'DirectService moet vanzelfsprekend worden' Raöo band In september 1991 startte bij de Rabobank 's-Hertogenbosch een proef met DirectService. Klanten kunnen in de bankhal met appa raten zelf bankieren. Inmiddels is het experiment uitgebreid tot acht lokaties bij zes banken. Onlangs zijn de eerste ervaringen van klanten en medewerkers onderzocht. Een gesprek over de resul taten van de onderzoeken met hoofd Elektronische Bankdiensten Particulieren Harry de Greef. Nummer 3/8 februari 1993 In het kader van DirectService is een aantal onderzoeken gedaan. Hoe er vaart de klant het werken met de appa ratuur en de toepassingen? Hoe kijken klan ten tegen deze dienstverlening aan? Verder een bedrijfseconomisch onderzoek, waarbij werd gemeten hoe rendabel de investerin gen zijn en tot slot een kwantitatief onder zoek, waarbij werd bepaald hoe vaak de toe passingen worden gebruikt. De conclusie: DirectService heeft toekomstperspectief. Aanloopfase 'Met het experiment DirectService kijken we of we routinehande lingen aan de balie voor een deel via appa raten kunnen afhandelen', vat De Greef sa men. 'Het blijkt, dat klanten het leuk vinden om de apparatuur te gebruiken. Wel hebben we gemerkt, dat er nog té weinig gebruik van wordt gemaakt. Maar we zitten dan ook in een aanloopfase. Dit soort technieken is niet van de ene op de andere dag geschikt voor massaal gebruik. Ook bij de gea duur de het een aantal jaren voor die algemeen was geaccepteerd.' Toch kent inmiddels ruim de helft van de ondervraagde klanten spontaan de naam DirectService. De meer derheid van de klanten die DirectService kent is er positief over. Maar nog slechts een kleine twintig procent van de onder vraagden heeft gebruik gemaakt van één of meer toepassingen. IVIutatieprinter Sinds 1 januari krijgen cliënten 26 rekeningafschriften per jaar. Als alternatief is de Rabofoon in de markt gezet. De Greef: 'Het is de vraag of we in de toe komst met nog een alternatief moeten ko men. Dat zou de mutatieprinter kunnen zijn. Uit de eerste resultaten bij DirectService- banken blijkt, dat veel vragen aan de balie betrekking hebben op informatie over de re kening en het afschrift. Bij de bank in 's-Her togenbosch werd per maand 4 a 500 keer dergelijke informatie gevraagd. Toen we een mutatieprinter plaatsten, liep dat terug tot 100 a 150. In Tilburg staan twee mutatie printers, één binnen en één buiten. De bui tenautomaat wordt twee tot drie keer zo veel gebruikt als de printer die binnen staat. Alle reden voor verder onderzoek.' Proef Een aantal ondervraagden, die nog nooit met de DirectService-apparatuur hadden gewerkt, heeft meegewerkt aan een kleine proef. De Greef: 'We verzochten ze via de terminal een reisverzekering af te slui ten. Vrijwel unaniem reageerde men en thousiast. Ook constateren we, dat het moeilijk is een groeiende positieve houding om te buigen naar daadwerkelijk gebruik. Dat krijgt in het onlangs geïntroduceerde marketingplan dan ook volop aandacht. We denken dat te bereiken door klanten uit te nodigen in de bankhal en ze op praktische wijze kennis te laten maken met de termi nals. Bijvoorbeeld door een fictieve reis te maken, waarbij vragen moeten worden be antwoord en waarmee iets te winnen is.' Medewerkers Hoe kijken medewer kers van de bank tegen DirectService aan? 'Wat opvalt, is dat ze tevreden zijn over het geboden pakket', constateert De Greef. 