Ondernemingsethiek en de Rabobank, een onderscheidend element? Rabo band Een workshop over 'Ondernemingsethiek en Besluitvorming', dat klinkt nogal zwaarwichtig. Toepassing van ethiek in de dagelijkse praktijk blijkt veelal best mee te vallen. Het onderwerp is ook he lemaal niet nieuw. Normen en waarden spelen al sinds mensen heugenis een voorname rol bij het nemen van beslissingen. De laat ste tijd neemt het belang van ethiek, als bezinning op de onderlig gende belangenafweging in de besluitvorming, evenwel toe. 'Anno 1993 gaan ethische aspecten een steeds belangrijker onderdeel vormen bij het bankieren. En dat niet alleen naar je medewerkers en je klanten', aldus Jos Timmer directeur van de Noordhollandse Rabobank Laren. 'Als je met die ethische aspecten niet goed om gaat dan raak je als organisatie het spoor bijster. Je moet er na drukkelijk op letten en ermee om weten te gaan.' 'Anno 1993 gaan ethische aspecten een steeds belangrijker onderdeel vormen van het bankieren. 'Je begeeft je bij ethische vraagstukken op de rand van de geldende gedrags- en normeringsregels. 'Door een grotere verwevenheid in de plaatselijke netwerken kunnen we de klant beter inschatten. Jummer 7/13 april 1993 De workshops 'Ondernemingsethiek en besluitvorming' werden vorigjaar door ruim 120 directeuren van Rabobanken bezocht. Volgens drs. Hanne- ke van Mal van Managementontwikkeling van Rabobank Nederland werden de work shops georganiseerd om een stukje gevoel voor ethische vraagstukken te ontwikkelen. Op de dagen werd, naast een theoretisch deel, aan de hand van een spel gediscus sieerd over ondernemingsethiek. De do centen gaven leiding aan de discussie, en belichtten daarin de typisch bancaire pro blematiek. 'De dagen werden overwegend als goed geëvalueerd', vertelt Van Mal. 'Veel deelnemers wilden echter meer diep gang, bijvoorbeeld in een vervolg op de workshop. Daar komt het in de toekomst misschien nog wel van.' Zelfde soort problemen De directeur van de Rabobank Bergambacht, Rien van der Graaf, noemt twee redenen waarom hij aan de workshop 'Ondernemingsethiek en be sluitvorming' deelnam. 'Ten eerste door de nieuwe manier van zaken doen. Er komen zo veel nieuwe gegevens op tafel, de maat schappij verandert voortdurend. De besluit vorming moet zich daarbij aanpassen. Ten tweede veranderen hierdoor tevens de men selijke omstandigheden. Ik wilde daar nieuw inzicht in ontwikkelen. Mijn theoretische ken nis vergroten. De workshop heeft daar wel toe bijgedragen. Het is interessant om te ho ren dat de meeste collega's met dezelfde soort problemen zitten. Soms hoor je dan toch dingen waarmee je zelf geen rekening houdt. De workshop heeft mijn blik verbreed.' Boerenverstand De meeste directeu ren worden dagelijks met ethische aspec ten geconfronteerd. Volgens de directeur van de Rabobank Hoeven-Bosschenhoofd, Peter van den Broeke, waren de gepresen teerde praktijkgevallen tijdens de workshop erg scherp aangezet. 'Als je met beide benen op de grond staat en je boerenverstand ge bruikt dan kom je er in de praktijk van alle dag meestal prima uit. Maar ten aanzien van besluiten die het personeel betreffen vind ik het tegenwoordig moeilijk. We staan vaak voor beslissingen die pas na enige tijd na-ijl effecten tonen. Daarmee moetje dan met meer dan normale omzichtigheid om gaan. Ook zakelijk ondervind je tegenwoor dig meer druk van cliënten en bedrijfsrela- ties. Je begeeft je bij ethische vraagstukken op de rand van de geldende gedrags- en normeringsregels. Je houdt je om te begin nen aan de Nederlandse bankregels