Unico Banking Group, een strategische alliantie eabo band De Rabobankorganisatie is één van de leden van de Unico Banking Group, een strategische alliantie van Europese coöperatieve ban ken, die vijftien jaar geleden werd opgericht. Belangrijkste doel stelling van de Unico Banking Group is het door middel van geza menlijke ontwikkeling van produkten en diensten optimaliseren van de dienstverlening, zowel voor particulieren als bedrijven. Het uitgebreide netwerk van de bij de Group aangesloten banken in de verschillende landen is daarbij een sterk punt. Unico Banking Group Nummer 4/22 februari 1993 De Unico-leden verwijzen particuliere cliënten naar elkaar door, wanneer zij voor vakantie of zaken naar het buitenland gaan. Ze hebben samen zo'n 35 miljoen particuliere cliënten. De Rabobank verwijst klanten naar de andere Unico-leden door middel van de mapjes waarin buiten lands geld wordt meegegeven en via een Unico-sticker op deur of raam. Produkten Voor cliënten, die kortere of langere tijd naar een ander Unico-land ver trekken, is er de Unico Account. Bij een plaatselijke Rabobank kan de klant een banknummer aanvragen in een ander Unico- land. Het produkt is vergelijkbaar met de re geling voor verhuizende cliënten binnen de Rabobankorganisatie. Voor klanten die in een ander land een tweede huis willen ko pen is er de Unico Customer Mortgage Fa- cility. Dat is een hypothecaire lening voor het betreffende huis, die kan worden ver strekt in guldens of in de valuta van het an dere land. Beleggen Ook cliënten van plaatselij ke banken die beleggen, kunnen met Unico in contact komen. In de eerste plaats met de beleggingsfondsen in Luxemburg, het Unico Investment Fund en het Unico Equity Fund. Deze fondsen hebben de afgelopen ja ren goede resultaten bereikt. Ook komen be leggende cliënten met Unico in aanraking nen de lidbanken elkaar op dit terrein goed ondersteunen. Om de samenwerking te ver stevigen, heeft de Rabobank met een aan tal Unico-leden overeenkomsten gesloten. Die samenwerking is vooral gericht op het bancair begeleiden van de cliënt bij im- en export. De klant wordt bij de partnerbank geïntroduceerd en in onderling overleg wordt bancaire dienstverlening op maat geboden. Internationale betalingen kunnen worden ge regeld en bij de partnerbank kan een reke ning met kredietfaciliteit worden geopend. Ook kan de klant een collecterende reke ningopenen. Exporteurs kunnen daarmee be talingen van afnemers in het buitenland innen en het saldo in één keer naar Nederland over boeken. Dat bespaart transferprovisie. Leasing Verder vindt binnen de Unico Banking Group samen werking plaats ten be hoeve van bedrijfscliën- ten op gespecialiseerde terreinen als leasing, fusies en overnames. Deze samenwerking loopt via respectievelijk Aantal kantoren Aantal medewerkers Cera, België Crédit Agricole, Frankrijk Deutsche Genossenschaftsbank, Duitsland Osuuspankkien Keskuspanikki OY, Finland Rabobank Nederland, Nederland Raiffelsen Zentralbank Österreich AG, Oostenrijk Föreningsbank AB, Zweden Geassocieerd lid: Iccrea, Italië Totaal schatting wanneer zij obligaties kopen, die door Rabo bank Nederland geëmitteerd zijn, maar waar bij de debiteur één van de Unico-banken is. Vorig jaar emitteerde Rabobank Nederland voor Crédit Agricole voor f 250 miljoen obligaties en voor RZB-Austria voor f 150 miljoen. Deze emissies worden grotendeels door de lokale banken geplaatst. MKB De meeste Unico-banken heb ben in eigen land behoorlijke marktaandelen in het midden- en kleinbedrijf. Hierdoor kun- 1.015 8.421 21.206 1.089 2.101 2.491 642 1.879 38.844 4.492 74.412 166.800 12.220 39.050 20.708 4.700 15.000 337.382 De Lage Landen en het directoraat Corpo- rate Finance van Rabobank Nederland. Als Rabobankcliënten lease-produkten nodig hebben in Oostenrijk of Oost-Europa regelt De Lage Landen dat via Raiffeisen Leasing, de dochter van RZB-Austria met kantoren in Tsjechië, Polen, Hongarije en Moskou. Fusies en overnames De fusie- en overname-eenheden van de Unico-banken werken samen op het terrein van koop- en verkoopmandaten. Als het directoraat Cor- porate Finance van Rabobank Nederland via een plaatselijke bank een verkoopmandaat verwerft voor een bepaald bedrijf, dan wor den de gegevens, anoniem, ook doorgege ven aan de Unico-partners. Hierdoor bereikt men in één keer een grote groep van geïn teresseerde kopers. De samenwerking van de Unico-partners stelt de banken ook in staat gebruik te maken van de buitenlandse kantoren van de partnerorganisaties. Zo heeft Crédit Agricole mergers en acqui- sitions eenheden in onder meer Londen, Tokyo en New York. En heeft een cliënt bijvoorbeeld een handelspartner in Oost- Europa, die via ruilhandel wil betalen, dan kan men gebruik maken van de diensten van de Unico-dochter in Wenen, Unico Trading. Toekomst Dit jaar zal in de Unico-sa- menwerking het accent liggen op de ontwik keling van Europese betaalprodukten. Bij voorbeeld een Europees blanco betaalpro- dukt, dat sneller en goedkoper is dan het huidige produkt. Ook wordt gewerkt aan het op elektronische wijze versturen van gege vens van cheques om het administratieve proces te versnellen. Verder worden in Uni- co-verband elektronische bankprodukten ont wikkeld. De mogelijkheid wordt bekeken om gezamenlijk contracten af te sluiten en zo kortingen te bedingen. Unico zal dit jaar ook de samenwerking op het gebied van de fi nanciële markten voortzetten en zo mogelijk uitbreiden. Contactpersonen Op het terrein van bankprodukten voor particulieren zullen marketing-activitei- ten worden ontwik keld om de Unico Account en de Uni co Customer Mor tgage Facility meer voor het voetlicht te brengen. Ook zal de samenwerking tussen de banken worden bevorderd. Belangrijk daarbij is het benoemen van contactperso nen en het ontwik kelen en stroomlij nen van procedu res. Er zullen ook De vestigingsplaatsen van Unico-seminars wor de hoofdkantoren van de leden van de Unico Ban- c'en georgani- king Group. seerd, die ingaan op de praktische invulling van de samenwerking. Vertegen woordigers van lokale en regionale banken worden uitgenodigd hieraan deel te ne men. Unico-leden kopen ook steeds vaker ge zamenlijk in, bijvoorbeeld informatie-pro- dukten. Op dat terrein liggen nog grote mo gelijkheden, zoals data-transport. Tenslotte wisselen de banken op allerlei gebied infor matie uit. De area-managers hebben regel matig overleg over de mogelijkheden op de verschillende internationale markten. On langs werd besloten een gezamenlijk stand punt in te nemen in de onderhandelingen over de herschikking van de leningen aan de voormalige USSR. Plannen genoeg voor de komende jaren. De Unico zal zich verder ver sterken en steeds meer kunnen betekenen voor de Europese cliënten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 9