Rabo band Wijffels: milieu problematiek effectief en structureel aanpakken Industrie en cijfers in Rabobank Teleac: reclame en promotie Rabobank denkt aan orgelman Nieuwe 'tijdelijke' brochure Studenten rekening Begin maart vond bij Rabo bank Nederland in Utrecht de jaarlijkse bijeenkomst plaats van de Nederlandse Vereniging van Landbouwjournalisten. Aan de orde kwam onder an dere de milieuproblematiek. De hoogte van de milieu-inves teringen loopt parallel met de financiële resultaten van een bedrijf. Vaak worden ze echter op de lange baan geschoven vanwege een onduidelijk toe komstperspectief en overheids beleid. Volgens Hoofddirectie- Nummer 6/22 maart 1992 voorzitter Wijffels moet de milieuproblematiek effectief en structureel worden aangepakt. Ze moet meer worden toege sneden op het individuele be drijf. Wijffels is redelijk positief over de bereidheid van onder nemers om te investeren in het milieu. Aan de hand van een aantal cijfers gaf hij een beeld van de gerealiseerde positieve milieu-ontwikkelingen in de agrarische sector. Die cijfers hadden betrekking op de be reikte reductie van mineralen- overschotten, gewasbescher mingsmiddelen en ammoniak- emissie. Wijffels meldde de journalisten dat 1992 een slecht landbouwjaar voor Ne derland was. Toch is het markt aandeel van de Rabobank in de agrarische sector stabiel geble ven en in sommige sectoren zelfs licht gestegen. Het maart/aprilnummer van het blad 'Rabobank' be licht zaken als het in dustriebeleid, sparen, cijfers en een niet- agrarische coöperatie. Het voorpagina-artikel van 'Rabobank' gaat in op achtergronden van het industriebeleid en het industriefonds. Zo komen de ontwikkelin gen bij bedrijven als DAF, Philips en Hoog ovens aan de orde. Ook geeft het artikel een visie op het steun beleid. Daarnaast schrijft het blad over de ontwikke lingen in de spaar- markt en de jaarcijfers van de Rabobank over 1992. In een ander ar tikel wordt informatie gegeven over het werken met cijfers in de agrarische sector. De vraag hoe men bedrijfscijfers kan ge bruiken als basis voor de be drijfsvoering wordt beantwoord. Ook schenkt 'Rabobank' aan dacht aan een coöperatie in de meubelbranche: BECO. Het be drijf heeft de leden onder ande re winkelformules te bieden. Daarvan is Trendhopper een voorbeeld. Teleac heeft in samenwer king met de Stichting Recla me- en Marketingonderwijs (SRM) een cursus reclame en promotie ontwikkeld. Deze radio- en tv-cursus is bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf en non-profit orga nisaties. Aan de orde komen onder andere verschillende reclame-instrumenten zoals persoonlijke presentatie, direct marketing, acties en evene menten. De cursus bestaat uit acht ra dio- en acht tv-uitzendingen. Het cursusboek kost f 89,- en is verkrijgbaar bij de boekhan del en bij Teleac. Informatie over de cursus bij Teleac in Utrecht (030) 946946. 'U geeft toch ook al tijd iets aan de orgel man?', vraagt een een malige advertentie in het Eindhovens Dagblad van 12 maart. Die dag nam het Muziekcen trum Frits Philips in Eindhoven een symfo nisch orgel officieel in gebruik. De Rabobank sponsorde het orgel. Gastorganisten brach ten samen met Het Bra bants Orkest tijdens het openingsconcert onder meer muziek van Frank en Saint-Saëns ten gehore. Ook was er een wereldpremière van een werk van componist Van den Booren. Later dit voorjaar is het concert te beluisteren op Radio 4. Met de ingebruikname van het symfonische orgel is de opening van het Muziekcentrum Frits Philips, dat in september zijn deuren opende, voltooid. Hoofdbewoner van het muziek centrum Het Brabants Orkest is van mening dat een symfonisch •wK^wnk. Unw orgel 'nu eenmaal hoort bij een modern symfonie-orkest'. Het orgel is gemaakt door orgel bouwer Pels Van Leeuwen. Rabobank Nederland heeft een boekje uitgebracht over het Rabobank-orgel. Alle bezoekers van het openingsconcert kregen een exemplaar. De afdeling Re presentatie en Evenementen in Utrecht heeft voor orgelliefheb bers nog een beperkt aantal boekjes beschikbaar. De brochure voor de Stu dentenrekening is veranderd. Het uiterlijk heeft een gedaan teverwisseling ondergaan. Ook inhoudelijk is er het een en an der gewijzigd. Overigens komt er in mei alweer een tweede druk. 'De beste bankrekening zonder kosten voor (aanstaande) HBO- en WO-studenten' is het motto van de nieuwe brochure, die is uitgevoerd in de 'Rabobank. Aangenaam.'-stijl. De infor matie over voorwaarden en tarieven van de Studentenre kening is geactualiseerd. De student leest onder andere dat het kredietmaximum is verhoogd tot f 2.000,- en dat hij direct na bijschrijving van een bedrag boven de f 220,- een rekeningafschrift ont vangt. Ook wijst de brochure op veranderingen in het ver- strekkingsbeleid en de prijs van de Rabocard. Daarnaast valt te lezen dat rood staan voortaan doorlopend is toe gestaan en dat de creditren te 0 en de effectieve debet rente 13,8 procent bedraagt. Bij de brochure hoort een wettelijk verplichte toelichting. Iedere plaatselijke bank heeft twee brochures met de toelich tingen ontvangen. Meer exem plaren kunnen in Best worden besteld. De bestelnummers zijn 0541 voor de brochure en 0291 voor de toelichting. Bin nenkort wordt een tweede pak ket wijzigingen doorgevoerd in de Studentenrekening. Die worden opgenomen in de vol gende herdruk van de brochure die in mei verschijnt. De meest actuele versie kan dus worden ingezet bij de marktbewer kingsactie voor jongeren ouder dan zeventien jaar, die dan van start gaat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 16