O Rabo band ledereen rond de tafel is eigenlijk wel tevreden over wat er rond Edab is gebeurd ummer 7/13 april 1993 nk. 'Binnen de bank hebben we kritisch ge- eken naar het aantal formatieplaatsen. >an ben je bezig de hele bank door te lich- 3n. Toen kwam de boodschap van Wijffels r nog eens overheen dat de organisatie enachtste zou moeten inleveren. Zo'n oodschap moet je aanreiken met handva- 3n en één van die handvaten was Edab. Na e zomervakantie kreeg het wat meer vorm. i overleg met de regiodirectie hebben we roegtijdig ingetekend voor het project. De oelstellingen van Edab sloten toen goed an op het reorganisatieproces waarmee ie bezig waren.' i Alferink (35). Bij de Rabobank Uden is hij hoofd Irijfsvoering. Bijna zeventien jaar werkt hij binnen Rabobankorganisatie, waarvan ruim zeven jaar in huidige functie bij de bank in Uden. Hij is coördi- or van het Edab-project binnen zijn bank. Hij heeft afgelopen maanden gezwoegd en gezweet om het i en ander gestalte te kunnen geven. Het plan is Nu moet alles nog worden gerealiseerd. \He Spierts (42) is sinds 1 december hoofd Kan en en Relatiebeheer Particulieren bij de Rabobank lastricht. Voor die tijd werkte hij dertien jaar bij de bobank Hoensbroek als hoofd Particulieren. Op 30 vember woonde hij de eerste informatiebijeen- vst over Edab bij. Momenteel is men druk bezig de npassingen verder uit te werken. In april moeten de rste besparingen worden geëffectueerd. Verbeteringsvoorstellen 'De informa tie naar het personeel hebben we in Uden meteen goed aangepakt. Er kwam een Edab- bulletin waarin stond wat ons te wachten stond, iets over de proces-scan, het door lichten van de processen, en iets over de ac tiviteiten-scan. Ook was er informatie over de implementatiefase, die begin januari van start zou gaan. Voorts hebben we melding gemaakt van de produkt/procescombina- ties die in Edab waren opgenomen. We wis ten dat er veertig standaard-verbeterings voorstellen waren. Maar wat die eigenlijk in hielden wist niemand. Het stond in een groot boek waar iedereen heel geheimzinnig over deed. Het enige wat we wél wisten was, dat er ook iets in zat over de centrale ver werking van input.' Natuurlijk verloop ledereen rond de ta fel is eigenlijk wel tevreden met wat er rond Edab is gebeurd. 'Het project werd goed ont vangen', zegt Van Dongen. 'De mededeling naar het personeel, de eerste kennismaking, het onderzoek, het verliep allemaal vrij vlek keloos. Het vervolg is heel belangrijk. Nu komt in beeld wat het aan arbeidsplaatsen gaat kosten bij de Rabobank Den Haag. Dat wordt opgelost door natuurlijk verloop. In het vervolgtraject is de rol van de OR heel be langrijk. Mensen boven de bezetting houden is een goede zaak, maar dat mag niet te lang duren want dan lopen ze gefrustreerd rond.' Geen vertraging Alferink wacht mo menteel op de voorstellen van Rabobank Ne derland voor nieuwe processen. 'Die moe ten wel afkomen, want pas dan kun je écht aan de gang. D'r zit nu wat vertraging in, maar uit een evaluatiebijeenkomst in Utrecht heb ik begrepen dat de zaak toch snel en goed op de rit wordt gezet. Zou vertraging vaak voorkomen, dan komt op een gegeven moment de geloofwaardigheid van het hele project in het geding. Mensen bij de banken zien dat ook en denken dan: Ja Edab, dat hebben we gehad, maar het zal wel weer niet zo'n vaart lopen. Daar moeten we voor wa ken.' Van Dongen is het daarmee eens. 'Als er bepaalde activiteiten niet kunnen door gaan, dan is het gevaar dat andere banken niet zullen intekenen en Edab heeft pas ef fect als de hele organisatie meedoet.' Er gebeurde niets Volgens Alferink is Edab vooral een hulpmiddel om besparingen in beeld te krijgen. 