Zakelijke markt interessant voor verkoop reizen band De Rabobankorganisatie boekte in 1992 voor zo'n één miljoen personen een vakantiereis. Het grootste deel daarvan zijn parti culieren, maar ook bedrijven gaan steeds meer gebruik ma ken van deze vorm van dienst verlening. De afdeling Speciale reizen en groepsreizen van de produktgroep Reizen in Eindho ven is gespecialiseerd in het sa menstellen van groepsreizen. Zij ondersteunt de plaatselijke ban ken met het organiseren van deze reizen 'op maat'. Nummer 3/8 februari 1993 De verkoop van reizen aan particulie ren stabiliseert. Door het verzorgen van groepsreizen voor bedrijven kan de plaatselijke bank haar reizenomzet en de provisieopbrengsten uit de verkoop van rei zen verhogen. Maar ook wordt het contact tussen de bank en het bedrijf verstevigd en de Rabobank bevestigt daarmee op alle fronten een professionele bank te zijn. Vol gens Nico Munk van de produktgroep Reizen kan bovendien na een groepsreis de zoge naamde olievlekwerking optreden. Deelne mers aan een groepsreis hebben tijdens de reis kennis kunnen maken met de dienst verlening van de Rabobank. Wellicht komen deze personen voor het boeken van hun in dividuele reizen en voor andere diensten voortaan naar de Rabobank. Brochure Enige tijd geleden heeft de produktgroep Reizen de brochure 'Plannen voor een groepsreis?' ontwikkeld. 'Wij heb ben de brochure samengesteld om bedrijven er op te attenderen dat de Rabobank ook groepsreizen kan verzorgen', zegt Munk. Steeds meer bedrijven bieden hun mede werkers een reis aan. Daarvoor kunnen ver schillende redenen zijn, bijvoorbeeld een be- drijfsjubileum of goede bedrijfsresultaten. Ook kunnen op de bestemming vakgerichte bezoeken worden georganiseerd, waardoor de reis het karakter krijgt van een studie reis. Ideeëngids 'De brochure laat zien wat zoal de mogelijkheden zijn', aldus Munk. 'Het is een soort ideeëngids waarin zo'n twintig voorbeelden staan, variërend van Ne derland tot verre bestemmingen. De relatie beheerder kan de brochure gebruiken om het produkt tijdens een bedrijfsbezoek ter sprake te brengen. De plaatselijke banken weten door hun contacten met lokale be drijven vaak wanneer een bedrijf een jubi leum heeft te vieren of wanneer een bedrijf een succesvol jaar achter de rug heeft. Dat kunnen redenen zijn om met het personeel op reis te gaan. Veel bedrijven denken bij het organiseren van een groepsreis waar schijnlijk niet meteen aan de Rabobank. Met de brochure willen wij deze vorm van dienst verlening onder de aandacht brengen.' Maatwerk Munk: 'Een groepsreis is geen massaprodukt. Omdat elk bedrijf zijn eigen wensen en mogelijkheden heeft, is geen arrangement hetzelfde. De reis kan een studiekarakter hebben met bijvoorbeeld een bezoek aan afnemers en leveranciers van het bedrijf of aan een vakbeurs. Ze kan ook aan de medewerkers van een bedrijf worden aangeboden, omdat er iets te vieren valt. Bovendien zijn er verschillen in de grootte van het gezelschap, de bestemming, het beschikbare budget, de reisduur en de accommodatie en verzorging. De groepsreis moet binnen de reistechnische en financië le mogelijkheden worden aangepast aan de wensen van de opdrachtgever. De kracht van dit produkt is dan ook maatwerk.' Concurrerend De Rabobank kan con currerende prijzen bieden ten opzichte van de reisbureaus. Dat ondervond de Rabo bank Bleiswijk. Deze bank kreeg van een be drijf in verband met een 25-jarig jubileum, het verzoek een offerte uit te brengen voor een reis naar Boedapest. 