Ï!sï dpI Sociale ontwikke lingen en trends 1992 Personeels gegevens op rij Ziekteverzuim beleid Training persoon lijke weerbaarheid O •'"ÏSUVSU: De mens in beweging De toekomst blijft een uitdaging Sociale ontwikkelingen en trends 1992 Het thema van deze specia le editie van Raboband is in-, door- en uitstroom van mede werkers in de Rabobankorgani- satie. Opleidingen volgen en regelmatig van functie veran deren, is belangrijk voor het verbeteren van de inzetbaar heid. In het middenkatern staan de cijfermatige gegevens over medewerkers van de Rabobank- organisatie. Hierin zijn ook de belangrijkste uitkomsten van het Rabobank Opinie Onder zoek 1992 opgenomen. Het ziekteverzuim bij de Ra- bobankorganisatie is vorig jaar gedaald. Toch krijgt de aanpak van het verzuim veel aandacht. De Rabobank Nieuwerkerk a.d. IJssel heeft een beleidsplan ge maakt om terecht te kunnen spreken van een gezonde rela tie tussen mensen en organi satie. Overvallen, scheldpartijen, persoonlijke bedreigingen. Me dewerkers van plaatselijke ban ken krijgen steeds vaker te ma ken met agressie. De training Persoonlijke Weerbaarheid leert de deelnemers hiermee beter om te gaan. Pagina 15. TT"V S t>£ TOEKOMST QiA BUOFT EEN UIT&AÊIN6.1 We leven nu in een onzekere tijd. De toekomst is onduidelijk. Er gaat veel veranderen, maar wat en wanneer is voor de lange termijn niet bekend. Allerlei maatschappelijke en economische ontwikkelingen veroorzaken veranderingen. Deze onduidelijkheid betekent niet, dat we moeten afwachten. De Rabobankorgani- satie moet toch strategische keuzes voor de langere termijn ma ken. Maar veranderde omstandigheden zullen herhaaldelijk lei den tot bijstellingen. Ook de individuele medewerker zal, ondanks de onzekerheid, voor zichzelf een plan voor de toekomst moeten maken. Nie mand kan zich meer veroorlo ven om af te wachten. Actief ontwikkelen van je eigen mo gelijkheden is noodzakelijk. Dit kan in de vorm van het volgen van een opleiding of in een andere functie binnen of bui ten de organisatie te gaan wer ken. Veel medewerkers zijn zich al bewust van hun eigen verant woordelijkheid op gebied van loopbaanontwikkeling. In deze editie van 'Sociale Ontwikkelin gen en Trends Rabobankorga- nisatie' komt een aantal van die mensen aan het woord. Om de loopbaanontwikkeling van individuele medewerkers goed te begeleiden, is het no dig dat de organisatie hiervoor passende condities en facilitei ten biedt. Arbeidsmarktbemid deling op de in- en externe markt is hiervan een voorbeeld. Door de krimpende werkgele genheid binnen onze organisa tie zal in de toekomst vaker be middeld gaan worden voor een functie op de externe arbeids markt. Dit is voor iedereen bin nen de Rabobank een nieuwe situatie, waarmee zorgvuldig moet worden omgegaan. De afgelopen jaren is de Rabobankorganisatie er zich in toenemende mate van bewust geworden, dat veranderingen in de maatschappij en in de eco nomie ook van invloed zijn op het bankieren. Die veranderingen gelden zowel voor de kwaliteit van de bancai re produkten als voor de kwali teit en de inzetbaarheid van de medewerkers. We concentreren ons meer en meer op ons kern- bedrijf, het bankieren. Daarbij willen we de cliënten deskundig en efficiënt van dienst zijn. In 1992 is daarvoor onder andere Edab (Efficiency Drive Aange sloten Banken) van start ge gaan. De opzet daarvan is om per bank te bekijken of verwer kingsprocessen doelmatiger kunnen, ofwel in minder tijd en dus met minder kosten. Het beoogde effect hiervan zal zijn, dat er met minder mensen het zelfde werk zal worden gedaan. Daarnaast zal het aantal ban ken de komende jaren door fu sies verder afnemen. Ook dat heeft gevolgen voor medewer kers van plaatselijke banken en Rabobank Nederland. Functies en taken zullen veranderen. Dit benadrukt de noodzaak voor management en medewerkers om actief aan loopbaanplan ning te doen. Aan medewerkers kan nadrukkelijk worden ge vraagd, keuzes te maken in hun loopbaan. Dat betekent soms een andere taak op een andere plaats. En die andere plaats kan, maar hoeft niet al tijd binnen onze organisatie te liggen. Dat hoeft niet bedrei gend te zijn, het kan zelfs on verwachte nieuwe loopbaanmo gelijkheden opleveren. Daar voor staat een aantal hulpmid delen ter beschikking. Bijvoor beeld potentieelbeoordeling en belangstellingsregistratie, maar ook de Interne Arbeidsmarkt of het project 'Mens en Werk'. En niet te vergeten ook via een op verbreding gerichte studie kun nen nieuwe loopbaanmogelijk heden gerealiseerd worden. Ci cero kan behulpzaam zijn bij het vinden van een geschikte opleiding. Zo blijft de toekomst een uitdaging. C. Voogt, directeur Centrale Dienst Personeel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 1