Direct writers dwingen tot veranderingen in de spaarmarkt Rabo Rabobankcliënten hebben samen acht miljoen spaarrekeningen. Daarop staat in totaal ongeveer 40 procent van alle Nederlandse spaargelden. 'Vorig jaar daalde ons marktaandeel met zo'n 0,4 pro cent', aldus hoofd produktgroep Creditgelden drs. Arnold Kuijpers. 'Als we het marktaandeel per se hadden willen handhaven, dan had den we zodanige tarieven moeten hanteren, dat dat onaanvaardbaar grote consequenties voor de rentabiliteit zou hebben. Vrij nieuwe par tijen op de markt als Spaarbeleg en Centraal Beheer, zogenaamde direct writers, zijn momenteel onze lastigste concurrenten.' band [Mummer 6/22 maart 1993 e groei van de spaarmiddelen heeft binnen de Rabobankorgani- Mtr satie de afgelopen jaren geen ge lijke tred kunnen houden met onze krediet verlening', meldt Kuijpers. 'Om toch aan de benodigde middelen te komen, moeten we bijlenen op de kapitaalmarkt en dat is rela tief duur. Onze gemiddelde verkrijgingsprijs stijgt en daardoor komen we in de knel met wat van oudsher onze coöperatieve doel stelling is: Een zo laag mogelijke rente op de variabele lening. Die werd altijd voor een be langrijk deel gefinancierd door de direct op vraagbare spaargelden van onze cliënten.' Geld- en kapitaalmarkt 'Het wordt steeds moeilijker om genoeg middelen binnen te krijgen, maar ook de creditren temarge, dus wat wij op het spaargeld verdienen neemt af', stelt Kuijpers. 'Sinds de liberalisering van het structuurbeleid mogen verzekeraars via hun doch- terbanken ook in de spaar markt penetreren. Boven dien zitten we in een perio de van omgekeerde rente structuur. Dat wil zeggen, dat de geldmarktrente ho ger is dan de kapitaal marktrente. Direct writers trekken middelen aan, die ze vooral uitzetten op de geldmarkt, tegen tarieven van zo'n 8 procent. Op de kapitaalmarkt is de rente nu zo'n 6,5 procent. Wij hebben onze middelen al belegd, dat kunnen we niet nog eens op nieuw doen. De rente die de direct writers hun cliënten kunnen bieden, liggen mede daardoor momenteel dus hoger dan wat wij kunnen bieden.' Lage kosten Kuijpers: 'Onze concur renten, zoals Spaarbeleg, Roparco en Cen traal Beheer, hebben geen duur kantoren net. Zij hebben daardoor aanzienlijk lagere kosten. Ook hebben zij niet te maken met een probleem, dat gevestigde spaarbanken wel hebben. Die kennen grote aantallen re keningen met geslonken saldo's. Bijna de helft van onze direct opvraagbare spaarre keningen heeft een saldo van minder dan f 1.000,-. De rente die de direct writers bie den, zal dus om deze en andere redenen al tijd wel iets hoger blijven dan die van ons. Maar het verschil zal bij een normale rente structuur beduidend minder zijn dan nu het geval is.' Service De rente bij Roparco zit nu op 7,4 procent. 'Wij zitten met de Rendement rekening in het stuk boven f 25.000,- op 7 procent', meldt Kuijpers. 'Maar bij ons heeft de klant geen verlies door valutadagen. Ook kan hij direct geld opnemen en storten. Bo vendien speelt gemak een grote rol. De klant hoeft bij ons aan de balie alleen maar zijn verhaal te doen en iemand anders doet vervolgens het werk. Wie bij een direct wri- ter bankiert, doet dat - letterlijk - op af stand. Daar moet men formulieren invullen en telefoneren. Dat is abstracter. Wij stellen daar tegenover een goede bereikbaarheid, persoonlijke bediening, vertrouwen en ad vies.' Plussen 'Dat zijn belangrijke plussen en we gaan er van uit, dat er ook in de toe komst een grote groep kwaliteitskopers zal blijven', vervolgt Kuijpers. 