Fusie biedt medewerker meer mogelijkheden Rabo band Op 1 april was de fusie tussen de banken Horssen, Afferden-Deest, Ewijk, Winssen en Midden Maas en Waal een feit. Alle zeventig medewerkers van de nieuwe Rabobank Midden Maas en Waal be gonnen die dag met een champagne-ontbijt op het hoofdkantoor in Druten. Wat betekent zo'n samenwerking nu voor de medewerkers van de verschillende kantoren? Hoe ga je er als directeur mee om? Een gesprek met drie medewerkers en de algemeen directeur over de ervaringen tijdens het fusieproces. Nummer 8/26 april 1993 In november 1991 werden de medewer kers van de vijf banken tijdens een spe ciale personeelsbijeenkomst op de hoog te gesteld van de bedoeling en de redenen voor samenwerking. De beheerscolleges van de banken hadden toen besloten een on derzoek in te stellen naar een fusie. Voor veel medewerkers, vooral van de kleinere banken, kwam het bericht niet als een vol slagen verrassing. 'Je hoor de zo vaak over fusies tussen banken, dat ik me al vaak had afgevraagd hoe lang onze bank met een balansto taal van f 50 miljoen zou kun nen blijven voortbestaan', vertelt Jan Leijten, eerste as sistent bij de voormalige Rabobank Afferden-Deest. Personeelsoogpunt Klaas Vos, hoofd Particulieren van de Rabobank die toen nog Ewijk heette, vertelt dat er op dat moment in Ewijk geen di recteur was. 'Wij hebben als staf voorgesteld dat, als er geen directeur meer zou kun nen komen, we moesten gaan samenwerken met een ande re bank in de regio.' Loes van Leeuwen, baliemedewerker Bedrijven bij de bank in Druten, schrok aanvankelijk van het nieuws. 'Er heerste onderling een goede sfeer. De personeelsfeestjes waren heel gezellig. En dan hoor je dat er ineens veel nieuwe mensen bij komen, je moet maar afwachten hoe dat gaat lopen. Bancair gezien, was het logisch dat er zou worden samengewerkt. Dat be greep ik ook wel, maar vanuit personeelsoog punt vond ik het heel vervelend.' Informatiebijeenkomst Directeur Har- ry Gerritsen van de Rabobank Midden Maas en Waal vertelt dat op die eerste informa tiebijeenkomst in vertrouwen aan alle me dewerkers tegelijkertijd dezelfde informatie is gegeven. 'Toch blijken de reacties vaak uiteen te lopen. Je kunt eigenlijk niet genoeg informatie geven. Je merkte heel sterk het verschil tussen onze bank en de kleinere banken. In Druten moest telkens een heel speciale bijeenkomst worden belegd. Ik was ook directeur van de Rabobank Horssen, waar maar vier medewerkers zijn. Dan ga je gemakkelijker even met elkaar om de tafel zitten. Het is heel belangrijk om de informa tiebijeenkomsten goed voor te bereiden, zo dat iedereen in beginsel op hetzelfde tijdstip dezelfde informatie krijgt.' Regelmatig informeren Tussen no vember 1991 en 1 april zijn de medewerkers periodiek geïnformeerd over de gang van za ken. Leijten: 'Heel regelmatig werden we door de directeur op de hoogte gesteld. Hij lichtte zijn verhaal vaak met behulp van sheets toe. We hoorden steeds welk onder zoek de onderzoekscommissie had afge rond. Ook het verhaal dat naar de leden is De gesprekspartners van de Rabobank Midden Maas en Waal met stropdas en sjaal die ze kregen bij het cham pagne-ontbijt. De nieuwe Rabobank Midden Maas en Waal heeft een balanstotaal van f 335 miljoen. De Rabobanken Hors sen, Ewijk, Afferden-Deest en Wins sen hadden ieder een balanstotaal dat lag tussen de dertig en zestig miljoen gulden. De Rabobank Mid den Maas en Waal had een balans totaal van bijna 150 miljoen gulden. De administraties van de banken gaan in de komende maanden over naar het hoofdkantoor. In het hoofd kantoor in Druten vindt een kleine verbouwing plaats. Als de assuran tie-afdeling naar Afferden verhuist, biedt Druten ruimte om specialisten en de grotere afdeling bedrijfsvoe ring te huisvesten. gegaan hebben wij van tevoren gezien. We werden heel regel matig bij elkaar geroe pen.' De anderen reageren instemmend. Directeur Gerritsen vertelt dat naarmate de tijd vorderde de in formatiebijeenkomsten vaker werden gehou den. 