Sociaal Plan biedt garanties en geeft verplich tingen aan Efficiency Drive Aangesloten Banken (Edab) Sociale ontwikkelingen en trends 1992 Binnen de Rabobankorgani- satie vinden de komende jaren grote veranderingen plaats. Die veranderingen zullen voor sommige medewerkers tame lijk ingrijpende gevolgen heb ben. Daarom is in 1992 met de vakorganisaties een Soci aal Plan overeengekomen. Dit plan biedt medewerkers ga ranties en zekerheden en geeft ook aan welke verplich tingen medewerkers hebben. De vierjarige periode van dit plan is niet bedoeld om rustig af te wachten. Voor mensen die tussentijds niets doen, zul len de loopbaanperspectieven waarschijnlijk afnemen. In het afgelopen jaar zijn er binnen de Rabobankorganisatie allerlei ontwikkelingen op gang gekomen die tamelijk ingrijpen de gevolgen in de personele sfeer met zich meebrengen. Het totale aantal arbeidsplaat sen zal afnemen om een kos tenvermindering te kunnen realiseren. Dit gebeurt onder andere door het toenemende aantal fusies, reorganisaties en bijvoorbeeld het Edab-pro- ject. Uiteraard zal zoveel moge lijk gebruik worden gemaakt van natuurlijk verloop. Eenduidig beleid Om de ge volgen die deze veranderingen met zich meebrengen in soci aal opzicht in goede banen te leiden, zijn Rabobank Neder land en de werknemersorgani saties in het bankbedrijf een Sociaal Plan overeengekomen voor reorganisaties binnen Ra bobank Nederland. Voor plaat selijke banken is een Richtlijn Sociaal Plan voor fusies en re organisaties opgesteld. Beide plannen zijn inhoudelijk zoveel mogelijk aan elkaar gelijk en re gelen de gevolgen voor die me dewerkers van wie de positie wijzigt als gevolg van een fusie of reorganisatie. Het is belang rijk dat er in de organisatie een eenduidig beleid op dit gebied wordt gevoerd. Een bank hoeft nu niet meer apart met de vak bonden te onderhandelen over een sociaal plan indien zij gaat fuseren of reorganiseren. Uitgangspunten Er worden garanties en zekerheden gebo den. Zo is het uitgangspunt van het Sociaal Plan dat gedwongen ontslagen voorkomen zullen worden. Indien iemands functie vervalt, zal herplaatsing naar een andere passende functie plaatsvinden. Ook wat betreft het salaris zijn er bepaalde ga ranties opgenomen. Daar staat tegenover dat van de medewer ker een actieve, meewerkende houding wordt verwacht. Hij dient bereid te zijn een andere passende functie te aanvaar den, eventueel nadere oplei dingen) te volgen of onder be paalde voorwaarden van stand plaats te veranderen. Faciliteiten Een medewer ker kan in het Sociaal Plan na gaan welke mogelijkheden er zijn om bepaalde gevolgen van een fusie of reorganisatie te kunnen opvangen. Dit kan va riëren van herplaatsing naar een andere passende functie binnen de bank tot een eenma lige uitkering als op eigen ini tiatief naar een functie buiten de Rabobankorganisatie wordt overgestapt. Ook worden facili teiten geboden indien men naar een functie buiten de Ra bobankorganisatie wil zoeken, zoals het inschakelen van een outplacementbureau, vergoe ding van opleidingskosten en sollicitatieverlof. Voor mede werkers van 57,5 jaar en ouder bestaat de mogelijkheid om on der bepaalde voorwaarden in aanmerking te komen voor beëindiging van de actieve loopbaan. Uitsluitend indien een fusie of reorganisatie bij een plaatselijke bank aan de o i? Begin 1992 is een proef ge houden om de verwerkingspro cessen van bancaire produkten bij plaatselijke banken doel matiger in te richten. Dit is gebeurd in samenwerking met het organisatie-adviesbureau McKinsey Company. Het doel hiervan is de kosten van deze processen te verlagen. De laat ste jaren vertoont de ontwikke ling van deze kosten ten op zichte van de baten een veront rustend beeld. Toenemende concurrentie zet de tarieven onder druk. Daarnaast wordt de rentemarge - het verschil in rente-opbrengsten tussen spaar- en financieringsproduk- ten - steeds kleiner. Er moeten op tijd maatregelen worden ge nomen om in de toekomst een gezond bedrijf te blijven. Het Edab-project richt zich op de interne organisatie van de bank. Vooral de verwerkingsprocessen bij een plaatselijke bank moeten verbeterd worden. Tijdens het proefproject zijn zo'n 140 pro cessen geanalyseerd en beoor deeld op doelmatigheid. Hieruit zijn uiteindelijk zestien proces sen geselecteerd als bespa ringsobject, omdat aan deze processen 70% van de totale kosten werden toegerekend. Hierbinnen zijn veertig verbete orde is, kan de Richtlijn als So ciaal Plan van toepassing wor den verklaard. Dit gebeurt door ondertekening van de in de Richtlijn opgenomen verklaring. Er is dan voldaan aan de ver plichting uit de CAO om bij re organisaties een Sociaal Plan af te sluiten. De Richtlijn is op dat moment het Sociaal Plan van de desbetreffende plaatse lijke bank geworden, waaraan medewerkers rechten kunnen ontlenen. ringsvoorstellen ontwikkeld, die de beoogde kostenverlaging kunnen realiseren. Deze kosten vermindering wordt pas daad werkelijk verzilverd, als de daar aan verbonden inkrimping van arbeidsplaatsen wordt uitge voerd. Voor de hele organisatie wordt de vermindering van ar beidsplaatsen geschat op 3.500. Voor de realisatie van deze besparing is een tijdsplan ning van drie jaar voorzien. Dit komt neer op een afbouw van ongeveer 1.000 arbeidsplaat sen per jaar. De banken die tot nu toe Edab hebben uitgevoerd, zeggen dat het managen van dit personeelsprobleem moeilijk is, maar wel uitvoerbaar. Inmiddels wordt het Edab-pro- gramma bij meerdere grotere plaatselijke banken doorge voerd. De doorlooptijd is vijf we ken. De eerste drie weken wor den besteed aan het inventari seren van processen en produk ten, respectievelijk het toetsen van de verbeteringsvoorstellen. In de laatste twee weken wordt de personeelsreductie via het verschuiven van taken en func ties concreet gemaakt. Met be hulp van het ondersteunende Edab-team worden de verkregen resultaten door de bank zelf in een stappenplan uitgewerkt. Intern communicatieblad van de Rabobankorganisatie Verschijnt tweewekelijks Extra editie mei 1993 Sociale Ontwikkelingen en Trends Rabobank organisatie. Uitgave: Centrale Dienst Personeel. Redactie van deze editie Alda Kemperman, Personeelsmanagement. Informatie over deze editie Postbus 221, 5600 MA Eindhoven. Interne adrescode EZb 58. Redactie Stan Polman (hoofdredacteur), Hannie van Heugten, Ineke Hogendijk, Thea Mutsaers-Fibbe, Mariëlle Oostveen, Caroline Renet- te (bureauredactie). Telefoon redactie Utrecht (030) 902083, telefax (030) 901904. Telefoon redactie Eindhoven (040) 347209, telefax 347308 Redactie-adres Interne adrescode UCR 514, postbus 17100, 3500 HG Utrecht. Vaste medewerkers Arend van Dam, Lieneke van Dijk, Herman Jonk man. Oplage 45.000 exemplaren Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische Industrie BV Verwerking van bankgiro-opdrachten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 2