Rabo band Uit de media "BanKJsaggÖS Stuurgrootheden centraal in Bank Bestuurder Bank en Particu lier over 'Ups and Downs' en P/E Eerste Bank en Bedrijfsvoering van dit jaar De functie 'De klant moetmét een reistevreden de deur uit gaan' De Nederlandse banken willen hun drie dochters Bankgirocentrale, Beanet en Eurocard samenvoegen tot één geheel. De vakbon den verwachten dat er wel wat werkgelegenheid verlo ren zal gaan. In totaal wer ken er 1.300 mensen bij de drie bedrijven. Toch beoor delen ze de fusiepoging po sitief, omdat daardoor het voortbestaan van de Bank girocentrale wordt veiligge steld. De Europese Commissie verwacht dat de economi sche groei in Nederland dit jaar slechts 0,6 procent zal bedragen. De werkgelegen heid daalt, waardoor de werk loosheid met bijna een punt toeneemt tot 7,6 procent. De ongunstige conjunctuur heeft volgens de Commissie een gunstig effect op de inflatie, die daalt van 3,5 procent in 1992 tot 2,7 procent in 1993. De Belastingdienst gaat bij werkgevers gegevens op vragen over lease-auto's van de werknemers. Aanleiding is een onderzoek van de Fis cale Inlichtingen- en Opspo ringsdienst (FIOD). Daaruit bleek dat in 1991 een be drag van f 69,1 miljoen voor privégebruik van zakelijke lease-auto's niet aan de fis cus werd opgegeven. De Nederlandse zelfstan dige is de werkmier van Europa. Hij werkt gemiddeld 58,3 uur per week. De Duit sers staan met 55,4 uur op de tweede plaats. De minste inzet vertonen de Franse zelf standigen. Zij vinden dat de werkweek erop zit na 33,9 uur. Als Nederlanders in loon dienst zijn, blijken zij heel wat minder werklustig. Met een gemiddelde werkweek van 39,1 uur delen zij de achtste plaats met Dene marken. Eind september 1992 stonden bij particuliere or ganisaties 58.000 vacatu res open. Een dieptepunt sinds 1986. In september 1991 waren er nog 87.000 vacatures, aldus het CBS. Het record werd bereikt in maart 1990, met 14.000 vacatures. Sinds maart 1991 nam het aantal vaca tures elk kwartaal af. De da ling doet zich voor in alle be drijfstakken. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie cuheT Nummer 4/22 februari 1993 In het tweede nummer van Bank Bestuurder wordt on der meer aandacht besteed aan bedrijfsvoering en finan ciële stuurgrootheden. Ook ko men twee markante oud-be stuurders en de Rabobank Nij megen aan het woord. 'Stuurgrootheden zijn een com municatiemiddel tussen be stuur en directie', zegt drs. Pie- ter van der Weijden, directeur Bedrijfsvoering, in een inter view. Bestuur en directie van de Rabobank Nijmegen vertellen over stuurgrootheden en de vraagstukken waarmee een gro te stadsbank te maken krijgt. Steeds meer wordt in de huidi ge tijd de nadruk gelegd op nor men en waarden. In Bank Be stuurder zegt prof.dr. H. van Luijk, hoogleraar in de bedrijfs ethiek, dat ook bedrijven op zoek zijn naar houvast. Andere artikelen gaan in op de Thema dagen Bedrijfsvoering en het structuuronderzoek in de Kring Midden Nederland Zuid. De campagne 'Ups and Downs' voor beleggers en de be werking van de P/E-segmenten worden uitgebreid belicht in Bank en Particulier van februari. Het thema-artikel geeft infor matie over 'Ups and Downs'. Dat is de lopende imagocam pagne van IRIS, de joint venture van de Rabobank en de Robeco Groep. Aan de orde komen on der meer de doelstellingen van de campagne en de behaalde resultaten tot nu toe. In een an der artikel wordt een tussen tijdse rapportage gegeven van de marktbewerking met betrek kingtot de P/E-segmenten. Dat is sinds een paar jaar een