Directeuren samen
in de klas met PIA
Rabo
band
De invoering van complexe informatiesystemen, zoals LAURA,
vraagt om een professionele aanpak van de informatisering. Iede
re afzonderlijke bank zal in de toekomst zelf kunnen beslissen wel
ke informatie zij op welk moment wil gebruiken. Veel banken con
stateren dat ze zich daarop nog verder moeten voorbereiden. Het
project Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken
(PIA) kan hen daarbij de helpende hand bieden. Voor iedereen die
betrokken is bij de invoering van bijvoorbeeld LAURA, heeft PIA een
geschikte opleiding. Speciaal voor directeuren is een nieuwe
opleiding opgezet: Inleiding tot Informatisering voor Directeuren
(module AO).
'Ik vind het geen goede
zaak als de informatisering
wordt afgeremd
door een directeur
die er niets van snapt.
Nummer 4/22 februari 1993
u
it reacties van directeuren bleek
dat de bestaande opleidingen niet
geheel aan hun verwachtingen
voldeden. Veel directeuren hebben vooral
een sturende en controlerende taak in het
hele proces. Er bestond behoefte aan een
opleiding waarin wordt ingegaan op de vraag
hoe je zo'n proces in gang zet. In die oplei
ding zou ook aandacht moeten worden be
steed aan de manier waarop je controle over
het verdere verloop kunt houden', vertelt
Paula Legen, projectleider PIA-opleidingen.
Zij werkt bij Dienstverlening Informatisering
Aangesloten Banken (DIAB). 'De bestaande
opleidingen schoten met diepgaande en
technische informatie hun doel voorbij. Daar
om is besloten een ééndaagse opleiding op
te zetten die speciaal voor directeuren is be
stemd. In deze cursus staan twee vragen
centraal: hoe stuur ik het proces aan en hoe
houd ik het in de hand.'
Effectief In het verleden was niet altijd
duidelijk voor wie een specifieke cursus was
In kleine groepen vinden levendige discussies plaats over 'Bank in de jaren
negentig'.
bestemd. Iedere cursus kan los van alle an
dere worden gevolgd: voor geen enkele PIA-
cursus geldt als voorwaarde dat eerst een
andere gevolgd moet zijn. De nieuwste loot
aan de opleidingsstam kent nu een duidelijk
omschreven doelgroep. 'Dat brengt veel
voordelen met zich mee. Vanwege het strak
ke tijdschema is het heel belangrijk dat de in
formatie effectief wordt aangeboden. Dat
kan als er alleen directeuren deelnemen aan
die bijeenkomst. De inhoud kan daardoor
meer op hun eigen situatie worden toege
sneden. Bovendien kunnen directeuren on
derling ervaringen uitwisselen en discussië
ren', aldus Legen.
Geen techniek 'Geen van de PIA-oplei-
dingen is bedoeld om technische kennis over
te dragen. Deelnemers zeggen vaak dat er
zaken aan de orde komen die zij al weten.
Maar daar zit hem nu net de kneep. Wil je
succesvol een complex informatiesysteem
invoeren, dan zul je planmatig met informa
tie en automatisering om moeten gaan. Dat
betekent dat je moet nadenken over welke
informatiebehoefte je als bank hebt, hoe je
als medewerker met informatie moet om
gaan. In een PIA-opleiding leer je dus geen
technische foefjes, maar nadenken over de
informatiebehoefte in je eigen bank en de wij
ze waarop je daarmee omgaat in de bank.
Hoe moet het worden ingepast in de bank?
Hoe kun je de informatisering managen? Dat
soort aspecten komt in verschillende cur
sussen aan de orde',
licht Legen toe.
Intensief 'De cur
sus kost de directeu
ren één werkdag, maar
wel een heel intensie
ve', zegt Cor de Joode,
directeur van de Rabo
bank Stolwijk. Hij was
één van de deelne
mers aan de eerste di
recteurencursus. 'We
g, zijn in september met
het PIA-project gestart,
omdat we zagen dat
|we nog een hele slag
moesten maken voor-
I dat we LAURA succes
vol konden invoeren.
