'Meer aandacht voor managementkwaliteiten' Rabo band De Rabobank is overal anders Niet alleen directeuren en on derdirecteuren maken deel uit van het management van de Rabobanken. Ook hoofden Par ticulieren, Bedrijven en Bedrijfs voering en mensen die operatio neel leiding geven, zoals kan toorbeheerders en groepshoof- den, vormen de doelgroep van de vakgroep Management. De vakgroep houdt zich onder meer bezig met het ontwikkelen van managementopleidingen. Nummer 6/22 maart 1993 Plaatselijke bank, regiokantoor, deelneming, Best, Zeist, buitenlandse vestiging, Utrecht, Eindhoven, gelieerde instelling of de beurs: De Rabobank kent vele gezichten. In Raboband steeds aandacht voor één ervan. Deze keer de vakgroep Management. De Greef en Van den Dool (op de voor grond) zijn zowel bij de ontwikkeling als bij de uitvoering betrokken. De medewerkers van de vakgroep Ma nagement aan de slag met de ontwik keling van een opleiding. Foto Fotopersbureau Van de Meulenhof m et aantal Rabobanken en de bank- omvang zullen in de komende ja- I ren blijven veranderen', zegt hoofd vakgroep Management Karei van Vugt. 'Wij doen onderzoek naar de eisen die de verschillende typen banken in de toe komst aan de managers stellen en vergelij ken die met de kwaliteit van de huidige be zetting. Vorig jaar is dat bij directeuren ge beurd. In de loop van dit jaar vindt een ver gelijkbaar onderzoek plaats onder leden van het managementteam, dus de hoofden Par ticulieren, Bedrijven en Bedrijfsvoering. Ma nagementopleidingen zijn een hulpmiddel om het niveau van de managers te verho gen. Wij ontwikkelen en beheren die oplei dingen en zorgen dat ze worden uitgevoerd.' Leergangen 'Er zijn managementleer- gangen voor directeuren, leergangen voor le den van het managementteam en leergan gen voor operationeel leidinggevenden', licht Van Vugt toe. 'Die leergangen nemen tien tot vijftien dagen in beslag. Managen van bedrijfsprocessen, versterken van de oriëntatie en verbeteren van de persoonlijke effectiviteit komen onder andere aan de orde in de leergangen voor directeuren. De andere leergangen benadrukken vooral as pecten van leidinggeven en praktijksitu aties.' Andere opleidingen Van Vugt vervolgt: 'Voor de drie groepen managers worden ook workshops en themaconferenties gegeven. Die duren een paar dagen en gaan in op specifieke onderdelen van de management functie. Voorbeelden daarvan zijn leidingge ven aan veranderingsprocessen, vergader technieken en motivatie. Verder verzorgen we voor individuele plaatselijke banken ook maatwerkprojecten. We vinden de kwaliteit van de door ons ontwikkelde opleidingen erg belangrijk. Die waarborgen we door een nauwkeurige selectie van cursisten.' Van Vugt: 'Managementopleidingen zijn een hulpmiddel bij het professionaliseren van managers op plaatselijke banken. Uitvoering Tijdens de ontwikkeling van de managementopleidingen pleegt de vak groep Management voortdurend overleg met de doelgroepen en met externe bu reaus, die de cursussen grotendeels geven. Ook Carla de Greef en Kees van den Dool van de vakgroep Management houden zich bezig met de uitvoering. 'De eerste keren ge ven wij een nieuwe opleiding zelf, soms sa men met een externe trainer. Dat is voor bei de partijen een leerervaring. Ook hebben we bij de ontwikkeling van cursussen profijt van de praktijkcontacten met de cursisten.' Uitbreiding De Greef ontwikkelt en geeft opleidingen voor operationeel leiding gevenden, het derde echelon. Van den Dool doet dat voor het tweede echelon, de leden van het managementteam. De Greef: 'We hebben de leergangen voor deze groepen onlangs uitgebreid. Zo is er een variant voor aankomend leidinggevenden, met extra aan dacht voor het trainen van vaardigheden. Binnenkort krijgt deze opleiding een vervolg in de vorm van een applicatiecursus. Verder hebben we een verdiepingsmodule op de leergangen ontwikkeld. Die vindt een half jaar na het volgen van een leergang plaats. Daarin behandelen we uitgebreid verande ringsprocessen in de praktijk en hoe ma nagers moeten omgaan met mogelijke weer standen van medewerkers bij veranderin gen.' Nieuwe cursussen Van den Dool ver telt dat in het najaar voor het eerst de leer gang 'middenkader-2' wordt gegeven. 'Le den van het managementteam die jaren ge leden een managementcursus hebben ge volgd, kunnen daarmee hun kennis verdie pen en opfrissen. Zo kunnen ze de toekom stige uitdagingen die hun functie stelt beter aan.' De Greef is vanuit een andere invals hoek betrokken bij het tweede echelon. 'We ontwikkelen een coachingsprogramma voor de managers van operationeel leidingge venden. Dat zijn meestal de leden van het managementteam. De bedoeling is dat ze worden betrokken bij de vertaling van het geleerde naar de praktijk.' Van Vugt: 'We hebben het idee dat er de laatste jaren te weinig aandacht is gegeven aan het ontwikkelen van managementkwa liteiten. Toch wordt er een steeds zwaarder beroep gedaan op de managementbe- kwaamheden van managers bij plaatselijke banken. Communicatie en communicatie vaardigheden bijvoorbeeld worden steeds belangrijker bij het managen. Zowel direc teuren als leden van het managementteam en mensen die operationeel leidinggeven zouden vijf dagen per jaar moeten besteden aan hun ontwikkeling als manager.' Vakgroep Management locatie Eindhoven 5 medewerkers 4,8 mensjaren 96 cursussen per jaar 463 cursusdagen per jaar 1.150 cursisten per jaar

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 11