In twee maanden tijd tachtig miljoen gulden omzet Babo band Ondanks de recessie groeit de markt voor vakantiebankdiensten nog steeds. Traditioneel ligt de omzetpiek kort voor de zomerva kanties. Op jaarbasis bedraagt de provisie-opbrengst f 125 miljoen en het gaat in de komende weken om het binnenhalen van min stens f 80 miljoen. 'Een belangrijke klus, waar we graag iedereen innen de bank bij betrekken', zegt Eveline Achterberg van de af- Reizen, coördinator van de actie Vakantiebankdiensten. deling 'Het nieuwe RaboKompas is een 'must' voor elke vakantieganger. 'Je moet de klant doelbewust aansprekenvanuit zijn belevingswereld denken. ■Jummer 8/26 april 1993 De concurrenten stellen zich volgens Achterberg buitengewoon agressief op. 'Om onze marktpositie te verde digen en zo mogelijk uit te breiden, heeft Rabobank Nederland een aantal ijzers in het vuur gelegd. Die zijn verwoord in de markt bewerkingspakketten Vakantiebankdiensten (A.5) en Opwaardering passen cards (B.23). Alles draait om een buitengewoon actieve opstelling van de medewerkers aan de balie. Het is belangrijk dat zij tijdig re ageren op koopsignalen van cliënten, zorg vuldig behoeften traceren en vervolgens de geschikte produkten presenteren. Het gaat om denken en vragen stellen vanuit de cliënt, zodat hij een compleet pakket krijgt. De cliënt van zijn kant verwacht een gede gen kennis van de produkten en een op zijn situatie afgestemd advies.' Reuze jammer Door de geldautoma ten komen er minder cliënten in de bank en worden de kansen op persoonlijke benade ring kleiner. Alle aandacht moet daarom uit gaan naar die keren dat cliënten wél bin nenstappen. Het gaat vanzelfsprekend om mensen waarvan valt te verwachten dat zij deze zomer op vakantie gaan. 'In totaal zijn dat 2,3 miljoen Rabobankcliënten die naar het buitenland op vakantie gaan', vervolgt Achterberg. 'Een aantal daarvan, om pre cies te zijn 400.000, boekt bij de Rabobank, schillende vakantiebankdiensten. Dat regel matige contact moeten we daarom proberen uit te buiten, dat is echt heel wezenlijk. En natuurlijk kan er dan gewezen worden op de mogelijkheid om een volgende keer ook de reis bij de Rabobank te boeken.' Gratis uitproberen Ook onder vakan tiegangers worden passen en creditcards steeds populairder. Daardoor neemt het ge bruik van contant geld en (dure!) eurocheques af. 'En iedereen probeert de consument hetzelfde te verkopen', zegt Achterberg. 'Denk maar aan de initiatieven van de ANWB Achterberg: 'Mensen willen zorgeloos op vakantie en de Rabobank kan ze daarbij helpen. de rest kiest een ander adres of gaat op eigen houtje. Met andere woorden, niet min der dan 1.9 miljoen Rabobankcliënten boe ken bij de concurrentie of gaan op eigen ge legenheid naar het buitenland. Het spreekt voor zich dat het reuze jammer zou zijn als deze mensen, die toch geregeld de bank be zoeken, géén kennis nemen van de ver- en de Postbank, die hun leden c.q. cliënten ongevraagd creditcards hebben toegezon den. In dit kader werden er door Rabobank Nederland speciale acties ontwikkeld voor bezitters van een Rabopas of Europas. De eerste groep kan de Europas met pincode aangeboden worden tot 1 januari, inclusief Museumjaarkaart en - eventueel - euro cheques. De tweede groep kan een Rabo- card uitproberen tot 1 ok tober, inclusief Europas en Museumjaarkaart. Een aan trekkelijk voorstel, credit cards worden wereldwijd geaccepteerd. Dat geldt ook in populaire Europese vakantielanden. Met de Europas kan kosteloos geld worden opgenomen uit geldautomaten in Europa.' Werkbijeenkomst Om de actie Vakantiebankdien sten goed voor te bereiden is het zinvol een werkbij eenkomst te beleggen voor alle medewerkers met cliëntencontacten. In een uurtje kunnen onder leiding van de actiecoördinator di verse onderwerpen aan bod komen: Betaalmiddelen op reis, Inter- help, de reisverzekering etc. Uiteraard is het ook goed om interne handleidingen, advies mappen en de brochures aandachtig door te lezen. In het marktbewerkingspakket A.5 staat een aantal hulpmiddelen op een rij. 'Advies is echt heel belangrijk', meent Ach terberg. 'Daarom komen er ook nog produkt- De actie voor de vakantiebankdiensten staat dit keer helemaal in het teken van het nieuwe RaboKompas. overzichten om de cliënten beter te kunnen informeren over de verschillende produkten.' Wisselwerking Er is maar één goed moment om reiscliënten op de verschillen de vakantiebankdiensten te wijzen: Meteen al bij de boeking. Het is belangrijk om af te spreken wie daar verantwoordelijk voor is en wat er precies aan de cliënt wordt geadvi seerd, verkocht of meegegeven. Hierbij is een goede wisselwerking tussen reizenbalie en andere medewerkers essentieel. Cliën ten die elders hun vakantie boeken of op eigen gelegenheid gaan, worden op andere manieren met de vakantiebankdiensten in aanraking gebracht. Bijvoorbeeld via teksten op de geldautomaat, bijsluiter/bestelbiljet, regels op rekeningafschriften, etalagepak ketten, advertenties, redactionele artikelen, affiches, brochures, etc. Ook komen er ra diocommercials en artikelen in de juni-edi- ties van Mijn Geld en Goede Raad. RaboKompas Speciaal voor vakantie gangers die naar het buitenland gaan, is er een brochure op zakformaat gemaakt met onder andere de diverse betaalmiddelen van de belangrijkste landen. Ook staat erin wat te doen bij verlies en diefstal, onverwachte extra geldbehoefte en schade. Het Rabo Kompas - 32 pagina's dik - speelt de hoofd rol in de reclamecampagne. 'ledereen die met cliënten omgaat, zou de komende periode extra alert moeten zijn op signalen van vakantiegangers', meent Achterberg. 'Kansen zijn er volop. De Rabo bank heeft met bijna de helft van alle va kantiegangers een bancaire relatie. Het is wél belangrijk om het initiatief te nemen en actief te zijn. Spreek cliënten gewoon aan en geef ze bijvoorbeeld het actie-bestelbiljet mee. Gelukkig is vakantie een heel prettig onderwerp en wil bijna iedereen daar wel zijn zegje over doen. Weer of geen weer.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 21