Mens en-Werk helpt bank vooruit I Rabo band Een Rabobank die bezig is met een ingrijpend veranderingspro ces, kan te maken krijgen met medewerkers die niet precies weten wat ze met alle vragen die op hen afkomen, aan moe ten. Individuele begeleiding door managers is in veel gevallen een goede oplossing. Soms kost het, bijvoorbeeld omdat het om meerdere mensen gaat, veel tijd. De Rabobank Hilversum heeft om dit probleem het hoofd te bieden Mens-en-Werk inge schakeld. Nummer 2/25 januari 1993 dikwijls veel psychische druk. In het hele pro ces bij de Rabobank Hilversum waarbij men sen te maken krijgen met de snelle verande ringen, speelt het management een belang rijke rol. 'Zij hebben de opdracht om op te merken dat mensen moeite hebben mee te komen. Er zijn in de afgelopen driejaar nieu we managers en specialisten aangetrokken die primair de opdracht kregen om een groep mensen naar een hoger niveau te tillen. Die mensen moeten heel goed met groepen kun nen werken. Zij moeten ervan overtuigd zijn dat je alleen maar sterk kunt zijn als je goed met elkaar communiceert. Het is belangrijk dat de manager heel dicht bij zijn mensen staat', aldus Nagtegaal. Beoordelen De begeleiding van indivi duele mensen was al gestart, voordat Mens en-Werk werd ingeschakeld. Nagtegaal noemt beoordelen een belangrijk hulpmiddel om er achter te komen waar de mogelijkheden van de mensen liggen. 'Je praat met mensen over hun mogelijkheden en hun wensen. Waar ze mee bezig zijn en wat ze zelf denken van hun situatie. Dat is het begin van een beoordeling. Daarbij ga je dieper in op bepaalde zaken en als je geen antwoord of een onbevredigend antwoord krijgt, vraag je door. We hadden ei gen formulieren ontwikkeld om te komen tot een goede beoordelingssystematiek. Belang stellingsregistratie en potentieelbeoordeling werden opgepakt. Daar komen veel dingen uit waarmee de medewerker, maar ook de bank, verder kan.' Randvoorwaarden Werken aan kwali- k had al in brochures over Mens-en-Werk gelezen. De OPO-adviseur (Organisatie Personeel en Opleidingen) heeft mij uiteindelijk op het spoor gezet om Mens-en-Werk op te nemen in het hele veranderingstraject van de bank', zo vertelt directeur Jaap Nagtegaal van de Rabobank Hilver sum. Het veranderingstraject bete kende dat er voor de meeste me dewerkers in korte tijd veel veran derde. Er werd heel veel van hen ge vraagd. 'Je zag dat een aantal men sen tegen hun grenzen aanliepen. Als een manager opmerkte dat ie mand niet helemaal goed functio neerde, sprong hij erop in en ging in gesprek met die persoon over zijn problemen. Die medewerkers kre-f gen een individuele begeleiding, f Soms vonden er vijf gesprekken15 plaats voor het probleem op tafel Directeur Nagtegaal: 'Ik zie dat mensen over zichzelf in relatie tot hun werk zijn kwam.' gaan nadenken en erover kunnen praten. Veel tijd Nagtegaal: 'Die ge- teit vraagt veel extra inzet van mensen. Er sprekken waren bedoeld om het probleem helder te krijgen. Daarna kon je pas zoeken naar oplossingen en mensen verwijzen of hulp inschakelen. Maar eerst moest je weten waar het probleem zat. Voor dat zogenoemde voortraject moesten we dus iets anders ver zinnen. Doordat het zoveel tijd kostte, konden veel te weinig mensen worden begeleid. Toen hebben we het plan opgevat om groepsgewijs deel te nemen aan het project Mens-en-Werk. Daar zou namelijk geprobeerd kunnen wor den de problemen bespreekbaar te maken. Mens-en-Werk heeft dus in veel gevallen het hele voortraject van de managers overgeno men.' Open houding Wijzigingen in werk zaamheden en verandering van functie geven moeten opleidingen worden gevolgd, waar