'De auto kan best een dagje zonder u' Èl Rabo band De auto kan best een dagje zonder u' is de boodschap van de tv- commercial waarin een auto zijn verstokte bestuurder Theo reso luut afwijst. De commercial maakt deel uit van een campagne van de rijksoverheid om de groei van het aantal autokilometers te verminderen. De meeste autokilometers worden afgelegd in het woon-/werkverkeer. Dat leidt tot lange files en is slecht voor het piilieu. Bedrijven moeten aan vervoermanagement gaan doen, Mndt de minister van Verkeer en Waterstaat. lummer 5/8 maart 1993 De rijksoverheid wil de automobiliteit in de spits per bedrijvengebied aan pakken. Daarvoor zijn zeven proef gebieden aangewezen, waaronder Schiphol, Eindhoven, Amersfoort/De Hoef. Het Twee de Structuurschema Verkeer en Vervoer kon digde een paar jaar geleden aan, dat bedrij- De gemiddelde reisafstand van de wo ning naar het werk bij plaatselijke ban ken bedraagt tien kilometer. Veel van de kantoren zijn betrekkelijk slecht te be reiken met bus of trein. Medewerkers kiezen daarom vaak, op grond van de af stand, tussen fiets en auto. ven met meer dan 50 werknemers verplicht zijn een vervoerplan te maken. Door de ver voerplannen zal het fileprobleem in de spits uren moeten afnemen. Dat is bij uitstek een zorg van het management van een bedrijf. Vandaar dat gesproken wordt van 'vervoer management'. Kilometerreductie Het idee om aan vervoermanagement te gaan doen wordt breed ondersteund. Zo'n 30 procent van de bedrijven werkt al aan plannen voor kilome terreductie. De drijfveren daarachter lopen nogal uiteen. Het ene bedrijf wordt gecon fronteerd met een groot fileprobleem, het andere heeft - om in te spelen op het toe nemende milieubewustzijn - uit oogpunt van public relations besloten vervoermanage ment binnen het bedrijf te introduceren. Sommige bedrijven doen al jaren aan ver voermanagement. Bij Hoogovens rijden da gelijks bussen op en neer van woonkern naar bedrijf. De AMEV in Utrecht is een ster ke promotor van vervoermanagement en heeft afspraken met het streekvervoer ge maakt. Ook de ABN Amro werkt aan een ver voerplan. Stimuleren De twee hoofdkantoren van Rabobank Nederland liggen dicht bij NS- stations. 'De bereikbaarheid met het open baar vervoer is daardoor optimaal', stelt drs. Ger de Weert van Arbeidsvoorwaarden Rechtspositie. 'Verder passen veel regelin gen in het plan om de groei van het autoge bruik te verminderen. Zo is er al de verhuis- regeling, de tegemoetkoming reiskosten woon-/werkverkeer, het NS-grootgebruik- contract, taxivervoer en nu ook de carpool regeling.' NS-grootgebruikcontract De Weert: 'Eind 1991 hebben we een aantal maat regelen genomen om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren. Tegelijk met het NS-grootgebruikcontract hebben we afspraken gemaakt met taxibedrijven over vervoer tussen Eindhoven en Best en tus sen Utrecht en Zeist. Door dat contract met de NS hebben we korting op de jaartraject- kaarten kunnen bedingen. Ook de taxifacili teit blijkt in een behoefte te voorzien. Tus sen Utrecht en Zeist hebben in het afgelo pen jaar 2.000 taxiritten plaatsgevonden. Dat is een behoorlijke omzet. Tussen Eind hoven en Best waren dat er maar 200. We hebben nu de taxifaciliteit losgekoppeld van de treinreis. Maar blijkbaar wordt er vanuit Utrecht niet zo veel via Eindhoven naar Best gereisd.' Tegemoetkoming reiskosten 'De ver goedingen voor het woon-/werkverkeer zijn gebaseerd op de tarieven van de bijzondere trajectkaart van het NS-grootgebruikcon- tract. Die tegemoetkoming in de