De vier rond de tafel in gesprek over Edab t 1 Rabo band te> V Nummer 7/13 april 1993 Vervolg van pagina 7. hebben we de mogelijkheid goed in beeld te brengen hoe de tijd wordt besteed.' Kwartiertje extra 'We hebben nu bij voorbeeld in beeld hoeveel tijd er wordt be steed aan zakelijke stortingen', zegt Alferink. 'En we weten ook hoeveel rekeninghouders we hebben. Als je dat ver gelijkt met de gegevens van andere banken, dan zie je al snel of er veel wordt afgeweken van het gemiddelde. Het is een soort toetsing. Met de technieken die we in huis hebben, is dat vrij aardig gelukt.' Van Dongen: 'Het is een heel menselijke zaak. Als er een der de binnenkomt, die je gaat vragen watje de hele dag nou eigenlijk doet, dan ben je al heel snel geneigd om een kwartiertje extra aan iets toe te schrijven. Om ze maar niet de indruk te laten krijgen dat, van de acht uur die je aanwezig bent, je eigenlijk twee uur on deruit aan je bureau zit.' Besparingen 'Wat mij opvalt is, dat in feite niemand de vraag stelt wat Edab kost', stelt Albers. 'Als ik zie wat er bij ons in Deventer op de kantoren intern allemaal moet worden verbouwd... Er moeten advies balies worden gecreëerd en geldhandelin genbalies. Het kantoor waar ik nu zit moet ei genlijk helemaal worden verbouwd. Dat kost toch ook veel.' Alferink: 'Het gaat om de netto-besparingen. Het is niet alleen maar het schrappen van de formatieplaatsen. Er moet wel iets anders tegenover staan, zoals automatiseringshulpmiddelen. Die kosten ook geld. Ook van die kosten is een schat ting gemaakt en die zijn in mindering gebracht op de bespa ringen die je op de per soneelskosten maakt. Zo houd je een netto besparing over.' Spierts: 'Waarschijnlijk bedoelt Jolanda het distributie- onderzoek dat is ge koppeld aan Edab. Dat zijn procedurevoorstel- len voor een andere manier van werken. Daar hoef je niet direct balies voor te ver timmeren.' Veel tijd Alferink: 'In de implementa tiefase werd gezegd dat de Edab-coördinator van de bank, het hoofd Bedrijfsvoering, er zo'n 32 uur mee zoet is. Maar ik had al be grepen dat ik die twee weken, dat het on derzoek duurde, uit m'n agenda kon scheu ren. Je bent er meer dan full-time mee bezig. Je timmert dan een heel implementatieplan in elkaar. Een plan waarin je alle invoerings- voorstellen stap voor stap beschrijft, een ac tieplan, een tijdsplanning, de besparingen in guldens in twee fases. Fase één tot en met 1993 en fase twee tot en met eind 1995.' Besparingsuurtjes Alferink: 'Je bent sa men met de afdelingshoofden aan het schui ven met taken om besparingsuurtjes tot brok ken van bijvoorbeeld vier uur te formeren. Want dan pas kun je met zo'n besparing echt Albers: 'In het begin weet je he lemaal niet wat Edab inhoudt. iets doen. Daar ben je in die twee weken be hoorlijk intensief mee bezig. Je berekent con creet wat het aan besparingen oplevert. Wel ke uren kun je in theorie besparen, maar in de praktijk niet. Dat moetje ook in beeld zien te krijgen. Een relatiebeheerder Bedrijven bij voorbeeld, waarbij drie kwartier of een uur per week kan worden be spaard, kun je niet een uur minder laten werken. Laat hem dat maar eens vertalen naar een stuk meeropbrengst. We heb ben nu een prachtig plan. Je praat er veel over. Je wordt zelf een beetje Edab.' Kleine groepen 'In eerste instantie pre senteerden we de resultaten aan het ma nagementteam, het middenkader en de voor zittervan de OR', vertelt Alferink. 'Daarna naar het totale personeel, le dereen hoort dat ver haal aan. En dan komt er weinig respons. De groep is gewoon te groot. Als je wilt weten wat men ervan denkt, dan moet je met de mensen naar buiten lopen en op de gang hoor je een heleboel. Omdat het nu eenmaal zo werkt, hebben we in een afdelingsoverleg de zaken nog eens met elkaar doorgepraat. Wat heeft het voor consequenties? Wat gaat er spelen? In een kleiner verband praat het met naaste collega's toch wat makkelijker dan met zestig zeventig mensen in het per- soneelsrestaurant.' Snelle informatie 'Bij ons bleek dat er anderhalve formatieplaats kwam te ver vallen', zegt Spierts. 