ji^rz^^oenns Themadagen in Bank en Bedrijfsvoering Bank en Particulier in maart De functie 'Een financieel adviseur moet zich een beetje ondernemer voelen' Uit de media parücviuer Nummer 6/22 maart 1992 Bank en Bedrijfsvoering geeft in maart een korte im pressie van zaken die tijdens de themadagen Bedrijfsvoering zijn besproken. CD-Rom is een optische schijf voor het opslaan en opzoeken van informatie. Bank en Bedrijfs voering gaat in op de waarde van het medium voor de informatie verzorging op plaatselijke ban ken. Verder belicht het blad de stand van zaken rond EDAB. Weergegeven wordt wat tot nu toe als gevolg van het efficiency- project aan besparingsmogelijk- heden is gevonden. Hoe vaak komt een cliënt op de bank, is de vraag in een ander artikel. Daar naar deed Marketing Informatie Particulieren onderzoek. Verder in het blad een verhaal over de 'organisatorische inbedding' van informatisering op een plaatse lijke bank. Hoewel moeilijk con creet te maken in de praktijk, is die inbedding essentieel. In het derde nummer van Bank en Particulier wordt onder meer inge gaan op relatiebeheer P/E-segmenten, woning hypotheken en Rabo Telebankieren Particu lieren. Ervaringen met het rela tiebeheer van de P/E- segmenten staan cen traal in het thema-arti kel van Bank en Particu lier. Twee directieleden van plaatselijke banken ko men aan het woord. Zij vertellen ook over de re sultaten. Daarnaast zijn er praktijktips voor de le zer. Andere artikelen in het blad gaan over de marktontwikkeling van woninghypotheken en het nieuwe opleidings pakket voor deze pro- dukten. Aangegeven wordt hoe men zich kan inschrijven op de regionale cursussen. Verder bespreekt Bank en Particulier de juridische aspecten van Rabo Telebankieren Particulie ren. De overeenkomst RTP, de volmacht en andere bepalingen komen aan de orde. Roggeveen werkt vier jaar in de Rabobankorganisatie. Hij be gon ais relatiebeheerder zake lijke relaties en is nu verant woordelijk voor het begeleiden van de medewerkers zakelijk re latiebeheer. 'Je bent vooral een vraagbaak. De relatiebeheerder heeft een idee en toetst bij mij of hij op de goede weg zit.Aan de hand van het beleidsplan van de bank wordt voor het za kelijke relatiebeheer een eigen activiteitenplan opgemaakt. Daarin staat hoe de markt be werkt zal gaan worden. Rogge veen: 'Als hoofd zet ik de struc turen op. Hoe gaan we met de afdeling de geplande activitei ten aanpakken. De relatiebe heerders tekenen in feite in op de doelstellingen. We komen voor iedereen tot een persoon lijk actieplan, stellen vast welke bedragen er met een actie zijn gemoeid en welke acties wie onderneemt. Elke zakelijke re latiebeheerder is bij ons ver antwoordelijk voor een bijkan toor. Dat betekent dat zij een grote verscheidenheid aan sec toren in hun portefeuille heb ben: agrarisch, handel, indus trie, dienstverlening en vrije be- 0 'Een commerciële bankman is een ondernemer die mét onder nemers werkt', vindt Mike Rog geveen, hoofd Zakelijk Relatie beheer bij de Rabobank Amers foort. 'Maar je moet niet te snel denken dat je het ondernemen zelf ook kunt en aan de andere kant van de tafel willen zitten. Hoofd Zakelijk Relatiebeheer Plaatselijke bank Opleiding: HBO Functiegroep 8 roepen. Toch heeft elk van hen een zekere mate van speciali satie. Naast het stimuleren en ondersteunen van medewer kers houdt Roggeveen zich ook zelf bezig met het leggen van commerciële contacten. 'Als hoofd relatiebeheer heb je ook een commerciële functie. Daar door heb je zitting in veel be langengroepen. Zo bouw je aan netwerken. De respons uit een netwerk heeft vaak een positie ver effect voor de bank dan ge woon de markt op gaan. In mijn functie zitten leidinggevende en commerciële aspecten. Soms valt dat niet mee. Je bent aan de ene kant als manager ver antwoordelijk voor het goed rei len en zeilen van de afdeling, aan de andere kant ben je sterk commercieel bezig. Het is steeds weer zoeken naar een evenwichtige verdeling van de beschikbare tijd, zonder dat het ten koste gaat van één van bei de. Mijn toekomst? Directeur van een middelgrote bank lijkt me wel wat. Vóór het jaar 2005 moe ten er in Nederland nog 162.000 woningen extra wor den gebouwd, waarvan 144.000 in deze eeuw. Dit heeft het kabinet besloten. De totale bouwproduktie komt in de periode 1995- 2005 op 645.000 woningen. De extra bouw is nodig om het woningtekort terug te brengen tot twee procent. Het Nederlands bedrijfs leven laat jaarlijks voor onge veer f 1,2 miljard aan vorde ringen innen door incasso bureaus. Dat blijkt uit een on derzoek van de Nederlandse Vereniging van Incassoonder nemingen (VNI) onder haar le den. De NVI-leden krijgen jaar lijks 420.000 opdrachten voor de inning van bij elkaar f 630 miljoen. Aangezien de NVI on geveer de helft van de markt bestrijkt is met de incasso in Nederland ongeveer f 1,2 mil jard gemoeid. Tweeverdieners die een woning willen kopen met ge meentegarantie, kunnen van af 1 april een hogere hypo theek krijgen. Voortaan kan het tweede inkomen volledig meegeteld worden bij de be rekening van de maximale hy potheek waarvoor gemeente garantie wordt aangevraagd. Tot nu toe werd bij tweever dieners het inkomen van de minst verdienende partner maar gedeeltelijk, maximaal 35 procent, meegerekend. Werkende vrouwen profite ren minder vaak van vut-rege- lingen dan mannen maar be talen wel evenveel. Oorzaak is de eis dat een werknemer, om voor de vervroegde uittreding in aanmerking te komen, tien tot vijftien jaar bij een bedrijf of in een bedrijfstak moet heb ben gewerkt. Eind 1981 waren er in de leeftijdsgroep van 45 tot 65 jaar een miljoen man nen werkzaam op 300.000 vrouwen. Eind 1991 hadden in Nederland 139.000 mensen een vut-uitkering, omder wie 22.000 vrouwen. De economische groei is vorig jaar teruggevallen tot 1,5 procent. Het is het derde achtereenvolgende jaar waar in de groei terugloopt. Voor dit jaar wordt opnieuw een daling verwacht. Het Cen traal Planbureau rekent voor 1993 op een zeer magere groei van 0,6 procent. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 12