Bellen met uw Betaalrekening 06-9272 Rabo band K Krediet coöperatie (3) Floriade blijkt publicitair hoogtepunt 1992 Rabofoon in advertentie De Rabofoon Jaarvergadering en jaarverslag in communicatie pakket Musea duurder: Museum jaarkaart aantrekkelijker Nummer 3/8 februari 1993 De publiciteit naar aanlei ding van de activiteiten van de Rabobank rondom de Floriade kan een succes worden ge noemd. De verzamelde artikelen lever den een dossier op van bijna een halve meter. Uit een evalu atie van de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen blijkt, dat de op de internationale tuin bouwtentoonstelling gepresen teerde tuinbouwstudies niet al leen in de vakmedia en de al gemene media ruime aandacht kregen, maar ze hebben vooral ook in de agrarische sector het imago van een betrokken en deskundige Rabobank ver sterkt. Opvallend was dat vaak nog na maanden in commenta ren en publikaties werd gerefe reerd aan deze studies. Naast de royale landelijke aandacht voor de betrokkenheid van de Rabobank bij de Floriade in de pers en op radio en televisie, was er ook een aanhoudende stroom publikaties in de regio nale bladen. Per week bellen momenteel al zo'n kwart miljoen mensen met de Rabofoon, die informa- •I «<«t cr nog op dc rekening? I» het de computer die de mcot up-to-d.tc informatie over Zijn die beulingen al afgeschreven' uw Betaalrekening geaproken aan u doorgeeft 'at u een penoonlijke telefooncode heelt, bent u ook dc enige die met De Rabofoon ia e Rabobank Met de Rabofoon heeft u ,t u zeven dagen per ck, 2* uur per dag en bankafschriften door wilt op de hoogte blijven hoe de zaken cr voor staan op uw Betaalrekening. Van dc Rabofoon gebruik maken is hei pel. U belt 06 9272, waarna u verbinding krijgt met financiën is gesteld. iVilt u meer informatie over de Rabofoon? even bij de Rabobank binnen. Of probeer „10M171 RiMaakEl Rabobank. Aangenaam. Binnenkort verschijnt het eerste 'communicatiepakket'. Dit losbladige pakket is geheel gewijd aan de hulpmiddelen voor de organisatie van de al gemene vergadering bij plaat selijke banken en aan de pro- duktie van het jaarverslag. Met de introductie van het com municatiepakket is een punt gezet achter de uitgave van de gebruikelijke aanbiedingsfolder waarin de hulpmiddelen voor de algemene vergadering en het jaarverslag werden aangebo den. In de toekomst zullen ook advertenties voor sponsoring en relatiemarketingactiviteiten op deze manier worden aange boden. De nieuwe losbladige pakketten, die doorgaans een tijdelijk karakter hebben, slui ten volledig aan bij de opzet van het Handboek Communicatie. In dat handboek worden advie zen gegeven voor de organisa tie en uitvoering van communi catieactiviteiten op de plaatse lijke banken. tie over de Betaalrekening geeft. Om het gebruik nog ver der te stimuleren is sinds eind vorige maand voor de plaatse lijke banken een advertentie beschikbaar, die in de lokale pers kan worden geplaatst. Onder het motto 'Bellen met uw Betaalrekening' worden in de advertentie heel duidelijk alle aspecten van de Rabofoon nog eens op een rijtje gezet. Op dit moment moet nog een bescheiden aantal banken de persoonlijke telefooncodes ver spreiden. Zo'n vier miljoen klan ten beschikken er al over en bellen dus al regelmatig. Top dag tot nu toe was 22 de cember 1992 met 54.000 bel lers. De meeste klanten bellen 's morgens tussen 11 en 12 uur. De entreeprijzen van de Ne derlandse musea stijgen. Het aantal musea dat een toeslag voor tentoonstellingen vraagt daalt echter. Zo verhoogt het Rijksmuseum in Amsterdam de entreeprijs fors, maar schaft de verhoogde toeslag voor tentoonstellingen af. Daardoor hoeft de bezitter van de Museumjaarkaart niet meer bij te betalen. Dit jaar vragen nog 29 van de 400 deelne mende musea een toeslag voor tentoonstellingen. De entreeprijzen die door de Langdurig succes is het grootste gevaar voor een kre dietcoöperatie. Jaarlijks wordt de winst van de kredietcoöpe ratie Rabobank toegevoegd aan de reserves. Als dat vele jaren achtereen goed gaat, ontstaat het gevaar dat inefficiency bin nensluipt zonder dat het wordt opgemerkt. De coöperatie is im mers een sterke formule. Daar door kan de kredietcoöperatie het in de markt nog goed doen, terwijl het kostenniveau sneller oploopt dan bij de concurren ten. De kredietcoöperatie kan zo nu en dan een stevige prikkel van buiten best gebruiken. De concurrentie van commerciële banken vormt niet de grootste bedreiging. Integendeel. Vaak zorgen die banken ervoor dat de Rabobankorganisatie in een goede conditie blijft. Eigenlijk moet de Rabobank de commer ciële banken dankbaar zijn voor de activiteiten in de agrarische sector. Met verliesgevende ta rieven hebben deze banken ge poogd de Rabobank af te troe ven. Dat zijn de sterkste impul sen, die prikkelen om het uiter ste uit de formule van de kre dietcoöperatie ten behoeve van de leden te persen. Het eindre sultaat: rentes die voor een co- operatie acceptabel zijn. Voor een commerciële bank zijn ze echter blijvend onaantrekkelijk. Harde concurrentie is soms be ter dan alleen maar een lang durig succes. Overigens zijn er nog steeds plaatselijke Rabo- banken die deze concurrentie moeten ontberen. Juist dan is het noodzakelijk om een scherp kostenbeleid te voeren om de concurrentie te blijven ontmoe digen. Nederlandse musea worden ge vraagd, zijn de afgelopen jaren gestegen. De bezuinigingen bij de overheid en de privatisering van rijksmusea beïnvloeden die trend. Van de 400 bij de Stich ting Museumjaarkaart aange sloten musea verhoogt ruim 15 procent dit jaar haar entreeprij zen. Negen van de twintig rijks musea hebben per 1 januari de entreeprijzen verhoogd. De hoogst bekende entreeprijs be draagt momenteel f 12,50. Voor de cliënten van de Rabo bank die een gratis Museum jaarkaart hebben, is de kaart door de verhoogde entreeprij zen en het kleinere aantal mu sea dat een toeslag vraagt, aantrekkelijker geworden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 24