'Het tariferingsbeleid deugde en deugt.' T 'W Tarieven bedrijvenmarkt voorbeeld voor andere banken Rabo band 2ees Hoogkamer, nu werkzaam bij Betaaldiensten, werd voorlich- :er bij Rabobank Nederland toen de tariferingsmaatregelen rijp wa- 'en voor introductie. Hij kreeg de stormen van protest over zich leen. Nu het stof wat is gaan liggen ziet hij de nodige veranderin gen in de houding van de media. Er wordt genuanceerder bericht aver de Rabobank in het algemeen en over het zo gevoelige on derwerp van tarifering in het bijzonder. Jummer 9/10 mei 1993 oen ik in 1989 kwam waren de me dia anti-tarief, of nog erger 'anti- bank', zegt hij. 'En we werden in de ft/ielen gereden door uitlekkende informatie. Ik leb dat twee keer meegemaakt. Een keer /oor de invoering van TGT en vervolgens bij de ntroductie van tarieven voor particulieren. De ntroductie hiervan werd uitgesteld en de maatregelen deden in een bijgestelde vorm dit aar hun intrede. Nu moet ik zeggen dat aan iet begin van de hele kwestie rond tarifering n de Particulierenmarkt de communicatie /anuit de bank naar de financiële pers beslist oeter kon. We zijn daarom van een vrij pas sieve houding betrekkelijk snel naar een ac tieve gegaan.' Dubbelpakket 'Het is intussen wel dui delijk dat het goed is, dat we onze koers heb ben afgesteld op de mening van de banken en niet op die van de media. Met name de discussies in de Centrale Kringvergadering hebben geleid tot de systemen die we nu vol gen. De eerste berichtgevingen rond TGT lie ten al zien dat er niet goed werd geluisterd. Na een persconferentie was maar een deel van de materie terug te vinden in de pers. We hebben dan ook veel tijd besteed aan de haal baarheid van de voorstellen voor de Particu lierenmarkt. Met het oog daarop kwamen we aanvankelijk voor de Particulierenmarkt met een dubbelpakket maatregelen. Zo kon de klant kiezen voor een beperkte gratis Betaal rekening of hij verschafte zich meer mogelijk heden en een hogere rente door betaling van f 40,-. Uiteindelijk is de CKV geadviseerd om die keuzemogelijkheid te laten vervallen en is een aangepast pakket van f 25,- uit de bus gekomen.' Ongenuanceerd 'Omdat de media in hun berichtgeving over TGT te ongenuanceerd waren en vaak alleen belangstelling toonden voor de kostenkant zonder daarbij de alter natieven te noemen, traden woordvoerders van de Rabobankorganisatie meer dan ge bruikelijk naar buiten. Er kwamen grote inter views in de krant en voor radio en tv. Mis schien was de introductie van het f 25,- pak ket op vrijdag 13 december 1991 volgens de plaatselijke banken te vroeg en daardoor on gelukkig', overweegt Hoogkamer, 'maar daar hoeven we niet om te blijven treuren. Meer dere journalisten beschikten al over de infor matie. Daardoor waren we niet te vroeg. Be langrijker is echter dat het beleid deugde en deugt. Dat zien de media meer en meer in. Dat komt ook door het verhaal dat we kunnen vertellen.' Hoogkamer: 'Als we moesten zeggen dat de klant alleen maar moet betalen, dan zou het veel moeilijker worden. De klant ziet nu ook de andere mogelijkheden en wil best meewerken aan een efficiënter betalings verkeer. Natuurlijk, gestuurd door tarieven, maar als hij niet zou willen, zou hij het ook niet doen. Nee, zo'n positieve houding als nu de laatste maanden blijkt, had ik niet ver wacht. Maar ik ben er blij mee. Er is toch wel het een en ander veranderd. Neem bijvoor beeld de publikatie in de Consumentengeld- gids van april over tarifering. Die was aan merkelijk milder dan in 1989. Dat is toch ook winst die we op voorlichtingsgebied hebben geboekt.' De Rabobank liep voorop met de invoering van maatregelen die het betalingsverkeer kostendekkend