Centrale verwerking ola's en oio's: Gigantische kosten besparing De Centrale Kringvergadering heeft op 24 maart positief gere ageerd op een voorstel tot cen trale verwerking van ola's, dat zijn optisch leesbare accept giroformulieren, en oio's, optisch leesbare overschrijvingsformu lieren. Belangrijkste voordeel van de centrale verwerking is een besparing van vele miljoe nen guldens op jaarbasis. ummer 7/13 april 1993 Zijn er voordelen aan de centrale ver werking van ola's en oio's? En zijn die voordelen groot genoeg om het iele systeem van verwerking bij de plaatse- jke banken om te zetten naar een centraal ;ysteem? Deze vragen leefden al geruime ijd bij de produktgroep Betaaldiensten, naar het onderwerp raakte in een stroom- ■ersnelling door de opmerkelijke resultaten lie werden geboekt met Edab, de efficiency Irive aangesloten banken. Bij het syste- natisch zoeken naar grotere efficiency en rostenbesparingen werd al snel duidelijk lat de grootste slag kon worden geslagen net een centrale verwerking van ola's en )lo's. Fasegewijze invoering Sinds vorigjaar ïovember zijn de plannen voor de centrale verwerking nader uitgewerkt en aan de prak- ijk getoetst bij de vijf Edab-proefbanken. De esultaten werden op 24 maart ter beoor- Jeling voorgelegd aan de Centrale Kringver gadering. Dit 'parlement van de Rabobank' rechtte haar goedkeuring aan de voorstel en. Daarmee is de weg vrij voor de volgen- Ie stappen, die uiteindelijk moeten leiden :ot de in het vooruitzicht gestelde besparin gen. Er wordt naar gestreefd om, na een Droefperiode bij een aantal banken, in augustus volgend jaar te starten met de aentrale verwerking voor de eerste banken /vaar Edab heeft plaatsgevonden. Voor 1 anuari 1995 kan vervolgens de centrale ver werking voor andere plaatselijke banken 'asegewijs worden ingevoerd. Het verzamelen van de ola's en oio's bij Vaassen. Weinig nadelen Margot van der Lin den van de produktgroep Betaaldiensten is verantwoordelijk voor de uitvoering van de plannen. Zij zet de voor- en nadelen van de centrale verwerking uiteen. 'Er zijn nauwe lijks nadelen te noemen. Nu worden de ola's en oio's dagelijks bij de plaatselijke banken verwerkt. Bij elkaar zijn dat er 160 miljoen per jaar. Een groot deel wordt ingetikt en als een cliënt over te weinig saldo beschikt, wordt er gekeken of verwerking wel of niet kan plaatsvinden. Die manier van verwerken kost de bank veel tijd. Door alles bij elkaar te brengen kan veel efficiënter worden ge werkt.' Grote besparing 'De aanvankelijke schatting was dat, als alle banken over zou den gaan tot centrale verwerking, op jaar basis aan directe personeels- en admini stratiekosten f 30 miljoen zou worden be spaard. Nu we verder gaan met deze mate rie blijkt dat die voorspelling aan de zeer voorzichtige kant was. De resultaten kunnen nog gunstiger uitvallen. Bij centrale verwerking kan bijvoorbeeld veel flexibeler worden inge speeld op de personele bezet ting. Neem maar eens de ver wachting dat in de komende ja ren door bewuster betaalge drag van de cliënt het aantal verwerkingen terug zal lopen van 160 miljoen naar 120 mil joen. Bij centrale verwerking kan dat in de personeelsbe zetting gemakkelijker worden opgevangen.' Techniek 'Door het gro- de bank Epe- te aanbod is het ook sneller haalbaar om technische ver nieuwingen door te voeren. Denk bijvoorbeeld eens aan een optimale hand schriftherkenning door de computer. In de toekomst kan ook een groot deel van de handgeschreven opdrach ten via deze techniek worden verwerkt. Maar ook in de ver dere afhandeling zijn effi- ciencybesparingen mogelijk die bij de plaatselijke banken minder gemakkelijk kunnen worden verwezenlijkt'. Als voorbeelden noemt Van der Linden de mogelijkheid om non-fiats automatisch op nieuw ter fiattering aan te bie den en het efficiënter afhan delen van retouropdrachten. Kosten verschillend Bij centrale verwerking blijven er voor de plaatselijke bank nog maar twee handelingen over. Dat zijn het verzamelen van de ola's en oio's en aan het eind van de dag het beoordelen van de transacties die om de een of andere reden niet kunnen wor den verwerkt. Dat betekent een belangrijke besparing aan mensuren en daarmee sa menhangende kosten. De ene bank zal ove rigens meer besparen dan de andere. Van der Linden: 'We constateren grote verschil len bij de kosten van de banken onderling. Het varieert van f 0,22 tot f 0,56 per docu ment. Bij centrale verwerking is de voorlopi ge gemiddelde indicatieprijs om precies te zijn f 0,124. Half tien 's morgens Veroorzaakt het ophalen van de opdrachten en het naar de centra brengen geen vertraging in vergelij king met de nu gevolgde methode? Van der Linden: 'Zakelijke opdrachten die voor half tien 's morgens op het hoofdkantoor worden aangeleverd, worden gegarandeerd dezelf de dag verwerkt. Een deel van de particu liere opdrachten loopt daardoor inderdaad een dag vertraging op, maar we menen dat het in heel veel gevallen geen bezwaar is. Belastingbetalingen krijgen een speciale be handeling. Ze worden zodanig afgehandeld dat de betalingen op tijd binnen zijn bij de Belastingdienst.' Praktijkervaring De bank Epe-Vaassen heeft inmiddels enige ervaring opgedaan met het systeem van centrale verwerking. Jannie Hut, kantoorbeheerder bij die bank: 'De op vallendste verandering is, dat we van het in- toetswerk af zijn. Daardoor houden we veel capaciteit over en dat betekent dat we vanaf 1 april met een kleinere bezetting gaan draai en. Dat is niet helemaal alleen het gevolg van de centrale verwerking. Dat komt ook door andere uit Edab voortvloeiende besparingen.' 'Waar we nog wel aan moeten wennen is de andere manier van fiatteren. Dat ging eerst tussen de bedrijven door. Nu krijgen we aan het eind van de dag de speciale geval len via de computer voorgelegd. Dat bete kent dat de collega die daarover moet be slissen op dat moment aanwezig moet zijn. Dat is nog passen en meten. Vooral voor de zakelijk relatiebeheerder die toch vaak bui ten de deur is en die het werk ook niet naar de volgende dag kan verschuiven. Maar ze ker is wel, dat we met dit systeem belangrij ke besparingen zien bij de verwerking van onze 18.000 ola's en 9.000 oio's per maand.' Margot van der Linden van de produktgroep Betaaldiensten is verantwoordelijk voor de uitvoering van de plannen met de centrale verwerking.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3