'De Rabobank moet ook aangenaam zijn om naar te luisteren' H Rabo band 'Heel hartelijk welkom allemaal, fijn dat u in zulke groten getale hier aanwezig bent...' of 'Het is mij een grote eer hier vandaag te mogen spreken'. Startzinnen van inleidingen. Overbekend en niet orgineel. Het kan ook anders. Honderden keren per jaar spreken medewerkers van de Rabobank op seminars, jubilea, algemene vergaderingen en dergelijke. Op zo'n moment is de spreker het visitekaartje van de bank. Deze maand verschijnt hoofdstuk 7.3 van het Handboek Com municatie. Daarin veel informatie over het houden van een lezing. Inventarisatie Jummer 5/8 maart 1993 et gaat bij een lezing primair om de inhoudelijke boodschap, maar de manier waarop je die vertelt komt daar meteen achteraan.' Aan het woord is Beatrijs Cras. Zij heeft een bureau Effectieve Presentatie en verzorgt sinds 1991 ook trainingen voor gevorder de sprekers onder mede werkers van de Rabo- bankorganisatie. Goed begin 'Het begin is heel belangrijk. Je moet een brug slaan naar de luisteraars. Maar ook maakt een goede start dat je jezelf pretti ger en zekerder voelt. Be gin niet met een stan daardzin, probeer orgi neel te zijn. Je kunt best met de deur in huis vallen met een voorbeeld uit de praktijk dat men herkent. 'Als die en die situatie zich voordoet, wat ziet u dan? Ik hoor het u al den ken. Daarover wil ik het vandaag met u hebben.' Bij een pakkend begin zit de hele zaai rechtop en heb je de onverdeelde aandacht.' Gewoon praten Als iemand thuis be zoek heeft, praat hij heel gezellig, maakt af en toe een grapje. Staat hij voor een zaal, dan doet hij opeens deftig en saai. Cras: 'Dan roep ik: Neem het plezierige van jezelf nou eens mee. Ga daar staan en verplaats je in de toehoorders. Wat zou je zelf in teressant vinden om te horen. Daarop moet je in je verhaal antwoord geven. Als er be paalde problemen liggen en je weet dat daarover wrevel is, spreek dat dan gewoon uit. Laat de mensen zien datje weet wat ze bezighoudt. Dan staan ze open voor de rest van het verhaal.' Sheets Iemand is soms uren bezig met het schrijven van een speech en op het laatste moment moeten er dan ook nog even sheets worden gemaakt. 'Daarmee oefenen schiet er meestal bij in', aldus Cras. 'Toch is dat heel belangrijk. Zonder goede voorbereiding werkt het gewoon niet. Overigens zijn sheets alleen een hulpmiddel om de lijn vastte houden. De inleider moet het beste plaatje vormen, anders kun je net zo goed een bandrecorder neerzetten. Je moet mensen niet overladen met sheets en er mag best eens een leuke cartoon in zitten. Alleen tekst is saai. Bovendien laat de techniek je ook wel eens in de steek of sheets liggen on dersteboven of zijn onleesbaar. Dat leidt af.' Training Cras heeft al voor een kleine honderd me dewerkers van de Rabobank een spre kerstraining ver zorgd. Soms indivi dueel, maar meestal in groepen van acht of tien mensen. De training duurt twee dagdelen en na 14 dagen nog een dag deel. Tussentijds krij gen de deelnemers twee opdrachten mee: Kijk eens naar presentaties van an deren en werk desnoods ook nog eens aan je eigen presentatie. Als iemand bijvoor beeld binnensmonds praat, dan luidt de op dracht: Oefen thuis maar eens. Spanning Cras: 'Iemand die een inlei ding moet houden, heeft spanningen en die geven blokkades. Dus je moet de spanning te lijf gaan. Wie gespannen is, gaat haasten en kijkt zelfs anders. Daar doen we dus oefeningen voor. Je moet vaste grond onder je voeten hebben. Dat betekent datje zwaar tepunt omlaag moet. Denk alles naar de grond, dan komen je adem en je stem op z'n plaats. Ga staan en concentreer je op één voet. Ram die de grond in. Dan steun je er op en je voelt dat je zwaartepunt daar ligt, De deelnemers kijken me dan wel eens vreemd aan. Maar ze merken dat het werkt.' Oefenen 'Ook doen we stem- en oog oefeningen', vervolgt Cras. 