BKR speelt belangrijke rol bij fraudebestrijding band Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel heeft onlangs in nau we samenwerking met de Recherchedienst Betalingsverkeer een Verificatie Informatie Systeem (VIS) opgezet. In dit bestand zijn de serienummers van gestolen identiteitsbewijzen opgenomen. Daar mee kunnen banken eenvoudig verifiëren of een legitimatiebewijs gestolen is. Het is maar één van de diensten van het Bureau Kre diet Registratie waarvan een bank gebruik kan maken in zijn rela tie met een klant. Wat zijn die diensten en hoe maken de Rabo- banken daarvan gebruik? BKR in cijfers Nummer 4/22 februari 1993 Het BKR registreert al sinds 1965 alle kredietverplichtingen van de consu ment. Alle consumentenkredieten - huurkoop, afbetaling, persoonlijke lening, re- volverende kredieten zoals doorloopkredie ten en continukredieten, postorderkredieten en creditcards - zitten, ongeacht of er pro blemen zijn met de betaling, in dat bestand. Hiermee wordt bijgedragen aan de vermin dering van het kredietrisico van de krediet gever en kan overkreditering worden voor komen. Als een consument bij de bank komt voor een krediet of creditcard kan de bank eenvoudig informeren wat voor verplichtin gen die consument al heeft. De laatste jaren breidt het BKR haar dienstenpakket steeds verder uit, vooral met het oog op de fraudebestrijding. Directeur van het BKR Henk Rip vertelt, dat het nieuwe geautomatiseerde systeem volop mo gelijkheden biedt om nieuwe produk- ten en diensten te gaan voeren. Fraudebestrijding 'Fraude is de laatste jaren uitgegroeid tot een le vensgroot probleem. Jaarlijks moet door financiële instellingen negen mil jard gulden worden afgeschreven. Het Verificatie Informatie Systeem (VIS), waarin alle blanco gestolen paspoor ten, rijbewijzen en toeristenkaarten staan geregistreerd, heeft inmiddels al veel stroppen voorkomen. Een ba liemedewerker kan, als een klant met een legitimatiebewijs komt, heel een voudig controleren of het om een ge stolen legitimatiebewijs gaat. Daar voor hoeft alleen het serienummer te worden ingevoerd. De Recherche dienst Betalingsverkeer heeft al gezegd dat de waarde van gestolen blanco legitimatie bewijzen sterk is gedaald: de onderwereld kan er bij de financiële instellingen eigenlijk niets meer mee doen.' Ongeldig Rip: 'Dat systeem zijn we nu verder aan het uitbouwen. Als binnenkort ook de ongeldig verklaarde paspoorten en rijbewijzen kunnen worden geregistreerd, krijgt het bestand nog meer waarde. Dat wil zeggen dat de legitimatiebewijzen die ge stolen zijn en al op naam staan, ook worden vermeld. Tevens worden de rijbewijzen en paspoorten die of verloren, of van overle den personen zijn, geregistreerd. Daarover zijn we in overleg met de ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat. Er zijn zelfs plannen om ook al lerlei andere gestolen waardepapieren die verzilverd kunnen worden in het VIS op te nemen. Dat is een belangrijk instrument in de fraudebestrijding. En dat is niet alleen van belang in de financiële wereld. Ook an dere instellingen die met legitimatiebewijzen werken, zoals bouwmarkten, leasemaat schappijen en de BOVAG, mogen gegevens uit het bestand gebruiken. Veel dure appa raten en auto's worden niet teruggebracht en dat is een hele strop.' Autoleaseregistratiesysteem Wij heb ben speciaal voor de autoleasemaatschap pijen een registratiesysteem opgezet, waar in zij hun negatieve ervaringen die ze met rechtspersonen hebben, kunnen laten re gistreren. Die kunnen onderling worden uit gewisseld, zodat een bedrijf wordt gewaar schuwd, als een ander negatieve ervaringen heeft', aldus Rip. 'Ook op het gebied van za kelijke kredieten met persoonlijke aanspra kelijkheid, bij bv's bijvoorbeeld, hebben we een project lopen. Als het bedrijf in gebreke blijft, moet die meeverbonden natuurlijke persoon aan de verplichtingen voldoen. Ban ken willen graag weten of die persoon dat ook daadwerkelijk doet.' Studieleningen Rip vertelt, dat het BKR ook door het ministerie van Onderwijs is benaderd voor het registreren van studie leningen. 