Raho hand K Krediet coöperatie (7) Cursus over geld- en effectenhandel Rabobank drukt stempel op woonbeurs Floriadekunst De Lage Landen verkocht Nieuwsbrief Telebankieren Bedrijven Nummer 8/26 april 1993 Teleac start begin mei met de cursus 'Geld- en Effecten handel'. De serie programma's zal worden uitgezonden via te levisie en radio. In de tweede uitzending, op 9 mei, zal drs. Ar- nold Kuijpers, hoofd van de pro- duktgroep Creditgelden, het een en ander vertellen over spaar- produkten en spaargelden. De cursus geeft inzicht in de in- Bij de beurs 'Wonen en Le ven in Stijl', die begin april in Eindhoven werd gehouden, was ook de Rabobank betrok ken. Elf Rabobanken uit de kring De Kempen sponsorden het evenement. Ook was er op de beurs een stand, bemand door medewerkers van de deel nemende Rabobanken. De Rabobankstand beschikte over een Nederlandse primeur, Service-televisie. Die was op de openingsdag van de beurs vrij gegeven voor de regio Eindho ven. Voor het opvragen van informatie via Service-tv moeten kabelabonnees beschikken over een tv met teletekst. Door een 06-telefoonnummer kunnen ze inlichtingen opvragen over de aangeboden diensten. De Rabo bank is één van de informatie leveranciers, met produkten als Telebankieren voor Particulie ren, spaartarieven, lenen en hy potheken. Een ander nieuwtje gewikkelde materie die de geld en effectenhandel is. Ook wordt aandacht besteed aan de in vloed van de verschillende geld stromen op de samenleving. In de televisieprogramma's staat de praktijk van het beleggen steeds voorop. Het behandelde onderwerp wordt steeds vanuit verschillende standpunten be naderd. Samen met een studie boek, dat bij de cursus hoort, is het mogelijk om een vrij volledig inzicht te krijgen in de praktijk van het beleggen. De zes tv-pro- gramma's zullen worden gepre senteerd door Gerard Jeuken, voormalig voorlichter van de Am sterdamse Effectenbeurs. Om de tv- en radioprogramma's en het studieboek op elkaar te la ten aansluiten, worden in de ra dioprogramma's de praktijk en de actualiteit met elkaar in ver band gebracht en geanalyseerd. De bedoeling hiervan is meer in zicht te verschaffen in het hele mechanisme dat de beurskoer sen bepaalt. De televisie-uitzen dingen starten op 2 mei. De ra dioprogramma's zijn vanaf 5 mei te beluisteren. Drie redenen waarom de kre dietcoöperatie het kleinbedrijf moet koesteren. De Rabobank is in de loop van de tijd fors uit gegroeid. Zij bedient nu een veelheid aan cliënten. Particu lieren, bedrijven in Nederland en in het buitenland, groot en klein. Iedere cliënt is belangrijk. De klant is immers koning. Het kleinbedrijf heeft echter recht op een heel bijzondere plaats. Het was deze groep bedrijven waarvoor het coöperatief bank wezen ruim 90 jaar geleden werd opgericht. Voor het eerst beschikte de kleine ondernemer toen over een reële financie ringsmogelijkheid. Ook heden ten dage is het kleinbedrijf een kwetsbare groep als het om fi nancieren gaat. In het Neder landse bankwezen kan een kre dietcoöperatie als de Rabobank niet worden gemist. De bank is een soort waarborg voor de klei ne ondernemer waarop als het nodig is kan worden teruggeval len voor de financiering. Daar naast vraagt het bedienen van het kleinbedrijf om een efficiën te en kostenbewuste werkwijze. Een bank die het kleinbedrijf tot haar doelgroep rekent, wordt automatisch gedwongen haar bedrijfsvoering efficiënt en so ber in te richten. En dat is pre cies wat een kredietcoöperatie moet nastreven. Want dat is no dig om de bank in de toekomst door lage tarieven te kunnen blijven onderscheiden van de commerciële banken. De bank die het kleinbedrijf het beste te gen de laagste tarieven kan be dienen, heeft de beste basis om te groeien in het middelgrote en grotere bedrijfsleven. Tenslotte werken de plaatselijke Rabo banken voor de lokale gemeen schap. Het plaatselijke bedrijfs leven bestaat voor een groot deel uit kleine ondernemingen. Die moeten zich thuisvoelen bij hun bank. Ze moeten weten dat de Rabobank betrokken en toonaangevend wil zijn in het kleinbedrijf. keer per jaar verschijnen, steeds aan het begin van een nieuw kwartaal. De eerste edi tie van de nieuwsbrief was een onderdeel van het conversie pakket van release 3. Van de tweede uitgave is een exem plaar bij het aprilnummer van Bank en Bedrijf gevoegd. Daar in is ook een inschrijfformulier opgenomen. op de Rabobankstand was de smartphone. Dat is een combi natie van een PC met een tele foon, waarmee de cliënt kan te lebankieren. Op de stand werd ook informatie gegeven over on der meer de Totaalrekening, de Rabofoon en cards. Om bezoe kers actief te kunnen benade ren, had de standbemanning van de Rabobanken een beurs- training gevolgd. 'We zijn heel tevreden over de vijf beursda- gen', vertellen de medewerkers Elf van de vierentwintig kunstwerken die De Lage Lan den op de Floriade in beheer had, zijn verkocht. De Lage Landen wilde door mid del van de tentoongestelde ob jecten op de Floriade de aan dacht van bedrijven vestigen op lease- en koopmogelijkheden van kunst. De kunstwerken be vonden zich verspreid over het Floriadeterrein. De gemeente Zoetermeer kocht in totaal tien creaties, waaronder de 'Kolossos van Zoeter meer'. De gemeente Zwolle legde beslag op één kunstwerk. Alle verkochte objecten krij gen een plaatsje op het deel van de Flo riade dat in Zoeter meer in gebruik blijft als park. Kunstwerken die niet werden verkocht, zijn teruggegaan naar de kunstenaars. die verantwoordelijk waren voor de organisatie van de stand: Pauline Tomas van de bank Nuenen en Coby Peeters en Jaco- bine Korting van de bank Eind hoven. Tn totaal zijn er meer dan honderd adviesgesprekken gevoerd, waarvan 34 met cliën ten van Rabobanken uit andere delen van Nederland. De mees te interesse was er voor tele bankieren. Het plantje dat de cliënten na het gesprek ontvin gen, viel in de smaak. Dat was een crassula oftewel geldboom in het Nederlands.' De Rabo bank speelde overigens ook een rol bij de opening van de beurs 'Wonen en Leven in Stijl'. Euro parlementariër en lid van de Raad van Toezicht van de Rabo bank Best, Cornelissen, was één van de sprekers. Tot 1 mei kunnen plaatselij ke banken zich abonneren op de Nieuwsbrief Telebankieren Bedrijven. Deze nieuwsbrief in formeert de gebruikers van Te lebankieren Bedrijven over de mogelijkheden van het pro gramma en geeft praktische tips. Ook worden antwoorden gegeven op veel gestelde vra gen. De nieuwsbrief zal vier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 24