Rabo band Uit de media Fiscus centraal in Goede Raad j-Tl Februarinummer Bank en Bedrijf verschenen De functie 'Je moet je werkgebied én je cliënten kennen' Van de bedrijven die een ondernemingsraad moeten hebben, voldoet 70 procent aan die wettelijke plicht. Dat blijkt uit een inventarisatie die het ministerie van Socia le Zaken naar de Tweede Ka mer heeft gestuurd. In 1987 voldeed nog slechts 55 pro cent aan die eis. Luxemburgers zijn de rijk ste mensen in de EG, Grie ken de armste. Nederlanders zitten in de middenmoot. Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse Instituut voor Eco nomie. Nederland ligt op de zesde plaats, achter Luxem burg, het voormalige West- Duitsland, Frankrijk, België en Italië. Achter Nederland komen nog Engeland, Span je, Ierland, Portugal en ten slotte Griekenland. De Dienstenbond CNV wil bij de komende CAO-on- derhandelingen in het bank bedrijf voorstellen vijftig mil joen gulden uit te trekken voor werkgelegenheid. Het geld, een procent van de loonsom, zou in een fonds gestort moeten worden ten behoeve van projecten voor langdurig werklozen en werkloze allochtonen. Bedrijven mogen tot 1 ja nuari 1994 gebruik blijven maken van de mogelijkheid om 55-plussers met voor rang te laten afvloeien bij col lectief ontslag. Eerder wilde minister De Vries de regeling afschaffen per 1 april van dit jaar. Verlenging acht hij nodig door de tegenvallende eco nomische situatie. De Nederlandsche Bank heeft in de herfst van vorig jaar bijna een kwart van haar omvangrijke goudvoor raad verkocht. Hierdoor is de centrale bank een kleine f 7,5 miljard aan deviezen rij ker. De totale goudvoorraad is verminderd van 1707 naar 1307 ton. Nederland is des ondanks nog altijd het zesde goudland van de wereld. Voor het eerst sinds twee jaar is het autogebruik weer gegroeid. Bij elkaar opgeteld werd vorig jaar 86,6 miljard kilometer door automobilis ten afgelegd, een toename van 2,9 procent vergeleken met 1991, aldus het CBS. Het aantal auto's nam met ruim 1 procent toe tot bijna 5,3 miljoen. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Nummer 3/8 februari 1993 De eerste Goede Raad van dit jaar staat in het teken van het invullen van de belasting aangifte. Uitvoerig wordt aan dacht besteed aan de fiscale aspecten van bijvoorbeeld het kopen van een huis, vrijwilligerswerk, trou wen of samenwonen, sparen voor de kinde ren en beleggen. Goe de Raad verschijnt op 8 maart. De fiscus drukt even eens zijn stempel op de column van het Nibud in Goede Raad. Ook de nieuwe ru briek Feiten en Cijfers geeft een nadere toelichting op de artike len met fiscale onderwerpen, maar bovendien bankinforma tie. Verder is een artikel gewijd aan het doe-het-zelven bij de Rabobank met de DirectService. Goe de Raad besteedt aandacht aan vier aantrekkelijke cam per-arrangementen door de Verenigde Staten. Cliënten die van deze aanbie ding gebruik ma ken, ontvangen een extra korting op kampeertarieven én een gratis Rabocard. De veel gelezen ru briek 't Weten Waard meldt dat de Studentenrekening gratis blijft. De brochure 'Geld over maken naar het buitenland' is een ander onderwerp in deze rubriek. Verder in Goede Raad aandacht voor de Beurscompe- titie, waarvan de inschrijving op 17 maart sluit, en voor het Museumweekend op 17 en 18 april. Een puzzel ontbreekt niet in deze eerste Goede Raad van 1993. Over de inhoud (030) 902551 Over de verspreiding (040) 347948 In het tweede nummer van Bank en Bedrijf veel informatie over de commerciële acties voor het eerste en tweede kwar taal. Daarnaast aandacht voor zaken als opleidingen en CRAB. De thema-actie voor de agrari sche markt is van start gegaan. In twee artikelen de ervaringen van een aantal banken. Een ander verhaal gaat over Agri- Compact, dat door Interpolis is geïntroduceerd. Met deze ge combineerde aanvraagset wordt het afsluiten van meerdere ver zekeringen voor agrarische on dernemers eenvoudiger. Daar naast schrijft het blad over agrarische oriëntatiecursussen voor relatiebeheerders agrari sche bedrijven. Ook is er aan dacht voor de artikelenservice van Voorlichting en Externe Be trekkingen van Rabobank Ne derland, die is uitgebreid met informatie over bedrijven. Het accent ligt op de detailhandel. Verder is er een artikel over de verkoopadviesmap documentai re betaaldiensten. Banken kun nen daar op intekenen. Op di verse pagina's in deze Bank en Bedrijf treft de lezer ook infor matie aan over de commerciële actie voor het tweede kwartaal. Elektronisch bankieren MKB staat in die periode centraal. 'Wij willen groot zijn in de kwa liteit van wat we leveren én in ons dienstbetoon aan de kiant', vertelt Ed Winters, ma nager P/E-segmenten op het hoofdkantoor van de Rabobank Rotterdam. 'Wij willen een be- drijvenbank zijn met daarnaast een intensief P/E-retatiebe- heer. We hebben dan ook bin nen de bank een werkgroep P/E-segmenten gevormd. Daar in willen we onder meer nagaan of de functie relatiebeheerder Particulieren voor de P/E-seg menten, dus de betere particu liere relaties, rendabel is. Een deel van onze klanten willen we zoveel mogelijk geautomati seerd, via DirectService-appa- ratuur, bedienen. Dan hebben we meer tijd vrij voor de betere relaties.' Over opleidingen is de mening van Winters: 'Ik vind het belangrijk, dat adviseurs via in- en externe cursussen goed zijn opgeleid. Ze moeten zich er ook steeds van bewust zijn, dat de bank kwaliteit levert. Alleen dan kun je dat overdragen aan de klant. We moeten van het geijkte pad af durven wijken. Dat betekent bij- 'Na de Meao heb ik in Canada een universitaire opleiding ge volgd. Ik heb veel in het bui tenland gewoond en daar ge leerd zaken anders aan te pak ken dan we in Nederland zijn gewend. Je verkoopt geen pro- dukt, maar jezelf. Manager P/E-segmenten plaatselijke bank Opleiding: HBO Functiegroep 8 voorbeeld, dat we voor de klant bereikbaar moeten zijn, als het hem uitkomt. Dus ook 's avonds en op zaterdag en niet alleen van negen tot vier als de bank open is. Winters besteedt ook veel tijd aan het opbouwen van netwer ken. 'Via allerlei commissies en organisaties probeer ik contac ten te leggen. Belangrijke gege vens speel ik vervolgens door aan de adviseurs. Zij gebruiken dat weer in het relatiebeheer. Een voorwaarde voorgoed rela tiebeheer is, dat je het werkge bied en je cliënten kent. Signa len die klanten aan de balie af gegeven, moeten we oppikken. Die vormen een prima ingang voor intensiever contact. Verder moet je proberen klanten an ders te benaderen dan ze ge wend zijn. Je kunt gewoon een brief sturen, maar dat doen an deren ook. Ik heb bij een mai ling eens een theezakje bijge sloten. Dat valt tenminste op. Tot slot moet een adviseur Par ticulieren goed thuis zijn in be leggen en de fiscale conse quenties van lenen en beleg gen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 20