Netwerken en midden bedrijven in Amsterdam basis coöperatie Rabo band Bij veel Rabobanken worden bedrijven nog steeds op een min of meer natuurlijke manier klant. Het is vanzelfsprekend dat men voor de Rabobank kiest, ledereen kent elkaar. In een stad als Amsterdam kan men dat wel vergeten. Daarom werkt de Rabobank Amsterdam jaar in, jaar uit intensief aan de opbouw van een relatienetwerk. Nummer 5/8 maart 1993 In Amsterdam zijn heel wat banken ge vestigd, meestal ook met het landelijke hoofdkantoor. Sommige zijn al meer dan honderd jaar operationeel. De Rabobank Amsterdam is een tamelijke nieuwkomer. Pas twintig jaar verleent de bank vanuit 25 kantoren haar dien sten in Amsterdam en Die- men. De bank heeft het niet gemakkelijk want de concur rentie is sterk. Onderscheid Zon vijf tien jaar geleden inventari seerde de Rabobank Amster dam de situatie en keek op welke manier zij zich zou kun nen onderscheiden van ande re banken. 'Een gulden is een gulden en de rentepercenta ges van de banken verschil len bijna niet', stelt algemeen directeur Wim Greve ook nu weer vast. 'Daarom hebben we gekeken op welke manier we de krediet coöperatie als marketinginstrument zouden kunnen gebruiken. We kwamen tot de con clusie dat in Amsterdam met name het mid denbedrijf sterk is vertegenwoordigd. Daar naast stelden we vast, dat Amsterdamse families al eeuwen lang een grote invloed hebben op het bedrijfsleven.' Goed voor Amsterdam De Rabobank Amsterdam besloot zich te presenteren on der het motto 'Wat goed is voor Amsterdam, is goed voor de Rabobank Amsterdam'. Dat was de start voor het opzetten van een net werk. Midden jaren zeventig zocht de bank dan ook contact met de burgemeester, de wethouders en de hoofden van de verschil lende gemeentelijke diensten. Dat leverde goede relaties op. Greve: 'Als coöperatie hebben we een maatschappelijke verant woordelijkheid. Soms doe je dat door in pro jecten te stappen waarvan je vooraf weet dat het roeien tegen de stroom op is.' Projecten 'Toch zijn we bijvoorbeeld in het renovatieproject voor de Zeedijk ge stapt', vervolgt Greve. 'En door mee te wer ken aan de privatisering van het Gemeente lijk Slachthuis doorbrak de bank een vijftig jaar bestaand monopolie van de toenmalige NMB op de Centrale Groothandelsmarkt. Daar wordt een groothandelsomzet van on geveer f 1,25 miljard gerealiseerd. Onze bank heeft hierin een aandeel van zo'n 45 procent. In een aantal joint ventures hebben we met de gemeente zaken gedaan. Het centrum voor startende ondernemers Basis is daar een voorbeeld van. Nog niet zolang geleden zetten we een tweede project neer, Matrix in het Amsterdam Science Park.' Veel organisatie Bij de gemeente Op de Centrale Groothandelsmarkt doorbrak de Rabo bank Amsterdam het monopolie van de voormalige NMB. Dat werd mogelijk door het opereren in netwer ken. Op de foto marktdirecteur Schipper. bouwde de Rabobank Amsterdam goede contacten op, maar ook andere organisaties stonden op het lijstje. Gerard Rijs, onderdi recteur Relatiebeheer: 'In eerste instantie participeerden de kantoorbeheerders in win keliersverenigingen. Vervolgens wilden we deelnemen in de lagen die daar boven lig gen, zoals de vereniging Amsterdam City. Daarin hebben we nu ook een bestuurs functie. De volgende stap was participatie in industrieverenigingen. Met een man of vijftien namen we zitting in organisaties als de Kamer van Koophandel, de NCW, Rotary en de Junior Kamer. Die laatste was een bijzonderheid omdat de Junior Ka mer vanouds het bolwerk was van ABN Amro.' Honderd 'Als je zo'n jaar of vijftien met netwerken bezig bent, blijkt dat ons werkgebied wel groot is, maar dat het aan tal mensen dat zich in de netwerken be weegt toch beperkt is', stelt Greve vast. 'Het gaat in totaal om een paar honderd mensen. Als je die kent, dan cover je zo'n groot ge bied. Ben je daar geaccepteerd, dan krijg je als Rabobank al heel snel een herkenbaar gezicht. Maar je moet wel veel investeren in tijd en aanwezigheid.' Greve vindt dat de Ra bobank Amsterdam door stelselmatig in net werken te opereren inmiddels goed is ge worteld in haar werkgebied. Middenbedrijven Vanaf het begin van de heroriëntatie keek de Rabobank Amsterdam welke invulling ze aan de co- operatie zou kunnen geven. Rijs: 'We zijn toen familie-achtige middenbedrijven gaan zoeken. Daar hadden we er al een paar van als cliënt en daarmee wilden we actief bezig zijn. Tien jaar geleden zijn we de ledenver gadering daarbij gaan betrekken. We kozen voor een huishoudelijk deel en een partner programma. Het eerste deel van het offi ciële programma duurt zo'n anderhalf uur. Na een korte pauze hebben we dan een in teressante presentatie door een bekende deskundige. Ook het partnerprogramma hebben we op een zeker niveau getild, waar door de partners er in hun directe omgeving overgingen praten. We hadden bijvoorbeeld een modeshow, een wijnproeverij en een gastronomische bijeenkomst.' Beiangenclub 'Van oorsprong is onze bank een vereniging van ondernemers die krediet nemen', stelt Greve vast. 'Uiteinde lijk is het een beiangenclub. Dat idee heb ben we in de Amsterdamse markt uitgenut, omdat het ons onderscheidt van de andere banken in Amsterdam. Allereerst betrekje leden bij de ledenvergadering. Ze zien daar in ook duidelijk hun eigen belang, omdat ze hun collega-ondernemers ontmoeten en er met ze van gedachten kunnen wisselen. De mensen uit het familie-achtige middenbedrijf leren elkaar kennen. Daardoor krijg je hele leuke effecten. Als een van onze leden een eerste paal slaat voor een nieuw magazijn, dan verzorgt een ander lid van de coöpera tie het vervoer en een ander de catering.' Naast de ledenvergadering initieert de bank Amsterdam ook 'social events' voor een selecte groep cliënten. Bijvoorbeeld met klassieke concerten. Vorig jaar organiseer de de bank voor de vierde keer de Amster damse Rabo Golf Trophy. Dat is een golfdag voor leden-cliënten, potentiële cliënten, ad viseurs voor het bedrijfsleven en vertegen woordigers van de lokale overheid. Met al die activiteiten moet langzaam maar zeker een 'clubidee' ontstaan. Greve: 'Zakelijk ge zien moet dat de schil zijn, die de bank be schermt tegen de concurrentie van andere banken. Het zijn toch allemaal financiële in stellingen met vrijwel gelijke produkten. De manier waarop je met cliënten omgaat, is uiteindelijk doorslaggevender dan de aard van de produkten.' Algemeen directeur Greve (r) overhandigt de Golf Trophy aan winnaar McSloy. In het midden onderdirecteur Bedrijfsrelaties Rijs.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13