'Je moetje woor den naar de overkant brengen. Niet in jezelf Cras: 'Ik reik alleen vaardigheden aan, de spreker 'maakt' het elke keer zelf. Wie interesse heeft voor een spre kerstraining kan contact opnemen met Ivo Snijders van Cicero, telefoon (040) 347027. Hij inventariseert de belang stelling en zal vervolgens trainingen or ganiseren voor beginners en gevorder den, voor individuele medewerkers of voor groepen. praten. En probeer ook om je verhaal niet voor te lezen. Dan wordt het gauw mono toon. Je kijkt niet naar de zaal, er is geen contact. Werk liever met kernwoorden. Ook timing is belangrijk, ledereen krijgt de op dracht om drie minuten te spreken. Daarin kun je best veel zeggen. We werken steeds met video. Even terugkijken en een bepaald stukje nog even opnieuw doen. Dat werkt. Het is een kwestie van doen, feedback, weerdoen, wat tips en uiteindelijk resultaat. Mensen roepen wel eens als ze zichzelf te rugzien: 'Hé, doe ik dat?' Dan kun je er iets aan doen. Spreken kun je volgens mij niet uit een boekje leren. Dat moet je gewoon doen.' ledereen Cras is ervan overtuigd dat iedereen een goed spreker kan worden. 'Let wel, ik zeg goed, niet fantastisch, maar dat hoeft ook niet. Een spreker moet aange naam zijn om naar te luisteren. Een goede boodschap, goed gebracht, doet wonderen. Amerikanen beginnen met een joke, in het midden een joke en ze eindigen met een joke. Dat past dus niet in Nederland. Wij zijn beter in het vertellen van situaties en dat kan zeker zo aanspreken als een joke. Lol lig proberen te zijn, irriteert vaak juist. Dan wordt de rest van het verhaal wellicht ook niet serieus genomen. Benut je sterke kan ten en probeer de stoorzendertjes, je zwak ke kanten, weg te werken.' 'Een goede spreker is betrokken bij wat hij zegt. Als je zegt datje iets erg vindt, moet je dat ook uitstralen, anders gelooft men het niet. Je houding moet kloppen met je woor den. Straal een stukje betrokkenheid en in teresse uit. Gebruik niet te veel moeilijke woorden of jargon, probeer helder te spre ken. Maak een vertaalslag. De Rabobank kent een duidelijk wij-gevoel en ik merk, dat er keihard wordt gewerkt. Men staat ergens voor. Dat is een bepaalde stijl binnen het be drijf, die ook in lezingen naar buiten moet ko men. Wees niet te bescheiden.' Drs. Pieter van der Weijden, directeur Bedrijfsvoering: 'Zo'n sprekerstraining geeft je de kans bepaalde technieken aan te scherpen en je manier van optreden nog wat bij te schaven. Het is belangrijk dat mensen die in- of extern spreken dat op een professionele wijze doen. Wim Kremers van de produktgroep Betaaldiensten: 'Je krijgt hulpmiddelen om je inleiding evenwichtig op te bouwen en het zelfvertrouwen om natuurlijk op te treden. Je houdt met meer plezier een ver haal, ook over een ingewikkeld iets. Rob Huigen, CPA op het regiokantoor Haarlem: 'Het gebruik van videoappara tuur is heel belangrijk. Je wordt direct ge confronteerd met je manier van doen. Het voordeel van het werken in een groep is, dat je ook van elkaar veel leert.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9