'Spaarders, die er graag een klein verschil in creditrenteta rief voor over hebben om bij ons te sparen en niet bij een direct writer. Natuurlijk moet het verschil in rente niet te groot worden. Ik denk, dat een verschil van een kwart pro cent heel acceptabel is. Cliënten die alleen maar naar de prijs kijken, zullen we nooit tot volle tevredenheid kunnen bedienen. Die klanten vertrekken dus gemakkelijker naar de direct writers. We zien dat met name jon geren en hoger opgeleiden eerder in zijn voor deze manier van bankieren. Ouderen kiezen voor een vertrouwensrelatie én inte grale bediening. Dat kan een direct writer nooit bieden. Juist bij deze groep zitten spaarders met hoge saldi. De kinderen zijn het huis uit, de hypotheek is afgelost of het bedrijf verkocht. Ouderen hechten nu en in de toekomst aan kwaliteit en minder aan één kwartje meer rente.' Aanpassing assortiment Kuijpers: 'We willen het aantal spaarprodukten, en daarmee de kosten, fors terugbrengen. Dan kunnen we op termijn een hogere rente ver goeden. Dat betekent, dat het verschil met de direct writers kleiner zal worden. We heb ben nu zo'n twintig verschillende spaarre keningen. Uiteindelijk willen we er drie of vier overhouden. Dat betekent een bespa ring in opleidingen, folders, handleidingen, systemen, etcetera. De advisering wordt eenvoudiger en kan efficiënter. De meest opvallende besparingen zitten in de afhan deling aan de balie en de administratie. Er wordt bij spaarrekeningen gestort, gehaald, opgeheven, nog een andere rekening ge opend, rente bijgeschreven. Dat kost veel tijd en dus veel geld.' Twee soorten 'We willen twee soorten rekeningen overhouden, direct opvraagbare en vaste termijn', stelt Kuijpers. 'De twintig rekeningen die we nu hebben zijn eigenlijk ook terug te brengen naar die twee grond vormen. Vaste termijn met vaste rente, loop tijd en bedrag. Bij DOS zijn deze drie zaken variabel. Voor de DOS-rekening willen we uit eindelijk komen tot twee vormen. Eén voor de volwassenenmarkt en één voor de jonge renmarkt. Die stap zal niet in één keer worden gemaakt, om dat de rentabiliteitsconsequen- ties daarvan te groot zijn. In april gaan we met concrete plan nen naar de banken.' Beter 'We moeten zor gen dat de nieuwe rekeningen beter zijn dan de oude vormen. Niet alleen wat rente betreft, maar ook in termen van be schikbaarheid bijvoorbeeld. Dat zal de acceptatie bij de klanten vergemakkelijken. De omzettin gen betekenen nogal wat werk voor de banken. Klanten moe ten worden benaderd. Bij grote spaarders met meerdere reke ningen zal er een gesprek moe ten komen. We streven dus naar kostenreductie, maar krijgen eerst te maken meteen kostenstijging. Klan ten gaan eerder van een laagrentende reke ning naar een hoogrentende rekening. Dat moet op termijn worden goedgemaakt door de lagere kosten van een beperkter assorti ment.' De nieuwe lijn heeft dus veel gevolgen voor de banken op het gebied van de com mercie, bedrijfsvoering en ook financieel heeft het nogal wat consequenties. Kuij pers: 'Toch krijgen we duidelijke geluiden van banken die liever vandaag dan morgen met het nieuwe assortiment willen werken. Eind 1995 hopen we deze belangrijke stap in de organisatie te hebben gezet.' Kuijpers: 'De ontwikkelingen in de spaarmarkt vragen om ingrij pende veranderingen. We zullen ons richting cliënten met effi ciënte produkten, scherpe prij zen én toonaangevende service moeten bewijzen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13