Banken creëren
werkgelegenheid
voor allochtonen
Rabo
band
Onder de titel 'kleur en kwaliteit' worden in de omgeving van Am
sterdam jongeren uit minderheidsgroepen geschoold voor bancai
re functies. In september startten negentien cursisten met de op
leiding. Ook de Rabobank doet mee aan dit interbancaire project.
'Niet alleen omdat het een verplichting is uit de CAO', vertelt Ton
Borremans, coördinator werkgelegenheidsprojecten bij de Centra
le Dienst Personeel, 'maar ook omdat wij als coöperatieve bank
een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ontwikkelingen
op de arbeidsmarkt niet uit de weg gaan.'
Uit de CAO
voor het bankbedrijf
Gerealiseerde CAO werkgelegenheidsprojecten
Nummer 2/25 januari 1993
In de werkgelegenheidsparagraaf van de
CAO voor het Bankbedrijf wordt aange
geven dat Nederlandse banken extra
activiteiten zullen ontplooien om bepaalde
groepen op de arbeidsmarkt werkgelegen
heid te kunnen bieden. Al vanaf 1983 ne
men alle banken samen 500 jeugdige
schoolverlaters op, die een opleiding volgen
in het leerlingstelsel. Borremans: 'Bij plaat
selijke banken is het jeugdwerkplan voor de
Rabobankorganisatie beter bekend als de
Ecabo-opleiding. Maar behalve de extra ac
tiviteiten naar de jeugdigen kennen wij in
stroom projecten voor langdurig werklozen,
werkzoekende HBO'ers en academici en
voor allochtonen.'
Vijf nationaliteiten 'Voor de Rabo
bankorganisatie nemen acht cursisten deel
aan de opleiding, die moet leiden tot een
functie aan de balie particulieren', zegt Joke
Waals, projectmanager van het allochtonen
project. 'Ons groepje bestaat uit maar liefst
arbeidsovereenkomst aangesteld bij plaat
selijke banken in het westen van het land.
Zij krijgen dus al salaris tijdens de opleiding.
De nadruk van de opleiding ligt wel op de ad
visering aan de particuliere relaties, maar
na de opleiding zijn de cursisten even goed
inzetbaar in commercieel ondersteunende
functies.'
Hoge eisen Bij de werving en selectie
van de deelnemers aan het project zijn hoge
eisen gesteld. Van de kandidaten werd mi
nimaal een Havo/VWO diploma gevraagd,
een goede beheersing van de Nederlandse
taal en de bereidheid te willen studeren voor
een functie in het bankbedrijf. Projectleider
Waals: 'Ook de deelnemende plaatselijke
banken zijn betrokken bij de selectie van de
cursisten. De Rabobanken Wassenaar, Am
sterdam, Hilversum, Benoorden het IJ,
Heemskerk, Baarn, Haarlemmermeer en
Halfweg-Zwanenburg hebben direct positief
gereageerd op ons verzoek een cursist te
komend relatiebeheerder Bedrijven. Deze
trainees hebben in het verleden een stu
dierichting gekozen, die hun kansen op de
arbeidsmarkt niet sterker maakt. Daarbij
moetje onder andere denken aan historici,
juristen en sociale wetenschappers. Uit eer
dere werkgelegenheidsprojecten zijn daar
uitstekende bankiers uit voort gekomen.'
Extern werven? Is het wel reëel dat
een beroep wordt gedaan op de externe ar
beidsmarkt als er op de interne arbeids
markt arbeidsplaatsen verloren gaan? Bor
remans: 'Natuurlijk moet de Rabobankorga
nisatie alert zijn op het beheersen van het
personeelsbestand. Het lijkt paradoxaal dat
aan de ene kant wordt gesproken over het
wegvallen van werkgelegenheid in het bank
bedrijf, terwijl aan de andere kant werkge
legenheidsprojecten zijn gericht op de in
stroom vanuit de arbeidsmarkt. Maar er is
nog steeds verloop bij de plaatselijke ban
ken. Dat moet regelmatig worden opgevuld,
vooral door het aantrekken van goed ge-
Werkgevers zijn bereid plaatsings
mogelijkheden te onderzoeken met de
Regionale Besturen Arbeidsvoorziening
voor personen uit etnische minderheids
groepen, die geschikt zijn voor een func
tie in het bankbedrijf.
Indien zij niet in voldoende mate aan
de geschiktheidscriteria beantwoorden
maar wel geschikt worden bevonden voor
het opdoen van scholing en werkervaring
zullen ten behoeve van de scholing werk
ervaringsplaatsen beschikbaar worden
gesteld.
De werkgever zal zorg dragen voor een
adequate begeleiding.
Jeugdigen met een leer-arbeidsovereenkomst
1.970
Langdurig werklozen
27
Werkzoekenden
38
Allochtonen
8
vijf nationaliteiten. Het zijn mensen uit Ma
rokko, Suriname, Peru, Turkije en Iran. De
opleiding duurt in totaal dertien maanden.
In die tijd wordt het vak geleerd in de dage
lijkse bankpraktijk, ondersteund door twee
dagen per week theorie-onderwijs. Hettheo-
riedeel kent, behalve de typisch bancaire
vakken als oriënterend bankbedrijf en ken
nis van bankprodukten, ook algemeen vor
mende vakken. Veel aandacht wordt be
steed aan Nederlandse taalvaardigheid,
automatiseringskennis en commerciële ad
ministratie.'
Functieprofiel 'Wij hebben gekozen
voor een wat breder functieprofiel dat zich
niet alleen richt op de baliefunctie bij een
plaatselijke bank', vertelt Borremans. 'Wij
streven ernaar dat medewerkers zo flexibel
mogelijk inzetbaar zijn in meerdere functies.
De cursisten zijn op basis van een leer-
willen aanstellen in het allochtonenproject.
Je mag eigenlijk verwachten, dat de cursis
ten op grond van hun vooropleiding in staat
moeten zijn ergens een fel begeerde baan te
krijgen. Maar in heel veel gevallen komen zij
niet verder dan steeds opnieuw een tijdelijk
baantje via een uitzendbureau.'
Ondersteuning Het bankbedrijf wordt
bij de werving en selectie, maar ook bij de
inrichting van de cursus en het lesgeven, on
dersteund door het opleidingsinstituut B-
Kwadraat uit Hoofddorp. Dit bureau verzorgt
niet zelf de opleidingen, maar is veel meer
een procesbegeleider bij allerlei werkgele
genheidsprojecten die de Rabobankorgani
satie en de andere banken uitvoeren in het
kader van de CAO-verplichting. Waals: 'Wij
kennen het instituut al van ons project waar
in werkzoekende HBO'ers en academici ge
schoold worden voor de functie van aan-
kwalificeerde mensen en die worden op de
arbeidsmarkt steeds schaarser.'
'Het allochtonenproject is een proefpro
ject', zegt Borremans. 'Het bankbedrijf moet
met werkzoekenden uit etnische minder
heidsgroepen nog ervaring opdoen. Uit de
cijfers blijkt, dat over een paar jaar de be
roepsbevolking in Nederland voor een groot
deel bestaat uit allochtone medelanders.
Onze ervaringen van nu kunnen ons helpen
bij de personeelsvoorziening vanuit de ex
terne arbeidsmarkt.'
Waals en Borremans: 'We doen met het project
ervaring op.