'Het ging om een groep van negentig personen', vertelt Lucia de Jong, reismedewerkster bij de Rabobank Bleiswijk. 'De opdrachtgever had voor deze reis een bepaald budget en een aantal wen- sen, zoals vervoer naar Boedapest per vlieg tuig, alle maaltijden inbegrepen en een avondprogramma. Het bedrijf had bij diverse reisbureaus een offerte aangevraagd. Wij kregen de opdracht de reis te verzorgen. Voor zo'n grote groep levert dat voor de bank aardig wat provisie op.' Personeel De produktgroep Reizen kan in feite voor alle doelgroepen groeps reizen samenstellen. Zo krijgen zij regelma tig het verzoek om voor het per soneel van een plaatselijke bank een reis te orga niseren. Plaatse lijke banken doen dat wel in het kader van bij voorbeeld een fu sie of een jubi leum. Een uit stapje buiten de werkplek kan het onderlinge con tact tussen de personeelsleden bevorderen. 'Bo vendien kan op zo'n reis het nut tige met het aan gename worden verenigd', zegt Munk. 'Er zijn banken die met hun medewerkers een week end naar Londen gaan. De mogelijkheid is aanwezig om aan boord van het schip een zaal te huren. Zo kan in het programma ge makkelijk een zakelijk onderdeel, zoals een toespraak of uitleg over een fusie, worden opgenomen.' Andere doelgroepen 'Een andere groep waarvoor wij vaak reizen samenstel len is de Vereniging van Directeuren Rabo- banken', vervolgt Munk. 'Meestal wordt zo'n studiereis gecombineerd met het bezoek aan één van de buitenlandse vestigingen van de Rabobankorganisatie.' Ook voor de NVOB, de Nederlandse Vereniging van On dernemers in de Bouw, worden door de pro duktgroep Reizen regelmatig reizen georga niseerd. Munk: 'De NVOB zit in elke regio in Nederland. De aanvragen voor deze reizen lopen via de plaatselijke banken. Veel ban ken hebben ondernemers als klant die lid zijn van de NVOB. Onlangs verzorgden wij een reis naar Barcelona voor ruim zeventig leden van de NVOB. De reis had als doel het bezoeken van een aantal bouwwerken, in clusief de gebouwen van de Olympische Spelen.' Culturele reizen De produktgroep Rei zen krijgt niet alleen aanvragen van bedrij ven. Zij stellen ook culturele reizen samen, bijvoorbeeld voor een zangvereniging of voor een school. Samen met de Rabobank Grootegast-Oldekerk organiseerde zij eind vorig jaar op verzoek van de gemeente Grootegast voor ruim vijftig personen een reis naarTasmanië en Nieuw-Zeeland. 'Abel Tasman is geboren in onze gemeente', ver telt Hanny Wagenaar, reismedewerkster bij de Rabobank Grootegast-Oldekerk. 'Vorig jaar was het 350 jaar geleden dat Tasman Nieuw-Zeeland en Tasmanië ontdekte. Dit werd daar met diverse festiviteiten gevierd. Daarom wilde de gemeente een delegatie naar Tasmanië en Nieuw-Zeeland laten gaan. Onze bank kreeg de opdracht om de reis te organiseren.' 'De zakelijke markt kan dus ook voor de verkoop van reizen interessant zijn', besluit Munk. 'Ons aandeel op deze markt is nog klein, veel bedrijven weten niet dat de Rabobank ook groepsreizen kan verzorgen. De brochure is een hulpmiddel om hieraan meer bekendheid te geven. Wij hebben uit stekende contacten met luchtvaartmaat schappijen en met reisorganisaties in bin nen- en buitenland. Hierdoor kunnen wij goe de arrangementen samenstellen tegen con currerende prijzen.' Munk: 'We willen bedrijven er op attenderen dat de Rabobank ook groepsreizen kan verzorgen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 21