Rabobank Noordwest Groningen: Veel aandacht voor relatiebeheer Rabo 11 De Rabobank is overal anders 'Afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan de kwaliteit én aan de kostenbeheersing', verzekert Arie van der Spek, directeur van de bank Noordwest Groningen. 'Nu moet er worden gescoord. Goed relatiebeheer speelt hierin een belangrijke rol.' Mummer 9/10 mei 1993 Plaatselijke bank, regiokantoor, deelneming, Best, Zeist, buitenlandse vestiging, Utrecht, Eindhoven, gelieerde instelling of de beurs: De Rabobank kent vele gezichten. In Raboband steeds aandacht voor één ervan. Deze keer de Rabobank Noordwest Groningen. SS- J v tgSitójjj-' De zeehondencrèche in Pieterburen is klant van de bank. Na een aantal fusies in de jaren ze ventig is de Rabobank Noordwest Groningen vorig jaar gefuseerd met de Rabobank Kloosterburen. Eind dit jaar komt daar, als de leden er mee akkoord gaan, nog de Rabobank Sauwerd bij. 'Ons werkgebied is hierdoor behoorlijk groot', zegt directeur Van der Spek. Daar staat ech ter tegenover dat dit gebied een relatief lage bevolkingsdichtheid heeft.' Landbouw Noordwest Groningen is een agrarische bank. In het werkgebied zijn veel grote, goed geoutilleerde landbouwbe drijven gevestigd. Echte problemen zijn er niet. Van de stad Groningen tot aan Winsum is er melkveehouderij. Verder naar het noor den akkerbouw, met name pootaardappe- len. Industrie of handelscentra vind je in dit deel van Nederland nauwelijks. Het toeris me is nog heel kleinschalig. De zeehonden crèche in Pieterburen, een klant van de bank, trekt per jaar zo'n 200.000 bezoe kers, hoofdzakelijk dagjesmensen. Concurrentie 'De landbouw is in ons werkgebied de belangrijkste bedrijfstak', vertelt Van der Spek. 'De Rabobank is hier dé agrarische bank. Ons marktaandeel ligt tussen de 80 en 85 procent. Voor de con current zijn de grote landbouwbedrijven, de topsegmenten, echter ook een interessante markt. Wij zagen de concurrenten en de kos tenstijging van het bankbedrijf op ons afko men. We moesten ons dus heel bewust gaan oriënteren op de toekomst. Kijken hoe we ervoor stonden, wat we willen bereiken en vervolgens een lijn uitstippelen om dat doel te verwezenlijken.' Inventarisatie Begin 1991 begon het managementteam van de bank met een in ventarisatie. Er werd een sterkte- en zwak te-analyse gemaakt. Van der Spek: 'Op ba sis van de uitkomsten hebben we een visie ontwikkeld: Wat gaat er in ons werkgebied gebeuren en hoe willen wij als bank daarin Het statige voorhuis van een typische Gro ninger boerderij. opereren. De conclusie was dat we terug moesten naar onze roots en ons meer op de kernactiviteiten moesten richten. Eén van de gevolgen hiervan was bijvoorbeeld dat we zijn gestopt met de reizenverkoop. Het beleidsplan dat we hebben gemaakt loopt tot 1995. We hebben het onder de naam 'Goal 1995' gepresenteerd aan de mede werkers. 'Goal' als een doel om naar toe te gaan én om punten te scoren.' Eerst intern Aan de hand van het be leidsplan werd eerst intern een aantal zaken aangepakt. 'Primair zijn we naar ons perso neelsontwikkelingsbeleid gaan kijken', ver telt Van der Spek. 'We wilden uiteindelijk sa men iets bereiken. Een aantal medewerkers was aan verfrissing toe. Vanuit het ma nagementteam hebben we dan ook heel sterk de doorstroming geactiveerd. Mede werkers konden solliciteren op vacatures. Binnen een jaar is ongeveer de helft van de medewerkers op een andere stoel terecht gekomen. Dat heeft heel stimulerend ge werkt.' Kredietbeheer 'Een andere stap was het professionaliseren van ons kredietbe- heersingsproces', vervolgt Van der Spek. 'Je Van der Spek: We hebben er alle ver trouwen in dat we onze doelstelling kun nen verwezenlijken. kunt een heleboel verdienen, maar als er aan de andere kant verliezen worden gele den is dat slecht voor de motivatie van je personeel. Verder hebben we veel aandacht besteed aan de bedrijfsvoering. Met het be- drijfskostenbeheer liepen we eigenlijk voor uit op de een-achtste-operatie. Het afgelo penjaar zijn we erin geslaagd om onze kos- tengroei op 2 procent te houden.' Marktbewerking Op dit moment zit de bank midden in de vierde fase, de marktbe werking. Van der Spek: 'De afgelopen jaren hebben we het fundament gelegd en nu moet er worden gescoord. Goed relatiebe heer speelt hierin een belangrijke rol. Wij hebben de bedrijfscliënten onlangs een bro chure gestuurd, waarin we ons agrarisch ad viesteam hebben voorgesteld. De relatiebe heerders bezoeken alle bedrijfscliënten. Zo bouw je een goed contact op. In de bedrij- venmarkt doen we het redelijk goed. Maar ook de particulieren hebben onze aandacht. In de P/E-segmenten zijn we verhoudings gewijs slecht vertegenwoordigd. Daar moe ten we dus iets aan doen.' Informatiesysteem Enkele jaren gele den heeft de bank Noordwest Groningen een eigen cliënteninformatiesysteem ont wikkeld. Volgens Van der Spek is dit voor de relatiebeheerders een goed hulpmiddel. Zij kunnen daarmee in korte tijd een totaal beeld van de cliënt krijgen. De bank ver wacht in 1995 mee te gaan in het Laura-tra- ject. Tot die tijd kan het eigen systeem als overbrugging dienen. 'We melden ons nu nog niet aan voor het Edab-project', besluit Van der Spek. 'De laat ste jaren hebben de medewerkers intern al met zoveel veranderingen te maken gekre gen. Dat moeten we echt niet onderschat ten. Ik denk ook dat we moeten opletten dat we niet steeds met interne zaken bezig zijn. Voor ons is nu de marktbewerking heel be langrijk, dat heeft alle aandacht.' Rabobank Noordwest Groningen: 6 kantoren 46 medewerkers 41 mensjaren f225 miljoen balanstotaal 20.000 inwoners werkgebied 1.100 leden f 172 miljoen uitzettingen f 175 miljoen toevertrouwde middelen 6.000 betaalrekeningen 800 rekeningen-courant

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 11