'Ook afgestudeerden steken zich vaak tot over hun oren in de schulden, zon der dat deze verplichting bekend is. Daar zijn kamervragen over gesteld. Wij zijn be reid om dat uitte voeren, maar alleen als er voldoende waarborgen zijn, dat die data goed worden aangeleverd en het bestand goed wordt onderhouden. We kennen de proble men die de Informatiseringsbank daarmee heeft.' Het BKR ontwikkelt veel nieuwe pro- dukten en diensten die voor haar deelne mers - de bedrijven en instellingen die kre diet verstrekken - van belang zijn voor een goed oordeel over een kredietaanvraag. Het netwerk en de bestanden worden daarvoor zo goed mogelijk benut. Rip: 'Daardoor kan de prijs voor een toetsing of andere dienst ook laag worden gehouden.' Marketinginstrument Het geautoma tiseerde systeem wordt niet alleen voor nieuwe diensten meer gebruikt. Banken hebben het BKR bijvoorbeeld ook ontdekt als marketinginstrument. Rip: 'Wij verstrek ken regelmatig gegevens over het totale kre dietbestand in Nederland. Banken kunnen dan zien hoe hun positie is ten opzichte van het totale bestand. Die gegevens zijn op postcode gesorteerd, waardoor een bank kan nagaan of het marktaandeel is gegroeid of kleiner is geworden. Het is ook een goed instrument om bijkantoren te begeleiden, want ook de gegevens per kantoor staan op die lijst.' Extra navragen Boudewijn Pelgrim, account manager bij het BKR, meldt dat ook de bestaande diensten zich in een grotere belangstelling mogen verheugen. 'De ban ken kunnen, als een klant de informatie be twist, nog eens extra navragen of de gege vens die bij het BKR staan geregistreerd, ook juist zijn. Die extra inspanning om de waarheid boven tafel te halen, wordt door de klant vaak zeer op prijs gesteld. Het is dan ook een prima middel om klanten vast te houden. Sommige Raboban- ken doen zo'n 100 of 200 extra na vragen per jaar, terwijl andere Rabobanken van deze mogelijkheid helemaal geen gebruik maken. Voor al commercieel ingestelde banken maken er vaak gebruik van. Het is opvallend dat er tussen de Rabo banken onderling grote verschillen zitten', aldus Pelgrim. Eerder/later getoetst 'Van de mogelijkheid om na te gaan of een klant in de voorafgaande weken is getoetst voor een kredietfaciliteit, j wordt door maar ongeveer de helft fvan de Rabobanken gebruik ge- maakt. Die informatie heeft een be- I langrijke signaalfunctie. Er kan wor- den nagegaan of ook door andere in- stellingen is getoetst. En als blijkt dat de klant in de laatste weken acht keer is getoetst, kun je gaan twijfelen aan zijn bedoelingen. Dan is er mogelijk sprake van fraude. Er is een bekend verhaal over ie mand die bij verschillende instellingen veel geld heeft geleend en toen met de noorder zon is vertrokken. Door die 'eerder/later toetsing' kun je dat soort zaken op het spoor komen. Overigens vormt deze toetsing bij concurrentbanken een belangrijk onderdeel van kwaliteitsprojecten binnen de krediet verlening', vertelt Pelgrim. De diensten van het BKR spelen een be langrijke rol in de fraudebestrijding. Maar ook in het relatiebeheer van banken wordt dankbaar gebruik gemaakt van de bij het Bu reau Krediet Registratie opgeslagen gege vens. Vooral banken met een actieve bena dering van de consumptieve kredietmarkt maken daarvan veelvuldig gebruik. 92 medewerkers 4,5 miljoen mensen geregistreerd 8,8 miljoen toetsingen per jaar 750.000 toetsingen van Rabobanken per jaar 15.000 verzoeken om inzage van consumenten Aantal lopende kredieten: 4.000.000 waarvan Revolverend geldkrediet: 34% Persoonlijke lening: 22% Klantenpas: 18% Creditcard: 9% Huurkoop en afbetaling: 6% Postorderkrediet: 6% Overige: 5%

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 3