speerpuntactiviteit. Redriifsvoen Bank en Bedrijfsvoering van februari geeft informatie over zaken als technologie en de ondersteuning door de af deling Bedrijfsvoering van een plaatselijke bank. Ook neemt het blad een nieuwe PC-appli- catie voor gea's onder de loep en is er aandacht voor LAURA- demonstraties. Vorig jaar vond een technologie verkenning plaats. Een samen vatting van de voornaamste be vindingen, voor zover die be trekking hebben op de plaatse lijke banken. Verder een artikel over de interne dienstverlenen de functie van de afdeling Be drijfsvoering van een plaatselij ke bank. De bijdrage van deze afdeling moet worden afge stemd op de commerciële pro cessen van de bank. Daarnaast informatie over een nieuwe PC-toepassing voor geldautomaten: GEIS, hetGEId- automaat Informatie Systeem. Dit systeem geeft inzicht in het gebruik en het exploitatieresul taat. In een ander verhaal aan dacht voor LAURA-demonstra- ties, die binnenkort voor plaat selijke banken worden gege ven. Na de opleidingen Mavo en Schoevers afdelingssecretares se, werkte Groothedde bij een assurantiekantoor. In 1982 werd ze assurantiemedewerk ster bij de Rabobank Epe. 'Ver zekeringen en reizen was toen één afdeling,vertelt ze. 'Dus als medewerkster Verzekerin gen sprong je bij drukte ook wel eens in bij Reizen. Zo komt het dat ik op verzoek van de bank het reizendiploma SEPR heb ge haald. In 1986 kreeg ik de kans om me fulltime met de verkoop van reizen bezig te gaan hou den. Die kans heeft Groothed de met beide handen aangeno men. 'Meestal verkoop je een reis van een plaatje en met een praatje. Toeristiek, een boek met uitgebreide beschrijvingen van de bestemmingen, en an dere hulpmiddelen zijn een aan vulling op de reisgidsen. Zo krijgt de klant een compleet en juist beeld van de vakantiebe stemming. Alle reisbureaus ver kopen in principe dezelfde rei zen. Alleen door goede service en een klantgerichte opstelling kun je je onderscheiden van de andere.' Reizen is ook bij uit stek een produkt, waarbij zoge naamde cross-selling kan wor den toegepast. Groothedde: 'De 'Het leuke in mijn werk is, dat klanten altijd vrolijk zijn als ze een reis komen boeken,zegt Emmie Groothedde, reizenad- viseur bij de Rabobank Epe- Vaassen. 'Thuis hebben ze al plannen zitten maken en een hoop voorpret gehad. Reizenadviseur plaatselijke bank opleiding MBO SEPR functiegroep 3/4 Rabobank kan een compleet pakket vakantiediensten leve ren. Naast de reis bieden we vreemde valuta, cheques, ver zekeringen en safeloketten. Het is een goed gevoel als cross-sel- ling lukt. Vooral als een reizen- klant na een paar jaar zelfs over gaat tot het openen van een Be taalrekening of in contact komt met een relatiebeheerder.Dat het bij reizen niet altijd even goed gaat, weet ook Groothed de uit ervaring: 'Overboekingen, dat wil zeggen dat het hotel meer boekingen heeft geaccep teerd dan er kamers zijn, vind ik afschuwelijk. Als ik het van te voren weet, overleg ik onmid dellijk met de klant. Dan komen we er meestal samen wel uit. Laatst had ik een vervelende er varing met een overboeking. Er waren vier kamers geboekt en maar drie beschikbaar. Ik heb 's avonds thuis net zo lang zitten bellen, tot alles toch in orde was.In het reizenvak krijg je vaak een persoonlijke band met de klant. Groothedde: 'Een vas te klant zegt dan: 'Kijk maar, je weet wel wat ik leuk vind. Mijn baan is boeiend en afwisselend en ik heb het zo naar mijn zin, dat ik echt niet weet wat ik lie ver zou doen!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 8