m Aft Rabo band De zaak Mario A. en andere dubieu ze transacties Prijs voor video programma 'De Stap' Milieu en zuivel in blad Rabobank Rabobank in Medisch Centrum West Krediet- coöperatie (2) De Rabobank Wanroij stelt zich voor De strijd tegen het witwas sen van crimineel geld is het on derwerp van een nieuw video programma. Dit programma, De zaak Mario A., is gemaakt in op dracht van de Nederlandse Ver eniging van Banken. In twaalf-en-een-halve minuut worden via getekende beelden verschillende situaties ge schetst. De taak van de bank medewerker staat daarbij cen traal. Hoe herken je een crimi nele transactie, wat moet je doen als je het niet vertrouwt? In één van de voorbeelden speelt de restauranthouder Mario A. de hoofdrol. Hij stort elke week f 8.000,-. Opeens wordt dat f 30.000,- per week. Na onder zoek blijkt, dat hij zijn noodlij dende zaak overeind houdt met het witwassen van geld voor een drugsbaron. Ook een voor beeld van een verdachte trans actie, die achteraf onschuldig blijkt te zijn. Een opa komt met vierhonderd vreemd uitziende, stinkende briefjes van honderd gulden op de bank. De mede werkster vertrouwt het niet. De politie wordt erbij gehaald en dan blijkt, dat het geld spaar geld is, dat tien jaar in de grond heeft gezeten. Niets aan de hand dus. Bij de videoband hoort ook een boekje met infor matie. Het bestelnummer van de VHS-band is 0624, de prijs is WlIK WHIUCJIR Nummer 2/25 januari 1993 f 25,-. De U-matic-versie kost f 57,- en heeft bestelnummer 0623. De boekjes kunnen per 10 stuks worden besteld in Best onder nummer 0625, de prijs is f 3,27 per stuk. Op 15 januari werden in New York prijzen uitgereikt voor audiovisuele programma's. De Audiovisuele Dienst van Rabobank Nederland zond het programma 'De Stap' in en won in de categorie opdrachtfilm de derde prijs. Het bekroonde pro gramma werd vorig jaar ge maakt in opdracht van de afde ling Onderwijscontacten van Rabobank Nederland en het Nibud in Den Haag. Het is be doeld voor schoolverlaters en wordt vertoond in de hoogste klassen van middelbare scho len. Het behandelt het zelfstan dig gaan wonen en het zelf standig omgaan met geld. In to taal werden voor 'The New York Festivals' zo'n 3.200 videopro gramma's ingezonden. Die wer den half januari allemaal ver toond. Nederland scoorde over de hele linie goed. Ook andere bedrijven vielen in de prijzen. Het januarinummer van het tweemaandelijkse blad Rabo bank besteedt veel aandacht aan het milieu. Daarnaast geeft het blad infor matie over onder meer de zui velsector en een traineetraject. Ook is er het traditionele inter view met Hoofddirectievoorzit ter Wijffels. De manier waarop een ondernemer omgaat met zijn omgeving is van belang voor de financiering, zo blijkt uit een artikel over de factor milieu. Een ander verhaal belicht mi lieubewust investeren. Voor de ondernemer zijn er, naast kos ten, ook positieve gevolgen. Daarnaast is er aandacht voor een onderzoek dat de Rabo- Momenteel wordt gewerkt aan de laatste opnames van de televisie dramaserie Me disch Centrum West. In vier afleveringen wordt in korte scènes aandacht be steed aan betaalonderwerpen. De Rabobank heeft daarvoor een financiële bijdrage gele verd en zal waarschijnlijk ook, zij het zeer bescheiden, in beeld komen. De onderwerpen die centraal staan zijn machtigen en tele bankieren. Inscriptsponsoring is een opkomend fenomeen, waar steeds meer bedrijven ge bruik van maken. Het is voor het eerst dat de Rabobank kiest voor deze vorm van spon soring. Er zijn wel eerder ver zoeken binnengekomen, onder meer voor de serie Iris, maar die zijn tot nu toe niet gehono reerd. Eén van de redenen daarvoor was, dat het effect van de sponsoring moeilijk te meten is. Getracht wordt nu om toch een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de effecti viteit. De betreffende afleveringen van MCW worden uitgezonden op 29 januari, 19 februari, 5 en 26 maart. bank deed naar de zuivelsector in de EG. 'Rabobank' schrijft dat er de komende jaren veel gaat veranderen en dat internationa le samenwerking kansen biedt. Verder gaat het blad in op dro men van jonge academici over een carrière bij een Nederland se bank. Bij de Rabobankorga- nisatie zijn er mogelijkheden in de vorm van een traineetraject. Een moderne bedrijfsformule De kredietcoöperatie is een mo derne formule, die zich kan me ten met commerciële onderne mingen als BV's en NV's. Het is een bedrijfsformule die succes heeft in de markt. De Rabobank is daarvan het overtuigende be wijs, met een leidende rol in de financiering van de agrarische sector en het midden- en klein bedrijf. Maar er is nog een ar gument. Dat wordt geleverd door de marketingleer. Die zegt dat een onderneming moet wer ken vanuit de wens van de klant. De verleiding om dit ba sisbeginsel te vertalen naar het eigen voordeel is het grootst bij ondernemingen met een com merciële achtergrond. Met een mooie verpakking en een fraaie strik en veelbelovende reclame wordt het produkt zo mooi mo gelijk voorgesteld. Als het maar verkoopt en bijdraagt tot de winst. Vanuit een commercieel vertrekpunt kan dat. Een kre dietcoöperatie als de Rabobank moet daarmee veel zorgvuldiger omgaan. Bij een dienende for mule van de coöperatie gaat het in de eerste plaats om de kwaliteit van het produkt. Cen traal staat de vraag: Welk nut heeft het voor het lid? Heeft het lid er voordeel van? Dat is het doel van de coöperatie. Een be- drijfslid van de Rabobank is te vens klant. Daarmee is het wer ken vanuit de behoefte van de klant een vast ingebakken ge geven in de coöperatieve for mule. Vanuit de optiek van de marketing is de kredietcoöpe ratie een moderne formule. Onder het motto 'De Rabo bank Wanroij stelt zich even voor', verspreidde de bank vori ge maand in haar hele werkge bied huis-aan-huis een brochu re. Daarin stellen alle mede werkers van de bank zich aan cliënten en niet-cliënten voor. Aanleiding voor het rondsturen van het informatieve boekje was de benoeming van een nieuw hoofd van de assurantie afdeling, die per 1 februari in dienst treedt. 'Onze cliën ten kennen over het algemeen alleen de relatiebe heerders en de mensen aan de balies', aldus directeur Cor de Nijs. 'Maar de mensen achter de schermen zijn net zo belang rijk. Vandaar dat we het moment van de nieuwe benoeming heb ben aangegrepen om al onze mensen én de organisatie van de bank eens in woord en beeld te laten zien.' aiJelint hedrijferacrinu

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 18