Uit de bank geklapt Verbouwing hoofdkantoor Utrecht Bedrieglijke bankbreuk Uniforme arbeidsvoorwaarden? Nummer 3/8 februari 1993 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Waarom wordt het hoofdkantoor aan de Croeselaan zo ingrijpend veranderd als op alle andere fronten wordt bezuinigd? 'Het gebouw aan de Croe- selaan is er tien jaar gele- «S V den neergezet als een ge- T7 pF bouw waar niet of nauwe lijks externe klanten werden ontvangen. Rabobank Ne derland was vooral gericht op het ondersteunen van de plaatselijke banken', vertelt Maarten Claessens, hoofd directoraat Verzorging en Gebouwen. 'Het interieur is toen heel be wust sober gehouden. In de tussenliggende periode is daar verandering in gekomen. Zo is de Rabobankorganisatie zich steeds meer gaan ontwikkelen tot een bedrijven- en een internationale agribusinessbank. In de nieu we positie die het Centrale Bankbedrijf daarbij is gaan innemen, bezoeken veel meer grote externe cliënten het gebouw aan de Croeselaan dan in het verleden het geval was. Hierdoor is de representativiteit van het gebouw, zowel aan de buitenkant als van binnen, veel belangrijker geworden. Dat heeft tot gevolg dat de delen van het ge bouw waar bezoekers komen - zoals de hoofdingang, het gebied waar directie en hoofddirectie zetelen en het gastenrestau- rant - een opwaardering nodig hebben. Daar komt nog bij dat het gebouw, na tien jaar in tensief gebruik, hier en daar slijtagever- schijnselen is gaan vertonen, terwijl ook en kele logistieke onvolkomenheden werden geconstateerd die dringend om verbetering vroegen. De slecht gesitueerde wachtruim te voor bezoekers bij de hoofdentree, de om slachtige weg naar de receptieruimte en het gastenrestaurant en de te smalle gang naar het personeelsrestaurant zijn daar voor beelden van. Ook de beveiligingstechniek dient up-to-date te zijn en afge stemd op de techniek van vandaag en niet op die van tien jaar gele den. Al deze zaken worden met deze verbouwing achtereenvolgens aangepakt.' Je leest in de krant weieens over 'bedrieglijke bankbreuk'. Wat is dat? Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. Daarin wordt bedrieglijke bankbreuk als volgt omschreven: 'Strafbaar feit gepleegd door een failliet, die ter bedrieglijke verkor ting van de rechten van zijn crediteuren schulden heeft verzonnen of bezittingen heeft verzwegen of zaken heeft wegge schonken, danwel tegen een te lage prijs heeft verkocht, of een crediteur heeft be voordeeld op een tijdstip dat hij wist dat zijn faillissement aanstaande was, of zijn boek houding niet in ongeschonden staat kan ver strekken.' 'Aangezien na het faillissement slechts za ken worden gedaan met de curator, zullen de gevallen waarin de bank met bedrieglijke bankbreuk te maken krijgt zich met name in de periode vlak voor het faillissement voor doen', zegt Creemers. 'Ook dan zal de bank overigens niet zo snel het verwijt kunnen worden gemaakt dat zij tot het plegen van bedrieglijke bankbreuk gelegenheid heeft gegeven. Daarvoor moet zij op de hoogte zijn van het naderend faillissement van de cliënt én van het oogmerk van de cliënt om de crediteur te bevoordelen. Een cliënt die onder dergelijke omstandigheden een be talingsopdracht bij de bank inlevert, zal zich vaak niet bewust zijn van de gevolgen. Het is daarom goed de cliënt op deze conse quenties te wijzen. Bovendien kan de bank daarmee beargumenteren waarom zij de be treffende opdracht niet uitvoert. Dit voor beeld is slechts één van de gevallen waarin sprake is van bedrieglijke bankbreuk. In de praktijk zal niet altijd duidelijk zijn of er inderdaad sprake is van een handeling die onder de betreffende omschrijving valt.' Creemers: 'Wanneer bij de bank bekend is, dat het faillissement van een cliënt onaf wendbaar is, en de bank de indruk heeft dat die cliënt een opdracht tot betaling geeft om Mr. Gabriëlle Cree mers van Juridi- sche Adviezen WAB slaat voor het be-| antwoorden van deze vraag het in pe centrale kern van het gebouw van Rabobank Nederland aan de Croese- Banklexicon van /aan ;n utrecht worden op alle etages ontvangstruimtes ingericht voor het NIBE erop na. externe bezoekers. een crediteur te bevoordelen, bijvoorbeeld omdat het een goede relatie is, doet zij er verstandig aan deze opdracht niet uit te voe ren. Zou een bank deze opdracht uitvoeren, dan loopt zij het risico dat haar medeplich tigheid aan bedrieglijke bankbreuk wordt ver weten'. Ik zag onlangs in de krant een personeels advertentie van Interpolis. Daarin werd als één van de secundaire arbeidsvoorwaarden een premievrije ziektekostenverzekering aangeboden. Hoe zit het eigenlijk met de uniformiteit in arbeidsvoorwaarden tussen de verschillende eenheden van de Rabo bankorganisatie? 'Rabobank Nederland en de plaatselijke banken hebben een uniform arbeidsvoor waardenpakket', zegt Wim van Manen, hoofd Arbeids voorwaarden en Rechts positie. 'De CAO voor het bankbedrijf is op de mede werkers van de Rabobankorganisatie van toepassing, terwijl ook de overige arbeids voorwaarden en regelingen gelijk zijn. NV Interpolis heeft een geheel eigen arbeids voorwaardenpakket. Interpolis valt onder de CAO voor het Verzekeringsbedrijf. Daarnaast kent Interpolis eigen secundaire arbeids voorwaarden. Het ligt niet in de bedoeling om te komen tot een uniform arbeidsvoor waardenpakket voor Interpolis en de rest van de Rabobankorganisatie. Het harmoni seren van arbeidsvoorwaardenpakketten gaat altijd met kostenverhoging gepaard, ledereen wil natuurlijk de krenten uit de pap: De beste voorzieningen zouden dan uit bei de pakketten worden opgenomen in een nieuw pakket. Dat zijn vaak de duurste voor zieningen. Bovendien is er veel voor te zeg gen om de arbeidsvoorwaarden van Interpolis in de pas te laten lopen met die van de overige verzekeraars. Dat ligt meer voor de hand, dan dat er aan sluiting wordt gezocht bij de ar beidsvoorwaarden van het bankbedrijf.' Dit voorjaar wordt door de ban ken onderhandeld over de nieu we CAO. De arbeidsvoorwaar den voor de Rabobankorgani satie die niet in de CAO zijn ge regeld, worden besproken in de Centrale Adviesraad Arbeids- aangelegenheden Rabobankor ganisatie, de Caar. Daarin zit ten werknemers- en werkge versvertegenwoordigers van Rabobank Nederland en de plaatselijke banken. Zij bren gen advies uit aan de Raad van Beheer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 8