door de bezettingsgraad vaak afneemt. Hil versum heeft ervoor gekozen om tijdelijk ex tra mensen aan te trekken. Nagtegaal:'Als je aan kwaliteit moet werken dan moet je in ieder geval voldoende kwantiteit hebben. Je kunt niet iedere dag bezettingsproblemen hebben en van de mensen verwachten dat ze ook nog eens aan het studeren gaan. Dat lukt niet. Je neemt bewust tijdelijk meer mensen in dienst, met het gevaar dat de produktiviteit omlaag gaat.' Presentaties 'Na twee jaar kwam de vraag hoe het veranderingsproces kon wor den versneld. Veel mensen kregen zelf wel in de gaten dat ze iets moesten gaan doen en zijn gaan studeren. Maar het is soms niet vol doende om te studeren. De desillusie is des te groter als je ziet dat je, ondanks dat je je best doet, toch niet vooruitkomt. Daar moet indringender over van gedachten worden gewisseld. Toen hebben we Mens-en-Werk opengesteld voor groepen. Samen met het management hebben we gesprekken gevoerd met Oosterlee en Jurling van Mens-en-Werk. Zij hebben hier op de bank vier presentaties gehouden waaraan iedereen die dat wilde kon meedoen. Dat was een bewuste keuze. We liepen het gevaar dat er honderd mensen op zouden inschrijven. Maar het alternatief dat je als management mensen selecteert, vonden wij niet aanvaardbaar', aldus Nagtegaal. Open inschrijving De ondernemings raad van de Hilversumse bank is bij de hele opzet van Mens-en-Werk betrokken geweest en heeft haar goedkeuring verleend. In au gustus 1992 vonden vier presentaties over Mens-en-Werk plaats. Daarna waren mede werkers vrij om in te schrijven. 'Ik hield zelf een inleiding bij de presentatie over het pro ces waarin we zitten. Bij de verdere presen tatie was niemand van het management aan wezig. Er was toen volop gelegenheid om vra gen te stellen aan Oosterlee en Jurling. Ook individueel na afloop van de presentatie. Veer tig mensen hebben zich uiteindelijk inge schreven voor Mens-en-Werk. Natuurlijk zaten daar mensen bij waarvan wij dachten dat het niet nodig was. Met sommige mensen heb ben we gesprekken gevoerd om zich toch aan te melden. Er waren mensen die wel wilden deelnemen, maar niet met een groep collega's. Dat was in een enkel geval mogelijk.' Belang Mens-en-Werk De eerste groep deelnemers omvatte het gehele middenka der. Nagtegaal: 'De afdelings hoofden moeten later de men sen coachen die van Mens-en- Werk terugkomen. Het is be langrijk dat zij zelf weten wat er aan de hand is en uit ervaring met mensen praten. Inmiddels zijn er twee groepen geweest, maar we hebben nog niet veel ervaring met de uitgewerkte per soonlijke plannen. Een aantal mensen heeft dat bij hun beoor delingsgesprekken besproken, maar er is een groep mensen die moeite heeft om de gedach ten op papier te zetten. Wij moe ten hen begeleiden om alsnog zo'n plan te maken. Overigens hebben we nog niet zoveel er varing met het natraject. Maar ik zie, dat mensen over zichzelf in relatie tot hun werk zijn gaan nadenken en er over kunnen pra ten. Dat vind ik eigenlijk het belangrijkste van Mens-en-Werk.' De nazorg van het project is een opdracht voor manager en medewerker. De manager zal zijn eigen medewerkers aandacht en coaching geven. Nagtegaal: 'Het voortraject vraagt echter op deze manier veel minder tijd. Je kunt nu veel efficiënter te werk gaan. Je kunt veel gerichter hulp inschakelen van der den, of besluiten zelf te begeleiden. Bij een studievraagstuk kun je een gericht advies ge ven. Dat is tijdwinst, zowel voor de bank als de mensen zelf. Het is voor de mensen zelf ook vervelend als ze een jaar aan het lijntje worden gehouden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6