'Laten we eerlijk zijn, alle banken krijgen met de verbeteringsvoorstel len te maken. Of ze nu wel of niet meedoen met Edab. Het voordeel van het hele traject is, datje heel concreet in beeld hebt welke de voorstellen zijn en waar ze binnen de bank besparingen opleveren. Je weet dan wat er gebeurt als voorstel x wordt doorgevoerd. Dan zal bijvoorbeeld de afdeling Particulieren op een bepaald kantoor een aantal uren moeten inleveren. Het is mijn taak om de voortgang in de gaten te houden.' Anders denken Volgens Alferink bete kent Edab een hele andere manier van den ken. 'Je gaat bewustere afwegingen maken. Je moet zoveel inspanningen verrichten of zoveel kosten maken om iets te kunnen ver dienen of een bepaald risico uitte sluiten. Er waren, om het maar eens heel extreem te stellen, wel eens gevallen waarbij je een gul den uitgaf om twee kwartjes risico te kunnen uitsluiten. Waarom deed je bepaalde contro les? De Accountantsdienst heeft ons er in het verleden op gewezen dat het moest. Nu kijken we er wat kritischer naar. We moeten zakelijk blijven denken, want er moet vlees op de boterham komen.' Middenkader 'De ondernemingsraad moet bewaken hoe er met mensen wordt om gegaan', vindt Van Dongen. 'Een sociaal plan is heel belangrijk. Ik hoop alleen dat het ver geleken kan worden met een brandblusap- paraat aan de muur. Je kunt niet zonder, maar je hoopt datje het niet zult gebruiken. Het eni ge gevaar zie ik in de personeelsreductie via natuurlijk verloop. Dat kan vooral als het om baliemedewerkers gaat. Bij ons in Den Haag is er sprake van een natuurlijk verloop aan de balie van twintig personen per jaar. Maar straks zullen er bezuinigingen plaats moeten vinden in het middenkader en dat zal wat min der eenvoudig gaan. Vaak gaat het om men sen die langer bij de bank zitten en in een aantal gevallen wat zijn vastgeroest.' Oplossing zoeken 'Dat moet je niet toeschrijven aan Edab', stelt Alferink, 'want het gaat over mensen die zijn vastgeroest op een bepaalde stek. Daar zou je ook zon der Edab tegenaan zijn gelopen. Je moet ook met die mensen zoeken naar een op lossing.' Van Dongen: 'Maar juist Edab brengt daar een versnelling in. En het kan zijn dat op een plek waar iemand al 25 jaar zit, moet worden bezuinigd. Het is een taak voor het management om die mensen goed te begeleiden.' Vreemd Baliemedewerkster Albers: 'Ik vond het heel vreemd dat er een paar mensen op kantoor kwamen die vroegen hoelang je per dag met pasjes bezig bent. Dat is gewoon hartstikke moeilijk. Je bent dan met een col lectieve vervanging bezig. Hoe lang ben je met pincodes bezig en hoe lang met kastransac ties? Dat is gewoon moeilijk te zeggen. Dan denk je, op basis van deze gegevens zomaar zeggen dat er iemand weg moet. Ik vond het gewoon een beetje gokwerk. Terwijl je toch aan 100 procent van de tijd komt.' Proces-scan 'Bij ons is de ervaring wel wat anders', zegt Alferink. 'Ook bij ons is er een activiteiten-scan geweest, waar jij over praat. In eerste instantie wordt de pro- ces-scan uitgevoerd voor processen die mo gelijk door Edab kunnen wijzigen. Er wordt gekeken of er op een standaardmanier wordt gewerkt. De volgende fase is om in beeld te brengen waar de bank de tijd aan besteedt. Ik vond het heel frappant datje al pratende een vrij goed beeld kon krijgen van die tijdverdeling.' Methoden Van Dongen herkent echter wel de ervaring van Albers. 'Dat zijn de ver halen die ik ook bij ons heb gehoord. Niet ie dereen was helemaal tevreden over de wijze waarop de tijdverdeling in beeld werd ge bracht. Het is een beetje proppen en in die tijd moet het gebeuren.' Albers: 'Misschien waren wij een moeilijk kantoor omdat er nog een kasbox was. Als je daar zit, dan kun je nog eens wat werkzaamheden van de ande re kant meenemen.' Van Dongen: 'Bij de pre sentatie heeft de projectleider goed kunnen uitleggen hoe het onderzoek in elkaar zit. Met de methodieken die worden gebruikt Vervolg op pagina 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7