'Verder merkte ook deze groep op, dat een groot deel van de doelgroep, vooral jonge ren en P/E-relaties, vaak de gea gebruikt en dus niet in de bankhal komt. Ze zien de DirectService dus gewoon niet. Ook blijkt, dat baliemedewerkers het moeilijk vinden om klanten door te verwijzen naar de appa raten. Als het druk is, hebben ze geen tijd voor extra uitleg en als het rustig is, kunnen ze het werk net zo goed zelf aan de balie doen. Maar er zijn ook medewerkers die juist wanneer het druk is de uitleg op DirectService-apparatuur verzorgen omdat ze daar dan meteen een bredere demon stratie van kunnen maken.' De weg kwijt Cliënten vinden dat de informatie in DirectService overzichtelijk en nuttig is, maar dat het soms toch moeilijk is om de gewenste gegevens te vinden. De Greef: 'Voor ons is het logisch dat je Rabo- card onder 'Betalen' zoekt. Voor hen niet. We gaan de ingangen dus overzichtelijker maken. Positief zijn cliënten over de moge lijkheid om een berekening te maken naar de persoonlijke situatie. Voorts blijkt, dat de wat gereserveerde houding die veel klanten in eerste instantie hebben, omslaat in en thousiasme als men gericht wordt begeleid door een medewerker van de bank. We zul len daar, net als voorheen bij de gea, veel tijd in moeten stoppen.' Bedrijfseconomisch De Greef: 'Voor het bedrijfseconomisch onderzoek hebben we gekeken wat er in juni '91 bij de balie ge beurde en wat in juni '92, nadat de bank DirectService had geplaatst. Gebleken is, dat al veel routinematige zaken door de apparatuur worden overgenomen. Bijvoor beeld op het gebied van reisverzekeringen. Ruim driekwart daarvan wordt, na gerichte actie, via de apparatuur gerealiseerd. Ook het wisselen van vreemde valuta laat een stijgende lijn zien. In Den Bosch gebeurt dat al zo'n 100 tot 150 keer per week. Dat geeft aan, dat er een duidelijke tijdbesparing aan de balie is te realiseren.' Kwantitatief Bij het laatste onderzoek werd een aantal metingen gedaan. De Greef: 'Er is een groot verschil tussen de verschil lende kantoren. Hoe actiever een bank zich opstelt, hoe intensiever de toepassingen worden gebruikt. De laatst geïnstalleerde banken, Arnhem en Beverwijk, liggen relatief hoog in het gebruik. Voor elk apparaat is er een omslagpunt waarop de exploitatie ren dabel is. Dat is tot nu toe niet in de onder zoeken betrokken. Maar het is uitdrukkelijk de bedoeling dat in 1993 wel te doen.' Toepassingen DirectService Hypotheekadvies Reisverzekering Vreemde valuta wisselaar11 Informatie over leningen Overzicht spaarvormen Krediet op Betaalrekening aanvragen Informatie over cards Jongerenrekening openen Betaalrekening openen Mutatieprinter21 Onroerend goed informatie Geldstortautomaat muntgeld 1" Niet overal In 's-Hertogenbosch en Tilburg In Beverwijk staan sinds november de DirectService-apparaten in de bankhal. Sturing De Greef: 'We willen Direct Service aantrekkelijker maken ten opzichte van de balie. Daarom hebben we een aantal maatregelen genomen om de sturing naar de apparaten te vereenvoudigen. Voor een aantal produkten hebben we aantrekkelijke re tarieven neergezet. Wie een reisverzeke ring afsluit, hoeft een aantal kosten niet te betalen. En een klant die via DirectService een lening afsluit, krijgt gratis een jaar lang een Rabocard. Wie een hypotheekadviesge- sprek ingaat en zichzelf al via de apparatuur heeft georiënteerd, bespaart de adviseur tijd. Daarvoor krijgt hij f 100,- korting op de afsluitprovisie. Die voordelen gaan we dui delijker etaleren.' Kort geleden werd besloten om dit jaar het experiment DirectService bij de proef- banken door te zetten. 'Daarnaast gaan we in het kader van het distributiebeleid experi menteren met apparatenkantoren', meldt De Greef. 'De resultaten van de proef met Di rectService spelen daarbij een belangrijke rol. Eind dit jaar start al het eerste experi ment met een onbemand kantoor. Ook gaan we, naar aanleiding van het onderzoek, een aantal punten méér aandacht geven. Alle proefbanken zullen dit jaar ongeveer dezelf de acties voeren. Ook zal de DirectService in publiciteitsuitingen duidelijker worden mee genomen. Het moet voor de cliënten gewoon een hele vanzelfsprekende zaak worden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 17