Directeuren samen in de klas met PIA Rabo band De invoering van complexe informatiesystemen, zoals LAURA, vraagt om een professionele aanpak van de informatisering. Iede re afzonderlijke bank zal in de toekomst zelf kunnen beslissen wel ke informatie zij op welk moment wil gebruiken. Veel banken con stateren dat ze zich daarop nog verder moeten voorbereiden. Het project Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken (PIA) kan hen daarbij de helpende hand bieden. Voor iedereen die betrokken is bij de invoering van bijvoorbeeld LAURA, heeft PIA een geschikte opleiding. Speciaal voor directeuren is een nieuwe opleiding opgezet: Inleiding tot Informatisering voor Directeuren (module AO). 'Ik vind het geen goede zaak als de informatisering wordt afgeremd door een directeur die er niets van snapt. Nummer 4/22 februari 1993 u it reacties van directeuren bleek dat de bestaande opleidingen niet geheel aan hun verwachtingen voldeden. Veel directeuren hebben vooral een sturende en controlerende taak in het hele proces. Er bestond behoefte aan een opleiding waarin wordt ingegaan op de vraag hoe je zo'n proces in gang zet. In die oplei ding zou ook aandacht moeten worden be steed aan de manier waarop je controle over het verdere verloop kunt houden', vertelt Paula Legen, projectleider PIA-opleidingen. Zij werkt bij Dienstverlening Informatisering Aangesloten Banken (DIAB). 'De bestaande opleidingen schoten met diepgaande en technische informatie hun doel voorbij. Daar om is besloten een ééndaagse opleiding op te zetten die speciaal voor directeuren is be stemd. In deze cursus staan twee vragen centraal: hoe stuur ik het proces aan en hoe houd ik het in de hand.' Effectief In het verleden was niet altijd duidelijk voor wie een specifieke cursus was In kleine groepen vinden levendige discussies plaats over 'Bank in de jaren negentig'. bestemd. Iedere cursus kan los van alle an dere worden gevolgd: voor geen enkele PIA- cursus geldt als voorwaarde dat eerst een andere gevolgd moet zijn. De nieuwste loot aan de opleidingsstam kent nu een duidelijk omschreven doelgroep. 'Dat brengt veel voordelen met zich mee. Vanwege het strak ke tijdschema is het heel belangrijk dat de in formatie effectief wordt aangeboden. Dat kan als er alleen directeuren deelnemen aan die bijeenkomst. De inhoud kan daardoor meer op hun eigen situatie worden toege sneden. Bovendien kunnen directeuren on derling ervaringen uitwisselen en discussië ren', aldus Legen. Geen techniek 'Geen van de PIA-oplei- dingen is bedoeld om technische kennis over te dragen. Deelnemers zeggen vaak dat er zaken aan de orde komen die zij al weten. Maar daar zit hem nu net de kneep. Wil je succesvol een complex informatiesysteem invoeren, dan zul je planmatig met informa tie en automatisering om moeten gaan. Dat betekent dat je moet nadenken over welke informatiebehoefte je als bank hebt, hoe je als medewerker met informatie moet om gaan. In een PIA-opleiding leer je dus geen technische foefjes, maar nadenken over de informatiebehoefte in je eigen bank en de wij ze waarop je daarmee omgaat in de bank. Hoe moet het worden ingepast in de bank? Hoe kun je de informatisering managen? Dat soort aspecten komt in verschillende cur sussen aan de orde', licht Legen toe. Intensief 'De cur sus kost de directeu ren één werkdag, maar wel een heel intensie ve', zegt Cor de Joode, directeur van de Rabo bank Stolwijk. Hij was één van de deelne mers aan de eerste di recteurencursus. 'We g, zijn in september met het PIA-project gestart, omdat we zagen dat |we nog een hele slag moesten maken voor- I dat we LAURA succes vol konden invoeren. Ons kennisniveau van informatisering en automatisering moest worden verhoogd. Zo volgen de onderdirecteur, het hoofd Bedrijfs voering en een medewerker Informatisering veel cursussen. Ik ben niet zo nauw bij het proces betrokken. Maar ik wilde wel graag de grote lijnen kennen, zodat ik in ieder geval weet, waar de mensen die meer specifieke cursussen volgen, het over hebben. Ik vind het geen goede zaak als het hoofd Bedrijfs voering en de medewerker Informatisering en Automatisering worden afgeremd door een directeur die er niets van snapt en daar door de boel tegenhoudt. Dat was voor mij een belangrijke reden om naar die opleiding te gaan. Ik heb nu geen kennis van techni sche mogelijkheden, maar wel inzicht in het hele informatiseringsproces en de conse quenties daarvan.' Versneld Bij de Rabobank Stolwijk stond de invoering van LAURA aanvankelijk voor 1996 gepland. De Joode: 'Vorig najaar hebben we het beleid veranderd en nu gaan we al in 1994 op LAURA over. Dat hield in dat we ons informatiseringsniveau versneld moesten verhogen. Er kan met LAURA niet langer ad hoe voor oplossingen worden ge kozen. Daar is het allemaal te ingewikkeld en te ingrijpend voor. Het PIA-traject bood uit komst: je leert veel gestructureerder met in formatie om te gaan. In de PIA-cursussen leer je om informatiseringsproblemen pro jectmatig aan te pakken.' Sturend Sinds midden vorig jaar wor den de PIA-opleidingen verzorgd door de ver zelfstandigde opleidingstak van Manage ment Share. Roel Scharloo geeft namens dat Bureau Management Ontwikkeling (BMO) de directeurenopleiding. Hij vertelt dat de di recteuren in het hele informatiseringsproces vooral op sturend niveau een centrale rol spelen. 'De directeur zal taken delegeren, maar uiteindelijk heeft hij toch de verant woordelijkheid. En die verantwoordelijkheid houdt voor wat betreft de informatisering veel meer in dan men in het verleden gewend was. Iedere bank moet zelf beslissingen over de informatisering nemen. Rabobank Neder land kan adviseren, maar uiteindelijk bepaalt de bank zelf hoe zij met informatie en de vele mogelijkheden omgaat.' Consequenties Scharloo: 'In de cursus is een oefening opgenomen waarbij een groepje directeuren met elkaar discussieert over 'De bank in de jaren negentig': Wat heeft dat voor consequenties voor de infor matievoorziening? Met elkaar wordt over dat vraagstuk nagedacht, waardoor men zich daarvan bewuster wordt. Daarnaast maakt de directeur ook kennis met projectmatig werken. Dat is een prima manier om infor matiseringsvraagstukken aan te pakken, maar het heeft ook nogal wat consequenties voor de organisatie. Daar wordt in de cursus dan ook uitgebreid op ingegaan.' Inmiddels hebben drieëndertig directeu ren deelgenomen aan de PIA-opleiding. De nieuwe opleiding heeft een plaatsje veroverd in het totale opleidingsaanbod van PIA. De versnelde invoering van LAURA plaatst veel banken - en directeuren - voor een pro bleem. Hoe ga je professioneler om met in formatiseringsvraagstukken? Het PIA-traject, waarin de opleidingen passen, kan de bank op weg helpen. Een aanmeldingsformulier voor PIA-opleidingen kan via de Informatise ringsadviseur worden aangevraagd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 5