Elektronisch bankieren: tweede direct marketing actie Bedrijven Elektronische bankdiensten staan vanaf 1 april centraal in de marktbewerking voor de bedrijvenmarkt. De relaties uit het mid den- en kleinbedrijf worden ruim drie maanden lang benaderd om nader kennis te maken met betaalautomaten en telebankieren. 'De eerste ervaringen met deze nieuwe opzet van marktbewerken zijn positief', meldt drs. Jeff Verouden, hoofd Marketing Services Be drijven. Rabobank Nuenen feliciteert Houthandel van der Putten b.v. Er is een bank die de betaalautomaat noo aantrekkelijker maakt. Nummer 5/8 maart 199 r is een bank die elektronisch ban- kieren nog aantrekkelijker maakt', is de leidende slagzin in de markt bewerking Bedrijven voor het tweede kwar taal. Verouden: 'Een betaalautomaat is een betaalautomaat, het verschil zit 'm in de bank die 'm aanbiedt. Wij hebben iets ex tra's te bieden met transactiegebonden tari fering, het feit dat we geen valuteringsdagen hanteren en een aantrekkelijke rentever goeding. Dat moeten we de klanten duidelijk maken. Net als de voordelen van Teleban kieren.' Tv-commercial Doel van de actie is het versterken van de contacten met de re laties in het midden- en kleinbedrijf. De Rabobank wil bij deze doelgroep duidelijk in beeld komen. In april start de actie. Dan wordt ook de tv-commercial 'de Rekening- coulant van de Rabobank' weer uitgezon den. Deze commercial met de smile wordt enigszins aangepast. Er wordt niet in lande lijke dagbladen geadverteerd. Wel zijn er twee advertenties voor lokaal gebruik met als tekst 'Er is een bank die telebankieren - respectievelijk betaalautomaten - nog aantrekkelijker maakt'. Voor de eerste keer worden ook billboards ingeschakeld. Maar de actie start met een mailing die de ban ken naar al hun potentiële relaties sturen. Video Daarna komt de tweede stap: de miniseminars. De banken houden die seminars zelf en kunnen daarvoor een com pleet pakket met onder andere een video en toelichting bestellen. Verouden: 'Meestal zitten klanten bij een semi nar passief te luisteren. De spreker moet de groep zien te boeien. Maar hoe krijg je ze actief? Er komt een vi- deoproduktie, die eerst een situatie laat zien waarin geen gebruik wordt gemaakt van telebankieren. Op de vraag van de relatiebeheer der 'herkent u deze situatie' zal een discussie ontstaan. Daarna laat de video de si tuatie zien als er wél gebruik was gemaakt van teleban kieren. Zo blijft de informatie de relaties veel beter bij.' Uitstraling 'We willen met de actie voor bea's ook een positieve uitstraling realise ren naar de particuliere markt', aldus Verouden. 'De Rabobank Nuenen bijvoor beeld pakt dat leuk aan. Die plaatst steeds een felicita tie-advertentie als bij een lo kaal bedrijf een bea is ge plaatst. Bovendien geeft men daarbij aan, waar men in het werkgebied met de pincode terecht kan. Dat willen we landelijk overne men. Ook kan de bank in de bankhal een demonstratie- bea plaatsen. Veel onderne mers hebben alleen als klant van een benzinesta tion ervaring met de bea. Maar wat gebeurt er aan de andere kant? Je kunt bij voorbeeld precies zien wat je vandaag via de bea hebt ontvangen en wat dus de volgende dag op je rekening staat.' Vier periodes De actie elektronische bankdiensten is de tweede in de rij. Verou den: 'We hebben 1993 opgedeeld in vier marktbewerkingsperiodes. De agrarische markt was het eerst aan de beurt. In het der de kwartaal richten we ons op onze 30.000 internationaal actieve MKB-bedrijven. Gedu rende het vierde kwartaal staat het hele MKB centraal. Dat is een traditie. Denk maar aan onze jaarlijkse uitgave Cijfers en Trends in die periode.' Minder contacten Waarom deze ma nier van werken? Verouden: 'In de bedrijvenmarkt speelt een steeds verdere auto matisering van