'Na het intentiebesluit op 24 juni vorig jaar werd de aanstaande fusie heel concreet en viel er ook meer te melden.' Belangstellingsregistratie Daarna von den al snel gesprekken met alle medewer kers plaats, ledereen werd gevraagd om eens na te denken over het huidige werk en wat men in de toekomst zou willen doen. Van tevoren was toegezegd dat de mensen met een vaste aanstelling zeker een plaats je in de nieuwe bank zouden krijgen. Leijten vertelt dat hij in die nieuwe bank wel een uit daging zag in een andere functie. Hij gaat werken in Druten. 'Ik word nu hoofd Finan ciële Administratie. Dat is een stuk specia- listischer dan het werk dat ik nu doe. Daar voor heb ik mijn diploma's ook gehaald. De commerciële kant zie ik niet zo zitten. Bo- vendien ga ik nu aan vier mensen leiding ge ven. Dat is nieuw voor mij.' Tevreden Van Leeuwen is heel tevre den met haar huidige functie als balie medewerker Bedrijven. 'Ik heb in dat ge sprek aangegeven dat ik geen ambities heb om veel te leren. Gezien de eisen die wor den gesteld, als je hogerop zou willen, past deze functie mij het best.' Vos blijft op het kantoor in Ewijk, waar hij kantoorbeheerder wordt. 'Straks ben ik verantwoordelijk voor het volledige produktenpakket. Dat vind ik een hele uitdaging in een dorp met groei mogelijkheden. Doordat we nu groter zijn, kunnen we beter werken aan acties voor marktsegmenten. Vroeger deed je wel mee, maar aan het nawerk kwam je niet toe.' Intern méér mogelijkheden Iedere me dewerker heeft uiteindelijk naar zijn (nieuwe) functie gesolliciteerd. Vos ziet ook voor medewerkers voordelen in een grotere bank. 'Als je je in een functie niet meer happy voelt, kun je intern gemakkelijker van job verande ren.' Leijten ziet echter ook beperkingen. 'Je blijft bij dezelfde bank en zo heel veel ver schillende functies zijn er niet op je eigen werkterrein. Bovendien weetje ook direct wie je collega's worden. Als dat niet klikt, dan wordt het een stuk moeilijker.' Van Leeuwen ziet ook bezwaren aan de huisvesting in meer kantoren. 'Er zijn bij ons mensen die het in Druten prima naar hun zin hebben, maar die toch naar een ander kantoor moe ten. Vaak is niet helemaal duidelijk waarom de een wel en de ander niet weg moet.' Werkgroepen De laatste maanden zijn veel werkgroepen in het leven geroepen. Dat legt een groot beslag op de beschikbare werktijd. Die werkgroepen houden zich bezig met het ontwikkelen van procedu res binnen de nieuwe bank. Vos: 'Dat was een goed idee, want tussen de ban ken onderling bestaan er verschillen in de werkwijze bij bijvoorbeeld telebankie ren of automatisering. Door in iedere werkgroep men sen van verschillende func ties en banken bijeen te zet ten, krijg je eenheid. Bo vendien voel je je door die werkgroepen meer betrok ken bij het fusieproces.' Leijten vult aan: 'Ook nadat de procedures zijn vastge steld blijven de werkgroe pen bestaan. Bij wijzigingen kan die groep weer snel bij elkaar worden geroepen. Dat scheelt tijd.' Tijdsdruk Door de werkdruk is hier en daar de communicatie niet optimaal ge weest. De werkgroep kantoorbeheerders heeft geen overleg kunnen plegen over de openingstijden. Daardoor is zonder voor aankondiging een brief aan alle banken ge stuurd waarop de nieuwe openingstijden staan. Directeur Gerritsen: 'Je kunt niet ge noeg communiceren. Wij zijn ondanks alle goede voorbereidingen tot de conclusie ge komen dat het nog beter had gekund.' Vos, Van Leeuwen en Leijten hebben overigens begrip voor de onvolkomenheden door tijd gebrek. Het champagne-ontbijt als start van de feitelijke samenwerking is bij hen goed in de smaak gevallen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 17