Ons kennisniveau van
informatisering en
automatisering moest worden verhoogd. Zo
volgen de onderdirecteur, het hoofd Bedrijfs
voering en een medewerker Informatisering
veel cursussen. Ik ben niet zo nauw bij het
proces betrokken. Maar ik wilde wel graag de
grote lijnen kennen, zodat ik in ieder geval
weet, waar de mensen die meer specifieke
cursussen volgen, het over hebben. Ik vind
het geen goede zaak als het hoofd Bedrijfs
voering en de medewerker Informatisering
en Automatisering worden afgeremd door
een directeur die er niets van snapt en daar
door de boel tegenhoudt. Dat was voor mij
een belangrijke reden om naar die opleiding
te gaan. Ik heb nu geen kennis van techni
sche mogelijkheden, maar wel inzicht in het
hele informatiseringsproces en de conse
quenties daarvan.'
Versneld Bij de Rabobank Stolwijk
stond de invoering van LAURA aanvankelijk
voor 1996 gepland. De Joode: 'Vorig najaar
hebben we het beleid veranderd en nu gaan
we al in 1994 op LAURA over. Dat hield in dat
we ons informatiseringsniveau versneld
moesten verhogen. Er kan met LAURA niet
langer ad hoe voor oplossingen worden ge
kozen. Daar is het allemaal te ingewikkeld en
te ingrijpend voor. Het PIA-traject bood uit
komst: je leert veel gestructureerder met in
formatie om te gaan. In de PIA-cursussen
leer je om informatiseringsproblemen pro
jectmatig aan te pakken.'
Sturend Sinds midden vorig jaar wor
den de PIA-opleidingen verzorgd door de ver
zelfstandigde opleidingstak van Manage
ment Share. Roel Scharloo geeft namens dat
Bureau Management Ontwikkeling (BMO) de
directeurenopleiding. Hij vertelt dat de di
recteuren in het hele informatiseringsproces
vooral op sturend niveau een centrale rol
spelen. 'De directeur zal taken delegeren,
maar uiteindelijk heeft hij toch de verant
woordelijkheid. En die verantwoordelijkheid
houdt voor wat betreft de informatisering
veel meer in dan men in het verleden gewend
was. Iedere bank moet zelf beslissingen over
de informatisering nemen. Rabobank Neder
land kan adviseren, maar uiteindelijk bepaalt
de bank zelf hoe zij met informatie en de
vele mogelijkheden omgaat.'
Consequenties Scharloo: 'In de cursus
is een oefening opgenomen waarbij een
groepje directeuren met elkaar discussieert
over 'De bank in de jaren negentig': Wat
heeft dat voor consequenties voor de infor
matievoorziening? Met elkaar wordt over dat
vraagstuk nagedacht, waardoor men zich
daarvan bewuster wordt. Daarnaast maakt
de directeur ook kennis met projectmatig
werken. Dat is een prima manier om infor
matiseringsvraagstukken aan te pakken,
maar het heeft ook nogal wat consequenties
voor de organisatie. Daar wordt in de cursus
dan ook uitgebreid op ingegaan.'
Inmiddels hebben drieëndertig directeu
ren deelgenomen aan de PIA-opleiding. De
nieuwe opleiding heeft een plaatsje veroverd
in het totale opleidingsaanbod van PIA. De
versnelde invoering van LAURA plaatst veel
banken - en directeuren - voor een pro
bleem. Hoe ga je professioneler om met in
formatiseringsvraagstukken? Het PIA-traject,
waarin de opleidingen passen, kan de bank
op weg helpen. Een aanmeldingsformulier
voor PIA-opleidingen kan via de Informatise
ringsadviseur worden aangevraagd.