reiskosten is niet onbeperkt. Boven de 40 kilometer en kele reis krijgt men geen vergoeding meer. Door die aftopping zullen mensen niet ge neigd zijn ver van hun werk te gaan wonen. Voor Rabobank Nederland geldt dat de ge middelde afstand tussen woning en werk 20 a 30 kilometer bedraagt, bij plaatselijke ban ken is dat gemiddeld 10 kilometer.' Fiets Ook medewerkers die met de fiets of te voet naar het werk komen, ont vingen de tegemoetkoming van de reiskos ten in het woon-/werkverkeer. De Weert plaatst hierbij een kanttekening: 'Het reis kostenforfait speelt hier een merkwaardige rol. Van je reiskostenvergoeding zijn de eer ste tien kilometer belast. Als je daarvoor een vergoeding van je werkgever krijgt, dan moet daarop een heffing worden ingehou den. De enige uitzondering daarop is wan neer je de eerste tien kilometer met het openbaar vervoer reist. Fietsers, die het mi lieu een dienst bewijzen, krijgen ook te ma ken met die heffing. De ANWB en de Eerste Nederlandse Fiets Bond (ENFB) voeren actie om die onbillijkheid recht te zetten.' Carpoolregeling Sinds 1 maart kent Rabobank Nederland een carpoolregeling. Deze biedt medewerkers de mogelijkheid om gezamenlijk van één auto gebruik te ma ken voor het woon-/werkverkeer. Onder be paalde voorwaarden zijn er ruimere fiscale mogelijkheden. Iedere werknemer kan hier van gebruik maken, mits de werkgever een aantal zaken goed in een regeling vastlegt. Dat komt de eenvoud van de regeling niet ten goede. De Weert: 'We moeten in die re geling aan verschillende eisen voldoen. Een aantal zaken moet goed worden geregeld, onder andere de afwezigheid van één van de deelnemers. Je moet daarvoor een regeling treffen. Verder moet de zaak tussen de car poolers zelf goed worden geregeld. Dat be tekent dat je in het contract duidelijk de rechten en plichten moet vastleggen. Het is niet de bedoeling dat mensen die nu van het openbaar vervoer gebruik maken gaan car poolen. Dat is in strijd met het doel van de regeling.', aldus De Weert. Ambulant De Weert verwacht niet dat het aantal medewerkers dat met de auto naar het werk komt nog veel zal dalen met de nieuwe regelingen. 'Je zult er altijd reke ning mee moeten houden dat een belangrijk deel van je medewerkers ambulant is: dus dagelijks, of vrijwel dagelijks over een auto moet kunnen beschikken. Daarnaast zijn er natuurlijk ook medewerkers die onmogelijk met het openbaar vervoer kunnen reizen in verband met de slechte verbindingen tussen de woon- en standplaats.' Vervoermanagement is voor veel plaat selijke banken een onbekend fenomeen. De meeste reizen in het woon-/werkverkeer blij ven binnen de tien kilometer. Bovendien speelt het filevraagstuk voor de plaatselijke Rabobanken veel minder. Stimuleren van 50 procent van het aantal dienstreizen bij Rabobank Nederland vindt plaats tussen Eindhoven en Utrecht. De spe ciale treinkaartjes vinden gretig aftrek. Twaalfhonderd medewerkers van Rabo bank Nederland nemen inmiddels deel aan het NS-grootgebruikcontract. Van alle medewerkers van Rabobank Neder land komt 40 procent met de auto naar het werk. Zo'n 30 procent maakt ge bruik van het openbaar vervoer, terwijl nog eens 30 procent met de fiets, te voet of op andere wijze naar het werk komt. het gebruik van het openbaar vervoer is dan ook dikwijls niet zinvol. In veel kleine plaat sen biedt de dienstregeling van het streek vervoer geen redelijk alternatief voor fiets of auto. Wellicht kan carpooling in sommige gevallen een oplossing bieden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3