CDI verzelfstandigt en gaat verder onder nieuwe naam: Facet I Facet: een hernieuwde kennismaking Rabo band Sinds 1 januari gaat de Centrale Dienst Informatica door het leven als Facet. De centrale automatiseringsorganisatie van de Rabobank is omgevormd tot een besloten vennootschap die als dochteronder neming een plaats krijgt in de organisatie. De Rabobankorganisatie blijft de voornaamste klant van Facet: De activiteiten op de externe markt zullen beperkt blijven. Directeur Gert Bouwkamp vertelt dat de verzelfstandiging van Facet een logische stap is in de bestuurlij ke veranderingsprocessen binnen Rabobank Nederland. Facet is het facilitaire centrum van de Rabobankorganisatie dat is gespecialiseerd in de groot schalige verwerking en het be heer van de centrale computers en netwerken. De rechtstreek se contacten met de plaatselij ke banken beperken zich voor namelijk tot informatieverwer king, de outputverstrekking en datacommunicatie. De reke ningafschriften en andere infor matie worden direct naar de banken gestuurd. De meeste an dere contacten lopen via de pro duktgroepen van het Werkge bied Aangesloten Banken. Nummer 1/11 januari 1993 n 1989 zijn de bancaire produktsys- temen, zoals rekening-courant en de spaarbank, gescheiden van het in frastructurele bedrijf met de centrale com puters en netwerken. De produktsystemen zijn nu opgenomen in de kerntaken van de bank, de produktgroepen. Systeemontwik kelaars en -beheerders werden toen bij de produktgroepen van Rabobank Nederland ondergebracht. Zij kunnen daardoor veel be ter inspelen op wensen van de markt. De Centrale Dienst Informatica is zich sinds dien meer gaan richten op haar kerntaak en dat is grootschalige verwerking en telecom municatie. Daar zijn we goed in', zegt Gert Bouwkamp, directeur van Facet. Infrastructuur 'Sinds dat moment is er hard gewerkt aan de professionalisering van de CDI. Op alle niveaus is aandacht be steed aan de vraag hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. De verzelfstandiging is een logische volgende stap in de ontwik keling die bij de informatica-integratie is in gezet. Facet zorgt er in Best en Zeist voor dat de grote computers blijven draaien. Maar watje met de machines doet, is een zaak van de produktafdeling van Rabobank Nederland zelf. Dat onderscheid is best be langrijk. Facet heeft geen zeggenschap over de gegevens. We bieden een infrastructuur', aldus Bouwkamp. Automatiseringsbedrijf Waarom kan de verzelfstandiging als een logische stap worden gezien in het veranderingsproces van de CDI? Bouwkamp: 'In de kern is de CDI meer een automatiseringsbedrijf dan een bankbedrijf. Daardoor moetje jezelf ook naar buiten toe kunnen opstellen als een automatiseringsbedrijf. Dit vraagt ook om een ander intern besturingsconcept. In de computerwereld, met al haar snelle veran deringen, is een platte organisatiestructuur, waarin min of meer zelfstandig opererende eenheden functioneren, gemeengoed. Daar willen wij uiteindelijk ook naar toe. We pro beren de ondernemingszin in business-units en produktunits op zo laag mogelijk niveau te organiseren. Op de vraagstukken die wij krijgen, moet je gewoon anders reageren dan vanuit een bank. Flet vraagt meer flexi biliteit. Een hiërarchische structuur is daar geen goede organisatievorm voor. De nieu we organisatie wordt geleidelijk ingevoerd. De hoofdstructuur staat, maar binnen die eenheden moet het allemaal nog gestalte krijgen.' Externe markt Met de oprichting van Facet wordt ondernemerschap ook voor fa cilitaire functies binnen de organisatie geïn troduceerd. 'We waren een centrale dienst die alleen maar diensten verleende aan Rabobank Nederland. Dat is een luxe situ atie, wantje hebt geen concurrentie. Je kunt dan moeilijk meten en dus weten of je het goed doet. Niet alleen wat prijs betreft, maar ook in kwaliteit en klantvriendelijkheid. Op den duur kan dat ertoe leiden dat je je niet meer kunt meten met bedrijven uit de markt. Daarnaast krijgen bepaalde onderdelen van Facet binnen afzienbare tijd te maken met minder vraag vanuit Rabobank Nederland. Door onze overcapaciteit op de externe markt aan te bieden, kunnen we de prijs van onze diensten intern gelijk houden of verla gen. Dat opereren op de externe markt zal zeker de eerste tijd slechts marginaal plaatsvinden. De Rabobankorganisatie blijft ■SI toenemende mate worden echter ook online syste men geïmplementeerd op de IBM-systemen. Flet Tan dem-computersysteem is een online systeem, dat wil zeggen dat het 24 uur per dag nonstop draait. Daaraan zijn bijvoorbeeld alle geldautomaten, telegi- ro en Mira gekoppeld. De verwachting is dat het ge bruik van de IBM- en Tan dem-voorzieningen zich zal stabiliseren. RTN Flet Rabobank Telecommunicatie Net- werk (RTN) is het private De centrale computers verwerken de telegiro-opdrachten en printen de „r.mnlltom„t..,„rl, ,;an dagafschriften. computerneiwerK van ae Rabobankorganisatie. De Facet houdt zich bezig met informatica- Centrale Dienst Informatica heeft het net- advies, centrale gegevensverwerking werk ontworpen en aangelegd. CDI en nu en telecommunicatie. Er werken bijna dus Facet beheert het telecommunicatie- vijfhonderd mensen. Eén van de negen netwerk. RTN heeft aansluitingen met alle business-units die zullen worden gevormd plaatselijke banken, de centrale computer- is werkplektelematica. Daar worden alle centra van Rabobank Nederland in Best en diensten ondergebracht die met telefonie en Zeist, Interpolis, andere aan de Rabobank werkplekautomatisering te maken hebben, gelieerde instellingen, de Rabobank geld- Daarnaast beheert Facet de IBM-compu- automaten en een aantal kleinere syste- ters, de Tandem-computers en het Rabo- men, zoals die van touroperators. Bouw- bank Telecommunicatienetwerk (RTN). De kamp vertelt dat het netwerk begin 1992 is eerste diensten lijken heel erg op elkaar. Op vernieuwd. Toen is vastgesteld dat er dage de IBM-systemen draaien van oudsher de lijks een miljard karakters over het net stro- traditionele systemen die te maken hebben men. 'Dat staat gelijk aan zo'n twee miljoen met rekening-courant, sparen en lenen. In velletjes A4. Ik verwacht dat het gebruik van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 6