1 Van Rijn: 'Streven naar duidelijk reorganisatie- beleid' eaoo band Twee benoemingen leidden bin nen het logistiek domein tot vra gen over de nabije en de wat ver dere toekomst van de directora ten Materiaal Postvoorziening en Verzorging Gebouwen. Een toelichting van Hoofddirectielid Jan van Rijn en één van de twee betrokken directeuren, Jacq Ver haegen. Nummer 3/8 februari 1993 Op 23 december zond de voorzitter van de Hoofddirectie Wijffels het volgen de bericht de wereld in: 'In verband met de benoeming van de heer J.J. Verhae- gen tot directeur Betalingsverkeer, heeft de Hoofddirectie besloten om de aansturing van de directoraten Materiaal Postvoorziening en Verzorging Gebouwen vanaf 1 maart 1993 te beleggen bij de directie van Facet. Mede in verband hiermee zal de directie van Facet worden versterkt. Ir. E.M. Rintel, on derdirecteurvan Rabobank Nederland, zal per 1 maart zijn functie als regiodirecteur van Rabobank Nederland in de regio Haarlem neerleggen en toetreden tot de directie van Facet'. Einde bericht en het begin van een aantal vragen. 'Wat zijn de consequenties van deze verschuivingen' en 'Wat wordt bedoeld met 'aansturen'? Min of meer tegelijkertijd werd bekendgemaakt dat het beleidsplan voor het directoraat Verzorging Gebouwen zo goed als klaar was. Wat hield dat in? Voorsorteren voor 1995 Van Rijn: 'Ik wil beginnen met duidelijk te stellen dat ons re- organisatiebeleid geen dubbele bodem heeft. Bij Materiaal Postvoorziening zijn wij bezig met de uitwerking van het bekende Strate gisch Plan en we hebben niet de bedoeling om van het gestelde in dat plan af te wijken. Dat betekent dus letterlijk dat we aan het voor sorteren zijn voor 1995 en het wil niet zeggen dat we ineens met iets anders bezig zijn.' Veranderingen 'Wel worden de stappen die we nemen in het licht gesteld van de ver anderingen die optreden en zeker nog zullen komen', vervolgt Van Rijn. 'Maar dat zijn geen onbekende maatregelen. Daar is in het afge lopen jaar veel over gepraat en duidelijk ge worden. Ook wil ik nog eens benadrukken dat we er op geen enkele manier op uit zijn om mensen de deur uit te werken. Integendeel. Alles wat we doen, heeft als uitgangspunt: 'Zoveel mogelijk eigen mensen in de familie houden'. Daar gaat het inmiddels totstand gekomen Sociaal Plan van uit en dat is voor de Hoofddirectie van Rabobank Nederland al tijd het vertrekpunt geweest. Terug naar kerntaken Van Rijn: 'Niet al leen het logistiek domein wordt onder de loep genomen. Dat lijkt misschien zo omdat er nu sprake is van een beleidsnota over Verzorging Gebouwen. Wat daar ligt is overigens niet Van Rijn en Verhaegen: 'Geen dubbele bodem. veel meer dan een denkrichting. En die denk richting geldt voor de hele organisatie. We wor den als bank gedwongen ons sterk te maken om de toenemende concurrentie het hoofd te bieden. Een logische gedachte is dan om alle krachten te bundelen op het terrein, waar de organisatie primair voor is bedoeld en het sterkst in is. In ons geval dus in bankieren. Overal zal worden nagegaan of er efficiënter ge werkt kan worden, maar ook of bepaalde taken niet beter en goedkoper buiten de bank kun nen worden gedaan.' Normering werkplaats Van Rijn noemt voorbeelden: 'De inkoop van bepaalde zaken zou wel eens beter 'bij de winkel op de hoek' kunnen worden gedaan dan centraal. Maar of dat ook in de toekomst zal gebeuren, staat ab soluut niet vast. We onderzoeken het wel. Wat de beleidsnota Verzorging Gebouwen be treft, is er op dit moment één concrete actie te melden. We zullen nagaan of de ruimte in de gebouwen gebruikt wordt volgens de richt lijnen, die een aantal jaren geleden werden op gesteld. Die controle is in het verleden ach terwege gebleven. Dat komt ook omdat vroe ger de kosten niet aan de gebruiker werden doorberekend. Dat is nu mede, uit een oog punt van efficiency, veranderd.' Meer inzicht Van Rijn: 