lieuwe ursussen edrijven oeten eiden tot andere cliënt benadering 'W yj E Kano band Telebankieren en de betaalauto maat spelen een belangrijke rol in de marktbewerkingsactie ge richt op het MKB, die in het twee de kwartaal wordt gehouden. Zij symboliseren de twee E's van 'elektronisch' en 'efficiency'. Sa men met produktafdelingen ont wikkelde Opleidingen Bedrijven twee cursussen ter ondersteuning van de verkoop. Ervaringen van banken 9* Verkoopgerichtere aanpak is doel gesprekstraining Jummer 5/8 maart 1993 'Leerzaam', 'nuttig' en 'positief: zo luiden de meningen van de meeste deelnemers over de commerciële gesprekstraining Toonbankbetalingen. Gerichter 'De training belichtte nieuwe invalshoeken. Van nature zijn wij geneigd in adviserende zin te opereren. In de training lag de klemtoon meer op verkoop', aldus hoofd Bedrijven Mikkers van de Rabobank Waalre. 'In het verkoopgesprek moetje ge richter te werk gaan dan bij de gebruikelijke relatiebeheer-gesprekken. Het gesprek is meer toegespitst op produkten. Die andere benadering kwam goed naar voren in de trai ning en werd enthousiast gebracht', meldt produktspecialist Betalingsverkeer Regelink van de Rabobank Doetinchem. Anders Relatiebeheerder Bedrijven Hartholt van de Rabobank Sneek-Heeg-Joure: 'Je leert kritisch omgaan met je houding in een verkoopgesprek.' Hij brengt het geleer de al in praktijk. 'Ik heb mijn gesprekken behoorlijk ingekort. Dat is zowel in het voor deel van de bank als van de klant. Ik ga nu doelbewuster en gerichter op mijn doel af.' Van de bea-verkoopgesprekken die hij na de training voerde, leidde 80 procent tot de aanschaf van een betaalautomaat. Te weinig diepte Hartholt plaatst ook een kanttekening. Een aantal andere deel nemers is dezelfde mening toegedaan. 'Ik had verwacht dat er ook op produkttechni- sche aspecten van de bea zou worden ingegaan. Verder had ik een concurrentieverge- lijkingen informatie over hoe je op de concurrent kunt inspelen, nuttig gevonden. De trai ning beperkte zich puur tot een algemene verkoopcursus.' Organisatie 'Doordat er met groepjes van een man of acht werd gewerkt, kwam iedereen aan bod', vertelt produktspecialist Betalingsverkeer Hekelaar van de bank Westfriesland-Oost. 'Dat betekende wel dat de planning strak was. Maar de cursuslei ding werkte met aandacht.' Niet iedereen had deze ervaring. Regelink van de Rabobank Doetinchem: 'Bij de rollenspelen kwam niet iedereen aan bod. Een extra dag zou pret tig zijn geweest.' Relatiebeheerder Bedrijven Van Ooijen van de Rabobank Hoensbroek vindt, dat het voorstellen van de deelnemers te lang duurde. 'We begonnen pas aan het eind van de ochtend aan het praktijkgedeelte. Daardoor hadden we te weinig tijd voor alle rollenspelen en de bespreking daarvan.' e merkten dat relatiebeheer ders de neiging hebben in een adviesgesprek veel informatie te geven', zegt Wim van Ree, hoofd Oplei dingen Bedrijven. 'Maar bij de betaalauto maat moet het gesprek meer het karakter krijgen van een verkoopadviesgesprek. Juist bij betaalautomaten bestaat er bij onderne mers naast belangstelling ook twijfel, of ze er al aan moeten. Ondernemers moeten dan een beslissend duwtje krijgen. Verder kre gen wij uit het land signalen dat men zich het produkt betaalautomaat moeilijk zag Relatiebeheerder Bedrijven Hartholt (r.) van de bank Sneek- Heeg-Joure voerde al een aantal succesvolle verkoopgesprek ken over de betaalautomaat. verkopen, omdat er voor de ondernemer nog niet meteen een prijsvoordeel is.' Albert Beldman van Opleidingen Bedrijven vult hem aan: 'De commerciële gesprekstraining Toonbankbetalingen richt zich op een ande re aanpak door de relatiebeheerder of pro duktspecialist. Het accent in de training ligt dus met name op verkopen.' Kleine groep De commerciële ge sprekstraining Toonbankbetalingen duurt één dag. 'Om zo intensief mogelijk te kun nen trainen, is de cursusgroep beperkt tot maximaal negen personen', geeft Beldman aan. 'Na de opening wordt door een voor beeldgesprek de aanpak van het verkoop adviesgesprek besproken en geoefend. Het geheel wordt vastgelegd op video en vervolgens geëvalueerd.' De gesprekstrai- ningen gingen in december van start en vin den tot april plaats. Van Ree: 'Bij deze trainingen ligt de nadruk op toonbankbe- drijven en dus op de betaalautomaat. Maar de bedoeling is, dat de commerciële ge sprekstraining een on derdeel wordt van een doorlopende training over betaaldiensten.' Mini-seminar Voor de presentatie en de demonstratie van Telebankieren voor Bedrijven aan on dernemers is een mini-seminar ontwik keld. 'Het produkt Te lebankieren leent zich uitstekend om onder de aandacht te bren gen van kleine groe pen van zo'n acht klanten', meent Beld man. 'Tot voor kort or ganiseerden plaatse lijke banken voorna melijk grootschalige seminars over betaal diensten, met sprekers van Rabobank Ne derland. Voor de produktspecialist of rela tiebeheerder van de bank vormde de groot te van de groep een beletsel om de presen tatie zelf te doen. Door het directere contact met de cliënt maakt de formule mini-semi nar de drempel lager. Een presentatietrai ning brengt die nog verder naar beneden.' Presentatiecursus De presentatiecur sus Telebankieren, die vorige maand voor het eerst plaatsvond, duurt een halve dag. Na het algemene gedeelte oefenen de deel- nemers in groepjes van acht de presentatie onderdelen van het mini-seminar. Ook bij deze training wordt gebruikgemaakt van video. 'Cursisten leren onder meer hoe ze een bijeenkomst moeten openen, sheets moeten gebruiken en waar ze bij het de monstreren op moeten letten', licht Beld man toe. 'We benadrukken ook het belang van zoveel mogelijk oogcontact met de cliënt. Dan kan de spreker vaststellen of hij de aandacht weet vast te houden.' Tot mei wordt de training 'Presenteren en demonstreren Rabo Telebankieren' re gelmatig gegeven. Van Ree: 'De training geeft de produktspecialist ook houvast bij het verzorgen van mini-seminars over ande re produkten. Een voorbeeld daarvan is de betaalautomaat. Hij doet zo ervaring op en kan dat later wellicht ook voor grotere groe pen in praktijk brengen. Het grote voordeel van deze aanpak is, dat de cliënt krijgt be vestigd, dat hij op een plaatselijke bank met professionele en deskundige mensen heeft te maken.' Opleidingen Bedrijven (040) 346012

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 7