itimuleren museumbezoek litsl uitend iet museumjaarkaart? Rabo band }p 17 en 18 april staan de Nederlandse musea even in het mid delpunt van de belangstelling. Tijdens dit Nationaal Museum weekend organiseren de musea tal van activiteiten rond het thema Verzamelen'. De Rabobank die door het contract met de Stichting Vluseumjaarkaart het museumbezoek stimuleert, haakt daar met een eigen campagne op in. De speciaal ontwikkelde affiche kan na iet Museumweekend voor lokale doeleinden worden ingezet. Bij voorbeeld als een plaatselijke bank een tentoonstelling in een re gionaal museum wil promoten. liftte/M lummer 7/13 april 1993 Kjlmkiiik. \.i De samenwerking tussen de Rabo bank en de Stichting Museumjaar kaart (SMJK) levert bei de partners voordeel op. Voor de Rabobank is de Museumjaarkaart een aantrekkelijk premium om de afzet van de Europas te bevorderen. Met dat premium wordt het museumbezoek ge populariseerd en dat is de hoofddoelstelling van de SMJK. Zo blijkt uit on derzoek dat de klanten de Museumjaarkaart een prima initiatief vin den, ook al hebben ze er zelf nog geen gebruik van gemaakt. Bezitters van zo'n kaart bezoch ten 30 procent meer musea dan in voorgaan de jaren. In 54 procent van de gevallen had de medebezoeker ook een gratis Museumjaarkaart. Bijna 60 procent van de ondervraagden zei voor de medebezoekers wel eens losse kaartjes te kopen. De 2,1 miljoen gratis kaar ten hebben de reguliere verkoop van Muse umjaarkaarten niet gedwarsboomd. Verlengen contract De positieve waar dering voor de Museumjaarkaart geeft ge noeg redenen om de banden met de musea wat nauwer aan te halen. Het contract met de Stichting Museumjaarkaart loopt nog door tot eind 1994. 'Wij willen als Rabobank een extra bijdrage leveren en ook het gebruik van de Museumjaarkaart door onze Euro pashouders stimuleren', zegt Cees Hoog kamervan de produktgroep Betaaldiensten. 'Zo'n 60 procent van de plaatselijke banken heeft in haar werkgebied een museum dat is aangesloten bij de Stichting Museumjaar kaart. Dat biedt mogelijkheden om geza menlijke activiteiten op te zetten.' Jongeren De Rabobank wil dus het mu seumbezoek stimuleren. Daarbij worden de jongeren niet vergeten. In het tweede num mer van Goede Raad, dat op 8 juni ver schijnt, is een actie opgenomen waarmee Goed voor gratis muteumfotaoek - bet hele jaar door! Het affiche voor de promotie van de Europas en de Museumjaar kaart krijgt een vel waarop het Na tionaal Museumweekend wordt aangekondigd. Na dit weekend kan dat vel worden verwijderd en kunnen andere activiteiten wor den aangekondigd. jongeren van 12 tot en met 18 jaar met korting een Juniormuseumjaar- kaart kunnen bemachti gen. Onder het motto 'Nooit te jong voor een museum' worden daar naast musea genoemd waar jongeren graag naar toe gaan. In het maart nummer van Bank en Par ticulier worden bovendien een aantal suggesties ge daan om het Nationaal Museumweekend onder de aandacht te brengen. Zo is er een tekstvoorstel voor een printregel op de rekeningafschriften en voor een boodschap in de geldautomaat. Affiche met wisselvel Ook staan ideeën ge noemd voor de wijze waar op met een regionaal museum kan worden samengewerkt. Zo is de affiche voor het Nationaal Museumweekend ook na het Museumweekend met behulp van een wis selvel te gebruiken voor aankondigingen van tentoonstellingen in het plaatselijke of regio nale museum. Voor een groep relaties kan een lezing met een speciale rondleiding wor den georganiseerd in het museum. 'Een lezing van de directeur over de voorwer pen in zijn museum, zoals Henk van Os van het Rijksmuseum in 'Museumschatten' doet, kan heel aardig zijn', aldus Hoogkamer. Relaties Ook het beleggen van de jaarlijkse Algemene Verga dering van de bank in het muse um wordt als mogelijkheid ge noemd. Hoogkamer: 'Natuurlijk is veel afhankelijk van de faciliteiten die het museum heeft, maar als je iets wilt, dan kun je het best even bij de regionale communica tie- en -adviseur informeren.' Hoogkamer ziet ook mogelijkhe den om relaties in een museum te ontvangen. 'Als er een specia le tentoonstelling is van bijvoor beeld Picasso of Mondriaan kun je daar mis- schien iets voor die relaties organiseren.' Communicatie- en PR-commissies Hier en daar in het land ondernemen plaatselijke banken activiteiten in samenwerking met de musea. De Communicatie-en PR-commissies in de regio Eindhoven plaatsen full colour ad vertenties in het museummagazine. In Gro ningen sponsoren de Communicatie- en PR- commissies een commercial van de Hortus in Haren. Als tegenprestatie komt 'Houders van een Europas van de Rabobank kunnen gratis naar de Hortus' in beeld. Bert Kessels, adviseur Communicatie en PR in de regio Roermond, vertelt dat de Communicatie- en PR-commissies een streekboerderijmuseum in Horst gaat sponsoren. Kessels: 'Het is een heel aardig museum dat wordt ingericht met gebruiksvoorwerpen uit de Peel rond 1900. We vinden de tegenprestatie nog wat mager en daarover moeten we nog verder onder handelen. Maar het is veelbelovend.' Zeeland In de provincie Zeeland wer ken de banken sinds vorig jaar samen met de Zeeuwse musea. Communicatie en PR- adviseurWim Huibregtse heeft de contacten gelegd met museumconsulent Wim Schol ten, die werkzaam is bij het Bureau Provinci aal Museumconsulent Zeeland. Dit jaar zijn voor het Nationaal Museumweekend specia le acties voor de jeugd gepland. De Zeeuw se musea geven een eigen invulling aan het landelijke thema van het Nationaal Muse umweekend: 'Water! verzamelen in 'Zee'- land'. Daarbij staan voorwerpen centraal, die iets met water te maken hebben. Kijkdozen Huibregtse: 'Alle leerlingen van de basisscholen in Zeeland worden op geroepen om kijkdozen of voorwerpen te ver vaardigen die met 'Water' hebben te maken. Daarvoor zullen allerlei zaken moeten wor den verzameld die met dat thema te maken hebben. De kijkdozen zullen tijdens het Na tionaal Museumweekend worden tentoonge steld in de musea. Bij de Rabobanken zijn ook kleurplaten verkrijgbaar die kunnen wor den ingeleverd voor de kleurwedstrijd. In alle ontwikkelde uitingen wordt een relatie gelegd met de Rabobanken.' Voor veel Rabobanken zijn er mogelijkhe den om iets in de sfeer van promotie of re- latiemarketing te doen met het museum in de buurt. Communicatie en Public Relations heeft een hoofdstuk van het Handboek Com municatie over relatiemarketing in voorbe reiding. Daarin worden allerlei ideeën ver taald in concrete voorstellen. Ook komt een lijst met de faciliteiten die de musea bieden beschikbaar. HJtliH»»1 ionaalM, useum Ruim twee miljoen Nederlanders ontvingen bij hun Europas de Museumjaarkaart.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13