en de fiscale wetgeving, maar ook morele aspec ten spelen nadrukkelijk een rol. Soms krijg je dan toch te maken met een stukje gewe- tensproblematiek.' Standvastig Voor Theo Boevenbrink, onderdirecteur van de Rabobank Ommen, leidde het volgen van de workshop tot een verruiming van zijn inzicht in ethische pro blemen. Het werd hem vooral duidelijker wat wel en wat niet haalbaar is. Op geno men besluiten waarbij normen en waarden een voorname rol speelden, kijkt Boeven- brink niet lang terug: 'Ik ben zeer stand vastig in dit soort zaken. Lang terugkijken doe ik niet. De betreffende beslissingen worden in gezonde wisselwerking met de betrokkenen genomen. Ook als er met het bestuur over wordt gesproken, komen we praktisch altijd tot eenstemmigheid.' Vindingrijk Vraagstukken waarmee directeuren geconfronteerd worden, duiden op een toenemende normvervaging. Zo wordt Van der Graaf in Bergambacht regel matig geconfronteerd met mondelinge toe zeggingen in het financieringsbeleid die smoesjes zijn. Van der Graaf: 'Mensen met betaalproblemen blijken zo nu en dan bij zonder vindingrijk. Achteraf constateer je soms datje het bos in bent gestuurd.' Van der Graaf kampt niet dagelijks met beslui ten met een ethische achtergrond. De pro blemen die hij tegenkomt, worden overwe gend naar tevredenheid opgelost. Wel kijkt hij zo af en toe naar bepaalde zaken terug: 'Vaak beslis je prima. Achteraf maanden twijfelen, dat doen we hier niet. Wel denk ik soms: als ik alles geweten had dan... had het anders gekund.' Van der Graaf werkt al 30 jaar binnen de Rabobankorganisatie. In zijn 10-jarig directeurschap is hij bij ethi sche beslissingen nog nooit met zijn be stuur tot een hoofdelijke stemming overge gaan.'In goed onderling overleg vinden we doorgaans een oplossing. We wegen op ba sis van het bank- en het menselijk belang alles af en nemen dan een besluit. We hechten er bijzonder aan dat alle betrokke nen zich daar dan in kunnen vinden.' Ingebakken Ook Timmer van de bank Laren onderkent een toenemende normver vaging: 'Als je daar als bank in meegaat, kom je ongewild in circuits terecht waar we niet horen. De workshop heeft wat de ethiek betreft mijn inzicht in de problema tiek niet vergroot. Eerder is bevestigd dat het een belangrijk punt is. Ethiek zit voor een stuk ingebakken. Het wordt een auto matisme waarin je routinematig handelt. Het is goed jezelf daar op te toetsen. Bij be slissingen handel ik primair naar eer en ge weten en een bepaald rechtsgevoel. Dan komt het bankbelang. Daar hoort natuurlijk bij, datje niemand schade wilt berokkenen. Tot nu toe gaat dat goed vind ik.' Op de vraag of de Rabobanken ethische beslissingen anders nemen dan de concur rentie zijn de directeuren het eens. Timmer: 'Ik denk van wel. We staan veel dichter bij de klant. Dankzij onze beheerscolleges is er een grotere verwevenheid in de plaatselijke netwerken. Daardoor kunnen we over be langrijke aanvullende informatie beschik ken. We kunnen de klant beter inschatten.' Boevenbrink en Van der Graaf benadrukken de voordelen van de coöperatieve structuur. Waardoor, zo meent Boevenbrink: 'Een nauwgezettere en dus duidelijkere afweging mogelijk wordt.' Van den Broeke tenslotte verwoordt het als volgt: 'Besluitvorming bij de handelsbanken is veel centralistischer. Daar wordt op afstand geregeerd. Wij ken nen, omdat we dichter bij onze publieks groepen staan, beter onze werkomgeving. We kunnen de afwegingen makkelijker ma ken. Maar of we dat dan ook beter doen, dat weet ik niet.'

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 5