konden maken. Voor het za kelijke betalingsverkeer ontstond een sys teem van tarifering dat voor zowel de klant als voor de bank zoveel positieve punten had, dat het bij de concurrenten navolging vond. Inmiddels is het betalingsverkeer voor de bedrijvenmarkt kostendekkend. ie de kosten veroorzaakt moet ze ook betalen' was het uit gangspunt van de projectgroep, die tot taak had een systeem te ontwerpen waarbij het zakelijke betalingsverkeer geheel kostendekkend werd. Onder leiding van Huub Bosch ontstond het TGT-systeem, de trans actiegebonden tarifering, waarbij de kosten van de transactie in rekening worden ge bracht. Daar tegenover stond de afschaffing van de provisie en valutering en een hogere creditrente. Dat pakket van maatregelen werd op ljuli 1990 door 75 plaatselijke ban ken ingevoerd. Geleidelijk aan volgden ande re banken en op dit moment is de deelname aan het TGT-systeem gegroeid tot 90 pro cent. Exclusief voor de Rabobank Bosch, projectleider van de groep die het TGT-sys teem ontwikkelde: 'Het systeem was nieuw en exclusief voor de Rabobank. Toen we er mee naar buiten kwamen, klonken er krachti ge protesten. Maar omdat TGT geleidelijk aan werd ingevoerd, kwamen ook de reacties over Hoogkamer: 'Toen ik in 1989 bij de bank kwam waren de media anti-tarief. de tijd verdeeld binnen. Wat de bedrijven het eerst opviel was dat de kosten verdubbelden. Dat is juist, maar tegenover de kosten staan ook opbrengsten. En daardoor moest aan vankelijk 20 procent van de klanten bij onge wijzigd betaalgedrag bijbetalen, voor 60 pro cent maakten de maatregelen niet uit en 20 procent ging er zelfs op vooruit.' Persoonlijke benadering Bosch: 'Door de acties die we hebben ondernomen was het verlies aan klanten minimaal. We hebben twee jaar lang veel energie gestoken in het van repliek dienen van belangenorganisaties, we hebben stukken geschreven en commen taar geleverd. Maar ook kregen klanten per soonlijk advies hoe ze met een ander betaal gedrag de kosten van hun rekening konden terugbrengen. Daarvoor kregen bankmede werkers een speciale training. Banken gingen acquisitie plegen met het systeem en lande lijk werd campagne gevoerd met de 'smile'- advertentie. We kunnen nu constateren dat dankzij het TGT-systeem het klantenbestand is gegroeid.' Elektronische betaalvormen 'Bij de in troductie van TGT hebben we meteen gewe zen op de voordelen van elektronische be taalvormen. Een voorbeeld: Een transactie op diskette wordt voor twee dubbeltjes ver werkt. Handmatig kost verwerking f 2,-. Veel bedrijven gingen toen hun betalingen op dis kette aanleveren. Ook telebankieren nam een grote vlucht. Het betalingsverkeer voor de bedrijvenmarkt is nu inderdaad kosten dekkend. Bij een totale invoering betekent het bovendien dat door de efficiëntere ver werking de bank, en dus de klant, 20 procent voordeliger kan werken. Het beleid dat in de jaren tachtig werd ontwikkeld, staat nog steeds keihard overeind', constateert Bosch met genoegen. Wat er gebeurd is in de jaren 1989 tot 1993 veroorzaakte niet alleen veel beroering bij de consument. 'Het feit dat andere ban ken ons hebben nagevolgd geeft aan dat het systeem goed is', stelt Bosch vast. 'Maar ook binnen de banken onderging het denken over het betalingsverkeer een omwenteling. Het betalingsverkeer werd van noodzakelijk kwaad een kernprodukt waarover met de klant afspraken kunnen worden gemaakt. De successen die zichtbaar werden waren zeker in de beginfase, waarin er nog veel reserves waren, een steun in de rug. Nu kunnen we verder werken aan een vervolmaking van het systeem en aan de kwaliteit van de dienst verlening'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3