'Vorigjaar kregen we, toen bekend werd dat het werk van een deel van werknemers bij Materiaal Post voorziening op termijn zou verdwijnen, voor het eerst in onze geschiedenis te maken met het fenomeen werkonderbreking. Daar is nu een jaar overheen gegaan en in die tijd is er wel het een en ander gebeurd. Wij van onze kant hebben er hard aan gewerkt om onze plannen inzichtelijker te maken. Ik geef toe dat de communicatie in het begin niet opti maal was, maar we hebben ons uiterste best gedaan onze uitgangspunten zo goed mogelijk kenbaar te maken. We hebben wat dat betreft veel geleerd.' Meedenken Verhaegen voegt daaraan toe, dat er bij de mensen om wie het gaat een veranderende houding valt te bespeuren. De mensen zien wel in dat het toenemend elek tronisch verkeer tussen de plaatselijke ban ken onderling onvermijdelijk zal leiden tot minder werk. Ook het streven van de organi satie om efficiënter te gaan werken is door de verbeterde communicatie meer geaccep teerd. Verhaegen: 'Gevolg daarvan was, dat de werknemers gingen meedenken over op lossingen voor zichzelf. Zo ging een aantal mensen werken bij Centraal Couverteren toen ze hoorden dat daar gewerkt werd met een flinke hoeveelheid mensen 'van buiten' en dat die vacatures in de eerste plaats open stonden voor de eigen werknemers.' Inkrimping Van Rijn: 'We willen niet ver hullen dat we daar blij mee zijn. De organisa tie verandert. Het doel is om in 1996 een be zuiniging van ongeveer 12,5 procent verwe zenlijkt te zien. Dat betekent dat de persone le bezetting moet inkrimpen. Maar, zoals al gezegd, we willen zoveel mogelijk mensen 'binnen' houden. Die twee doelen lijken haaks op elkaar te staan, maar dat is niet he lemaal waar. Kijk eens naar het natuurlijk ver loop. Dat is zo groot dat we daarmee veel kunnen opvangen. Naar schatting zullen er dit jaar om redenen van persoonlijke aard zo'n drieduizend mensen de organisatie ver laten. We nemen vervolgens duizend mensen minder aan, waardoor de inkrimping zonder pijn voor anderen kan verlopen. Het betekent tegelijkertijd dat er tweeduizend keer een vacature is.' Flexibel Van Rijn: 'Het moet mogelijk zijn om een aantal van die vacatures te ver vullen met mensen die door reorganisatie en efficiencyverhoging hun werk zien verdwijnen. Dat betekent wel, dat men zich flexibel moet opstellen en bereid moet zijn zich om te scho len. Binnen de organisatie zijn daarvoor di verse mogelijkheden. Het zal voor de één moeilijker zijn dan voor de ander om daarvan gebruikte maken. Dat realiseren we ons wel, maar we hebben in het afgelopen jaar bij Materiaal Postvoorziening gezien hoe daar ruggegraat wordt getoond. We zijn daardoor zelf ook minder somber geworden dan aan het begin van het proces.' Relatie met Facet Worden de directo raten Materiaal Postvoorziening en Verzor ging Gebouwen integraal ondergebracht bij het facilitair bedrijf Facet? Van Rijn: 'We kijken naar diensten die passen bij de opzet van Facet. Bepaalde takken van dienst passen er uitstekend in. Is dat niet het geval, dan wor den deze dus niet bij Facet ondergebracht.' Nog een ander punt. Wat wordt bedoeld met 'aansturen'. Van Rijn: 'Als we geweten had den dat dat woord zoveel stof zou doen op waaien, hadden we gezegd: leidinggeven. We bedoelen niets nieuws'. Verhaegen: 'De po sitie van Rintel zal niet verschillen van de mij ne. Dat houdt in, dat hij de uitvoering van het beleid voorbereidt en om de tafel zit met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de da gelijkse gang van zaken. Dat is vertaald met het woord 'aansturen'.' Van Rijn over de toekomst: 'Gegeven de voornemens van Rabobank Nederland om tot veranderingen te komen, ben ik ervan over tuigd, dat dit besluit ook voor de medewer kers van Materiaal Postvoorziening en Ver zorging Gebouwen de meeste toekomst mogelijkheden in zich heeft.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13