze problematiek omgaan, van vitaal belang is voor de identi teit van de organisatie en het ontwikkelen - en het handhaven - van een bepaald nor men en waarden patroon. Dat wordt mis schien niet altijd zo beleefd. Maar je krijgt ge garandeerd, naarmate je meer specialisten van buiten zult moeten aantrekken, dit vraag stuk veel scherper in beeld.' 'Dit betekent ook, dat mensen die bij voorbeeld vanuit andere banken bij plaatse lijke banken of Rabobank Nederland binnen komen zeggen: 'Wat ben ik nou bij een gek ke tent binnengekomen'. En dat zij zich voort durend verbazen dat die tent financieel economisch zo goed draait. Als je steeds meer mensen uit een niet-coöperatieve hoek binnen je personeelsbestand krijgt, moet je met nog meer aandacht die coöperatieve identiteit - en de identiteit van de Rabobank in zijn algemeenheid - proberen over te dra gen en acceptabel te maken voor medewer kers. Omdat juist die medewerkers in heel veel situaties het gezicht van de Rabobank zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7