bedrijfspro cessen. Dat betekent dat de contactfrequentie met relaties afneemt. Ze heb ben minder reden om naar de bank te komen. Ook wordt de concurrentie onder banken steeds sterker. Wij zijn marktleider in het MKB. Bij bedrijven met minder dan tien werknemers heb ben we een primair markt aandeel van 40 procent. ABN Amro zit sterker in de grotere bedrijven, maar con centreert zich nu ook na drukkelijk op het kleine MKB.' Tijdgebrek 'We zijn blij met ons hog marktaandeel', vervolgt Verouden, 'maé het schept ook verplichtingen. Je moet aar dacht blijven besteden aan je cliënten. D plaatselijke banken onderschrijven dat he nodig is, maar vragen zich af waar ze de tij vandaan moeten halen. Tegelijkertijd vrage de kosten de aandacht, dus nieuwe mensei is ook niet altijd de oplossing. Die moet dai ook elders worden gezocht.' Oplossing 'Dat kan door de effectiv teit en de efficiency van de marktbewerkinj te vergroten. In het Commercieel Advies Be drijven 91/92 werden veertig activiteiten ge adviseerd. Banken vonden dat veel te veel Vandaar de keuze voor vier langere acties Men heeft nu tijd om de doelgroep secuur te selecteren, de hoeveelheid te bestellen mc teriaal te bepalen, seminars te plannen er opleidingen te volgen. Basis voor de nieuwe opzet is een sterke direc marketing systematiek.' Produktgericht 'We werken niet meer produktge richt, maar marktgericht Dus gaan we niet meer me' elk produkt apart de marki op. Niet meer versnipperen, maar met een totaalaanbod voor een bepaalde doel groep komen. Wij moeten zuinig zijn met onze tijd, maar dat geldt ook voor onze klanten. Verder willen we duidelijk onze identiteit uit dragen naar de relaties, toonaangevend en betrok ken zijn. Dat moet zich dan ook uiten in onze acties.' Samen 'Plaatselijke banken en Rabobank Ne derland werken nu samen aan één actie. Voorheen wa ren we veel minder tegelijkertijd met de zelfde dingen bezig. Nu doen we het echt samen, dat is een nieuw gevoel. Nieuw is ook het beter benutten van de bankhal, die steeds minder door klanten wordt bezocht. Nu gebruiken we die voor miniseminars en demonstraties. Voordeel is, dat je kleine groepen kunt ontvangen. Daardoor is er tijd voor persoonlijke gesprekken en een dia loog.' Bankhal De bankhalpresentatie is heel belangrijk. Verouden: 'Daar wordt heel nadrukkelijk gebruik van gemaakt. We heb ben van het eerste kwartaal veel geleerd. We hadden een demoset met Ricardo, het telebankieren voor de agrarische relaties. Een klant kon daar niet mee oefenen zonder dat er een relatiebeheerder bij was. Dat is voor het tweede kwartaal aangepast. De klant moet het systeem zelf kunnen uitpro beren.' De aandacht voor agrarische relaties in het eerste kwartaal bevalt alle partijen goed. Verouden: 'De banken, maar ook Rabobank Nederland, moesten wel wennen aan de nieuwe systematiek. Het is een groeiproces. Soms hadden banken al ande re activiteiten gepland, die moeilijk waren af te blazen. De systematiek slaat nu alom aan. Vijfhonderd banken hebben voor het eerste kwartaal 80.000 agrarische dm-pak- ketten afgenomen. Voor de tweede actie zelfs nog meer. Dat zijn mooie getallen, maar het gaat uiteindelijk om het effect bij de cliënt.' im-t ik' insl.illiilii- van een hvtaal.iulinn.iai ui tic vestiging aan Dc I lenden I te Nuenen betalen blf IIIH.THAND! I VAN Dl lt IM II I I N II Metalen mei |e pincode u eenvoudig en gcniakkch|k Heelt u nog geen pincode? Inlnimcei clan naai de voordelen en de gchriuksnwgeh|k heden bij ome bank Met uw pincode kunt U in Nuenen ook betalen bij: Aul«mt>biclhedii|f de llnoi| B.V. (Shell I Formido Ruuwmuikt keikluiH -, Auinserucc (Wille Pomp) Rabobank fZl Kemicwamci Nuenen zuid Rekening CuUlanl databank tSJ Ralxibarik. Aangenaam.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6