Van telegiro tot gegarandeerd betaalmiddel Rabo band De Rabobank is overal anders Bij het directoraat Facilitair Be talingsverkeer werken zo'n 350 mensen. Het grootste gedeelte is gevestigd in gebouw Molen burg in Utrecht. De afdeling Centrale Kas, de vroegere Valu- takas, zit uit beveiligingsoog punt op de Croeselaan. Nummer 2/25 januari 1993 Plaatselijke bank, regiokantoor, deelneming, Best, Zeist, buitenlandse vestiging, Utrecht, Eindhoven, gelieerde instelling of de beurs: De Rabobank kent vele gezichten. In Raboband steeds aandacht voor één ervan. Deze keer het dictoraat Facilitair Betalingsverkeer. e kerntaak van ons directo- raat is het verlenen van facilitai- re diensten op het gebied van betalingsverkeer', vertelt Meindert Kingma, hoofd van het directoraat Facilitair Be talingsverkeer. 'We verlenen deze diensten aan plaatselijke banken en produktgroepen en afdelingen binnen Rabobank Nederland. Per 1 januari is de organisatiestructuur bin nen ons directoraat veranderd. Er zijn nu twee activiteiten, Beheerstechnische Zaken en Operations. Hieronder vallen in totaal ze ven afdelingen. Daarnaast hebben we drie stafgroepen.' Kwaliteit 'Sinds kort hebben we een kwaliteitsmanager', zegt Leopold Lindner, hoofd van de activiteit Beheerstechnische Zaken. 'De kwaliteitsmanager houdt zich be zig met de kwaliteit van de dienstverlening en de produkten die wij leveren. Wij denken dat we met meer zorgvuldige en betere pro cedures onze kwaliteit nog verder kunnen verbeteren. Ook moeten wij ons meer klant gericht opstellen. Vragen van plaatselijke banken moeten naar tevredenheid worden beantwoord. Zij zijn tenslotte onze klanten.' Beheerstechnische Zaken De activi teit Beheerstechnische Zaken bestaat uit drie afdelingen: Informatisering Onder steuning, Deviezenverantwoording en Ge gevensbeheer Communicatie. Informati sering Ondersteuning voert primair werk zaamheden uit voor het directoraat Facilitair Betalingsverkeer. Zij houdt zich onder an dere bezig met automatiseringsprojecten. Ook ondersteunt zij het directoraat op het gebied van de apparatuur en de program matuur. Deviezenverantwoording 'De Rabo- bankorganisatie moet de Nederlandsche Bank maandelijks op de hoogte stellen van alle vreemde valuta die in en uit gaan, zowel contant als giraal', legt Lindner uit. 'Devie zenverantwoording verzamelt die gegevens van de plaatselijke banken en van het Cen trale Bankbedrijf en maakt er een totaal overzicht van voor de DNB. Ook kunnen de De Centrale Kas verzorgt voor de plaatselijke ban ken de bestellingen en afstortingen van zowel Nederlands als buitenlands bankpapier. lokale banken hier met al hun vragen over deviezenverantwoording terecht.' Gegevensbeheer Communicatie Het Sleutelcentrum valt onder de afdeling Gegevensbeheer Communicatie. Zij behe ren alle sleutels met internationale banken en met plaatselijke banken. Die sleutels zijn nodig voor opdrachten in het betalingsver keer. Plaatselijke banken krijgen vanuit het Sleutelcentrum periodiek nieuwe sleutels toegestuurd. Ook verzorgt de afdeling Ge gevensbeheer Communicatie voor een aantal afdelingen de invoer van gegevens en houdt die bestanden up to date. Vragen over nummerfixatie lopen eveneens via deze afdeling. Bij de telexkamer komen alle telexen en telefaxen die te maken hebben met betalingsverkeer binnen en worden van daaruit doorgeleid. Blanco Betalingen Onder de activiteit Operations vallen de afdelingen Blanco Be talingen, Chequebehandeling Buitenland, Verwerking Betaalmiddelen en de Centrale Kas. Blanco Betalingen verzorgt alle buiten landse girale overboekingen, zowel uitgaand als inkomend. 'Deze betalingen lopen via het SWIFT-netwerk, een internationaal net werk voor het buitenlandse interbancaire be richtenverkeer', aldus Hans Bouwmans, hoofd van de activiteit Operations. 'Wij doen dit voor plaatselijke banken maar ook voor het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Nederland. De groep Telegiro verzorgt de uit gaande en binnenkomende telegiro-op- drachten voor het binnenlandse betalings verkeer.' Cheques Bouwmans: 'Binnen de acti viteit Operations worden tevens alle cheques verwerkt. Voor buitenlandse handelsche ques, aangeleverd door plaatselijke banken en vanuit het buitenland, gebeurt dit op de afdeling Chequebehandeling Buitenland. Deze afdeling behandelt ook de cheques die ter incasso worden aangeboden.' De mede werkers van de afdeling Verwerking Betaal middelen kregen in 1992 zo'n 25 miljoen ge garandeerde betaalmiddelen te verwerken. Hiervoor wordt geavanceerde apparatuur ge bruikt. 'Sinds november verwerken wij ook de girobetaalkaarten', vervolgt Bouwmans. 'Dit jaar zal hierdoor het aantal te verwerken gegarandeerde betaalmiddelen boven de 50 miljoen uitkomen. Door het 'pin-betalen' via betaalautomaten zal dat aanbod lang zamerhand teruglopen.' Centrale Kas De Centrale Kas op de Croeselaan tenslotte verzorgt voor de plaat selijke banken de bestellingen en afstortin gen van zowel Nederlands als buitenlands bankpapier. Voor de distributie van Neder lands bankpapier en muntgeld coördineert zij dagelijks het berichtenverkeer tussen de plaatselijke banken, de Nederlandsche Bank en de waardetransporteur. Vreemd bankpa pier en de overige waardepapieren, zoals tra- vellercheques, bank- en veemarktcheques en ASF vakantiebonnen worden fysiek be heerd en uitgeleverd door de Centrale Kas. 'Onze taken breiden zich nog steeds uit', zegt Kingma. 'Vanaf medio maart gaan wij voor een vijftal proefbanken de verwerking ver zorgen van Ola's en Oio's de optisch lees bare acceptgiro's en overschrijvingsformulie ren. Dit in het kader van het project EDAB, de Efficiency Drive Aangesloten Banken. In de toekomst zal mogelijk het aanbod van Ola's en Oio's vanuit de organisatie, centraal door ons directoraat worden verwerkt.' Facilitair Betalingsverkeer iokatie gebouw Molenburg Utrecht 350 medewerkers 50 miljoen gegarandeerde betaalmiddelen 1,4 miljoen blanco betalingen buitenland 1,8 miljoen telegiro 2,1 miljoen buitenlandse cheques 8 miljoen deviezenmeldingen 330.000 waardezendingen Hoofd directoraat Facilitair Betalingsverkeer Kingma (m) samen met het management team Lindner (r) en Bouwmans. Dit jaar verwerking van meer dan 50 miljoen gegarandeerde betaalmiddelen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 13