Wij willen ons graag even voor stellen aan... Wat dacht je van de bank? Sociale ontwikkelingen en trends 1992 'De Rabobank is de meest betrokken toonaangevende bank'. Deze boodschap wordt via commerciële advertenties duidelijk gemaakt aan het pu bliek. De Rabobank als dienst verlenende, coöperatieve bank instelling is maar één gezicht dat wordt gecommuniceerd. Het andere gezicht is de Rabo bank als werkgever. De Rabo bank wil naar buiten toe ech ter één gezicht tonen. Daarom zijn in 1992 de personeelsad vertenties in dezelfde vorm en stijl gebracht als de commer ciële advertenties. Eenheid in communicatie. De kwaliteit van de medewer kers bepaalt het succes van een onderneming. Dit geldt voor de zittende én nieuwe mede werkers. Het personeelsontwik kelingsbeleid ondersteunt voor al het verbeteren van de kwali teit van de huidige medewer kers. Bijvoorbeeld door middel van trainingen, opleidingen of functiewisselingen. Maar de Ra bobank heeft ook af en toe in stroom nodig uit de externe ar beidsmarkt. De nieuwe arbeids marktcommunicatie moet er voor zorgen dat de Rabobank de meest geschikte mensen kan aantrekken. Een belangrijk speerpunt in de arbeidsmarkt communicatie is de werving via de afdeling Personeelsbemid deling van de Centrale Dienst Personeel. Managers melden hier alle vacatures aan. Eerst wordt intern gezocht naar ge schikte kandidaten. Kwaliteiten, die de bank al in huis heeft, ko men op de eerste plaats. Pas in laatste instantie vindt exter ne werving plaats. Arbeidsmarktcommunicatie Voor het ontwikkelen van het nieuwe gezicht op de arbeids markt is het communicatie-ad viesbureau De Bussy ingescha keld. Dit bureau is hierin ge specialiseerd. Uitgangspunt bij de nieuwe personeelsadverten tie was aansluiting te vinden bij de 'Rabobank. Aangenaam.'- campagne. Dit houdt in dat de kopregel altijd iets nieuws, iets verrassends, iets unieks over de Rabobank meedeelt. De kopregel staat in diapositief in een donkerblauw blok. Vervol gens eindigt de advertentie altijd met 'Rabobank. Aange naam.' en met het vignet en logo van de Rabobank. Imago Daarnaast heeft De Bussy gekeken naar het imago van de Rabobank als werkgever. Uit diverse onderzoeken blijkt dat potentiële werknemers op verschillende manieren kijken naar de bank als werkgever. Bij jongeren staat de Rabobank be kend als een gezellige bank, waar het leuk werken is. Bij ho ger opgeleiden is de Rabobank een minder aantrekkelijke werk gever. Veel mogelijk interessan te kandidaten gaan daardoor aan de neus van de organisatie voorbij. Deze achtergrondinfor matie is belangrijk voor een juiste arbeidsmarktbenadering. Daarnaast moet de werving en aanstelling correct gebeuren. Kandidaten die voor een functie zijn afgewezen, moeten het beeld overhouden van een toon aangevende en betrokken bank. Nu of in toekomst kiezen de sol licitanten een bank om als par ticulier of zakelijk cliënt zaken te doen. Dus communicatie reikt verder, dan het op het eer ste gezicht lijkt. In de handlei ding Personeelswerving staat meer over dit onderwerp. De nieuwe lijn van de perso neelswerving zal consequent het beeld naar de arbeidsmarkt bepalen. Dit jaar komen er twee wervingsbrochures in de zelfde stijl. Voor een goede aansluiting met de doelgroep komt er een brochure op MBO- niveau en een op HBO-niveau. Deze wervingsbrochures zullen gebruikt worden bij bedrijfsbe zoeken door studenten, banen- markten en andere evenemen ten, waar de Rabobank zich presenteert als werkgever. Eenheid in alle uitingen maakt sterk. Nu heeft de Rabobank één lijn, één kleur, één commu nicatiebeleid. Met het benutten van de communicatieve kansen zal de Rabobank zich beter pro fileren en daarmee een positie ve en onderscheidende positie op de arbeidsmarkt innemen. Eindelijk is het dan zo ver. Woorden zijn overbodig. Je droom komt uit. Tot ze ineens zegt: "Wat dacht je van de bank?" Beelden schieten door je heen. Welke bank, vraag je je af. Het park.' Nee, te gevaar lijk. Bij haar? Kan niet, ze woont nog thuis, ten auto misschien? Je verwarde blik spreekt boekdelen. "IX- Rabobank, gek," lacht ze Stotterend weet je nog uit te brengen: "Oh... eh, ja." HAVO/VWOers met economie Als je met je toekomst bezig bent (alleen of samen), is werken bij de Rabobank een optie waar je beslist even bij stil moet staan. Alleen al vanwege ons aanbod: vier dagen werken, één «lag leren. Werken bij een Rabobank in de buurt. Leren bij LC'ABO, op een streekschool. Ook dichtbij dus. Zo'n combinatie van een opleiding volgen en een salaris verdienen, heel t veel voordelen. Helemaal als je met de Rabobank in zee gaat. Je salaris ligt mooi boven het minimumloon. LX- hele bankopleiding, inclu sief boeken, reiskosten en dergelijke, is voor rekening van de Rabobank. De bank in de buurt. Met collega's die je kent, of snel leert Rabobank. kennen. Ln hetzelfde geldt voor de klanten met wie je te maken krijgt. I let bankbedrijf leer je zo breed moge lijk kennen. Commerciële administratie, beta lingsverkeer, adviseren aan de balie, beleggingen en reizen komen allemaal aan «Ie orde. Ln, je kunt er zeker van zijn «lat we aan je toekomst denken. Len baan garanderen kunnen we niet. Maar «Ie kans erop is groot. En na twee jaar leren en werken heb je in elk geval een erkend diploma op MBO-niveau, èn een schat aan bankervaring. Zornler «lat het je «■en cent gektisl heelt. Wat heb je nodig? Allereerst je HAVO/ VWO-diploma, met economie. Verder commercieel gevoel, want je staat binnen «Ie kortste keren al klanten te adviseren. Je moet zowel in je eentje als samen kunnen werken. Met veel plezier. En ji* mag niet ouder /.ijn dan 23 jaar. Zie je 't zitten? Stuur dan meteen een korte brief niet je motivatie en persoonlijke gegevens naar Rabobank Nederland, aideling personeelsbemiddeling, UCP 222, Postbus 17100, 3500 HG Utrecht. Wil je «i-rst meer informatie, vraag dan je «lecaan naar het ECABO-pakket. En wie weet beland je nog wel eens on op tic bank. Rabobank O Aangenaam.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16