Bezuinigingen noodzakelijk voor toekomst Rabobank Rabo band 'Naar een kwalitatief goede en efficiënte bedrijfsvoering', dat was het onderwerp op de Themadagen Bedrijfsvoering. De bijeenkom sten voor directeuren van plaatselijke banken vonden begin dit jaar plaats. De bedoeling was aan te geven dat kostenverlaging moet én kan. 'Door veranderingen in de bedrijfsvoering kunnen we een kostenbesparing van f 600 miljoen in vier jaar tijd realiseren', al dus directeur Bedrijfsvoering Aangesloten Banken drs. Pieter van der Weijden op de themadagen. De voorgestelde veranderingen hebben ingrijpende gevolgen. Cliëntengedrag moet nader worden onderzocht Nummer 8/26 april 1993 Standaardisatie van ad ministratieve proces sen op de plaatselijke banken, introductie van ver schillende distributiewijzen en meer aandacht voor opleidin gen en de regionale interne ar beidsmarkt. Dat zijn de be langrijkste conclusies van de Themadagen Bedrijfsvoering voor directeuren van plaatse lijke banken, die in januari en februari plaatsvonden. Bezuinigingen nodig De Themadagen Bedrijfsvoering waren een vervolg op de direc teurenconferenties van vorig jaar. Het thema was 'Naar een kwalitatief goede en efficiënte bedrijfsvoering', onder het motto 'Kostenreductie noodzakelijk en mogelijk'. Sprekers waren deskundigen van Bedrijfsvoering Aangesloten Banken. 'We hebben te maken met een verzadiging van de markten en een toenemende concurren tie', aldus Van der Weijden in zijn toelichting. 'Bij ongewijzigd beleid zullen de totale be drijfskosten van de plaatselijke banken on acceptabel stijgen. Duidelijk is dat tegen woordig aan de kostenkant meer valt te ver dienen dan aan de batenkant. Daarom ont komen we niet aan veranderingen in de be drijfsvoering.' Discussies over haalbaarheid 'Voor de themadagen waren voorstellen uitge werkt voor een andere bedrijfsvoering op de plaatselijke banken', vertelt hoofd Distribu tie Aangesloten Banken drs. Bernard Gre- Eén van de twee bijeenkomsten in Bergen op Zoom. In totaal werden de Themadagen Bedrijfsvoering vijftien keer gehouden. vink. Hij was voorzitter van de plangroep die de themadagen organiseerde en één van de inleiders. 'Die voorstellen werden in de le zingen over distributie, systemen en pro cessen en personele organisatie gepresen teerd. Er was ook ruimte voor discussie. De deelnemers bespraken met elkaar of de voorstellen in hun eigen situatie haalbaar zouden zijn. De reacties op de voorstellen hebben we geïnventariseerd.' Video Elke lezing werd ingeleid met een gedeelte uit het videoprogramma 'De houden met de standaarddienstverlening voor particulieren. Maatwerkdienstverlening voor bedrijven en cliënten uit de P/E-seg- menten zou vanuit de hoofdkantoren moe ten plaatsvinden. Transacties moeten zo veel mogelijk via apparaten moeten worden gedaan. Dat resulteert in minder rekening afschriften, dus minder post.' Verkoopgeoriënteerd Grevink gaf aan dat de Rabobankvestigingen verkoopge oriënteerd moeten gaan opereren. 'Dat heeft consequenties voor het produktenas- sortiment, de medewerkers en de inrichting van de bankhal.' Een voorstel voor het nieu we bankhalconcept voor hoofdkantoren was op video te zien. De bankhal van de toe komst bestaat uit drie onderdelen, waarbij gebruik wordt gemaakt van ovale vormen. Er is een transactiegedeelte voor particulieren, een deel waar standaardprodukten voor be- drijfsrelaties en cliënten uit de P/E-seg- menten worden geadviseerd en een gedeel te voor standaarddienstverlening aan parti culieren. In het midden bevindt zich een ont- moetings- en verkooppunt, waar informatie materiaal beschikbaar is. Nader onderzoek 'De directeuren be oordelen de haalbaarheid van de distribu- tievoorstellen gemiddeld met een 6,6', meldt Grevink. 'Volgens de deelnemers moet het cliëntengedrag, als basis voor een ander distributiebeleid, nader worden on derzocht. De directeuren vinden dat er bij het vestigingenbeleid rekening moet worden gehouden met de kantorendichtheid van concurrenten. Verder zijn ze van mening dat ook een beperkte openstelling kan bijdragen aan kostenbesparing. Daarnaast zetten ze Kar'. Daarin staat de bedrijfsvoering van een mobiele snackbar centraal. Ook die blijkt voor verbetering vatbaar te zijn op de on derdelen distributie, systemen en proces sen en personele organisatie. Zo krijgt 'de kar' onder meer een facelift. Van de ingre diënten die nodig zijn voor het bereiden van een snack wordt een grijpvoorraad aange legd. Besparingen zijn het gevolg, waardoor een geautomatiseerde frituurpan kan wor den aangeschaft. Karakter kantoren verandert 'De cliënt vraagt om meerdere distributiewijzen', legde Grevink in zijn presentatie over distri butie uit. 'Als gevolg daarvan zullen we toe gaan naar een concentratie van bemande vestigingen en een groei van het aantal on bemande kantoren met automaten. Het aan tal bemande kantoren kan dalen van 2.100 naar 1.600. Ter compensatie moeten er 180 apparaten-kantoren komen. Elektroni sche distributie van bankdiensten - de Rabofoon en Telebankieren Bedrijven en Particulieren - kan de afstand tussen cliënt en bank overbruggen. Ook Direct Marketing speelt een rol bij het verkleinen van de af stand.' In de visie van Grevink moet winst verbetering van de bank het criterium zijn om een kantoor te openen ofte sluiten. Ook bij grote investeringen in gebouwen moet winststijging het uiteindelijke doel zijn. Kwaliteit van de vraag 'Bij de afzet van produkten moeten we naast de ba ten/lasten verhouding letten op de kwaliteit van de vraag', stelde Grevink. 'Als die hoger wordt, omdat het om bijvoorbeeld grote be dragen gaat, zal een cliënt bereid zijn een grotere afstand af te leggen. Dat betekent dat bijkantoren zich zouden moeten bezig- Het nieuwe bankhalconcept maakt ge bruik van ovale vormen. In het midden bevindt zich een ontmoetings- en ver kooppunt. kanttekeningen bij de elektronische distri butie van bankdiensten. Zo vindt men het beheer van Telebankieren voor Particulieren te ingewikkeld. Ook de adviesmogelijkheden van DirectService zouden moeten worden verbeterd.' Bankhal 'Belangrijker dan de inrichting van de bankhal vinden de directeuren de or ganisatie van het communicatieproces met de cliënt, als die minder op de bank komt', vervolgt Grevink. 'Ze zijn wel van mening dat herkenbaarheid als Rabobank in de inrich ting tot uitdrukking moet komen. Onderkend wordt dat standaardisatie van bankhalele- menten noodzakelijk is uit kostenoverwe gingen. De indeling van de nieuwe bankhal wordt geaccepteerd als onderdeel van de verkoopfilosofie. Over de uitwerking ver schillen de meningen. De één vindt het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6