'Als dat bekend is, dan zit natuurlijk iedereen te kijken. Toevallig betreft dit mijn afdeling, denkt men dan. Ben jij het of word ik kandidaat voor de pool. We hebben toen afge sproken dat we binnen twee dagen concrete plannen met de kantoorhouders zouden be spreken. En daarna, voor zover het bekend was, met de individuele medewerkers. Dat was om zo snel mogelijk alle onrust weg te ne men. Het was een goede aanpak.' Albers: 'Bij ons gebeurde dat ook snel. Dat was prettig.' Meteen anders 'In Maastricht willen we de procedurevoorstellen, waarvoor we niet afhankelijk zijn van Rabobank Nederland, nog voor de vakantieperiode doorvoeren.' Alferink: 'Bij ons zijn al zaken geregeld tijdens het Edab-onderzoek. Als je praat over het afschaffen van het verifiëren van bankgiro's en ola's, dat kun je meteen doen.' Albers: 'Dat is inmiddels ook bij ons gebeurd. Toch is het gek... Ineens hoeft het allemaal niet meer. Bij ons was voor negenen Alferink: 'Edab is vooral een hulp middel om be sparingen in beeld te krijgen. Van Dongen: 'Bezuinigingen in het midden kader zijn min der eenvoudig. KTS al afgesloten en meestal geverifieerd.' Controles 'De vele beheersmatige werkzaamheden binnen de Rabobankorgani- satie blijven me verbazen', zegt Spierts. 'We zijn vreselijk druk bezig om de massa-markt te bedienen en vooral ook te beheren. Con trole op controle uitvoeren en relatief veel tijd besteden aan het voorkomen van kleine risi co's. Het verbaast me nog steeds, dat we nu pas met de centrale verwerking van ola's en oio's van start kunnen. Bij andere banken gaat dat toch wat anders. Daar gebeurt het al langer. De markt wacht niet steeds op de Rabobank.' Verkeerde plaatsen 'Dat is de coöpe ratieve structuur van al die banken die zeg gen dat ze het zelf doen', stelt Alferink vast. 'Daar komen we op onderdelen langzaam van terug.' Spierts: 'Het verwondert me, dat er zo'n enorme tijd voor nodig is om dit soort processen enigszins te herstructureren. We moeten proberen om slagvaardig in onze markt te blijven en door die beheersproces sen niet steeds weer de energie op de ver keerde plaatsen te leggen.' Hele verandering Van Dongen: 'Bij Edab zitten er een paar goede stappen in. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het verbeterings voorstel om bij krediet- beheersing posten tot f 100.000,- wat te vereen voudigen. Hoeveel tijd heb je daar altijd niet aan be steed. Wat is eigenlijk het risico? Maar dat anders doen geeft voor veel men sen een hele verandering. Vanuit het oude denken moesten voor iedere cent die werd uitgege ven zekerheden met een gouden randje zijn. Dat is een mentaliteitsslag. Dat gaat niet zo snel.' Verkeerd gedaan? 'Wordt het niet er varen als: Hebben we het in het verleden ver keerd gedaan?', merkt Alferink op. 'Dat is ook moeilijk.' Van Dongen vraagt zich dat af. 'Het is een maatschappelijke verandering waarmee we wellicht wat laat zijn, maar we moeten ons wel aanpassen.' Alferink: 'Ik zie het zelf niet zo dat we het in het verleden ver keerd hebben gedaan. We gaan het nu ge woon anders doen. Ik kan me voorstellen, dat mensen die met veel inzet en de nodige toewijding gedacht hebben het beste voor de bank te doen, nu wel vreemd opkijken. Op eens komt iemand vertellen, dat wat we tien jaar lang hebben gedaan, vanaf morgen niet meer gebeurt.' Van Dongen: 'Edab is een stap om anders te gaan denken.' Alferink: 'Ik vond het traject zelf heel leuk om te doen. Ik heb ook heel fijn samenge werkt met het Edab-team dat binnen onze bank was. De vaart moet erin blijven. Ik sta te popelen om de voorstellen van Rabobank Nederland. Het moet niet op de achtergrond geraken want dan moet je er straks weer een heleboel energie in stoppen om Edab binnen de bank opnieuw levend te krijgen. Je moet zorgen dat collega's, en met name de staf van de bank, achter je staan om Edab tot een goed eindresultaat te brengen. Het is een gezamenlijk project, dat door iedereen moet worden gedragen.'# Spierts: 'In twee 5 dagen tijd heb- ben we de con- I crete plannen I besproken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9