MO BumiL Heeft u al een kaartje voor het huishouden van Jan Steen? Nummer 1/11 januari 1993 'Heeft u al een kaartje voor...' Advertenties over allianties Brochures nieuwe stijl Krediet- coöperatie (1) Visie op 1993 voorziet einde tegengestelde rentestructuur MUSEUMJAARKAART Zo'n twee miljoen cliënten van de Rabobank hebben een gratis museumjaarkaart. Al een aantal keren heeft de Rabo bank geadverteerd om het mu- seumbezoek met de kaart te stimuleren en te laten zien dat zij iets extra's doet voor haar klanten. Een advertentie met een groen uitziende familie, die met hun MJK gebruik hadden gemaakt van een draaimolen, werd niet goed ontvangen. Niet bij het pu bliek en niet bij de Stichting MJK. Een andere advertentie prees op ludieke wijze een bij enmuseum aan. De erin afge beelde museumbezoeker was geheel in verband gehuld. Plaat sing was gepland net na de vlieg ramp in de Bijlmer. Deze adver tentie werd dus teruggetrokken. Zodoende was er budget over. Dat werd in de kerstvakantie ge bruikt voor het plaatsen van drie verschillende advertenties on der het motto 'Heeft u al een kaartje voor...' Ze werden ge plaatst in landelijke en regiona le dagbladen. De afgelopen jaren heeft de Rabobankorganisatie samen werkingsverbanden gesloten met banken in zes Europese landen. Hierdoor kunnen Rabo- bankklanten nu overal bij loka le kantoren terecht. Dat werd onlangs verteld in adverten ties in de landelijke en regio nale kranten. Omdat per 1 januari de Europe se grenzen opengaan, werd vo rige maand paginagroot met drie van de samenwerkingsver banden geadverteerd. Relaties van de Rabobank kunnen via hun eigen bank zaken doen met het buitenland. Op 15 decem ber stond Duitsland centraal in de dagbladen, met uitzondering van het NRC-Handelsblad en Het Financieele Dagblad, waar Frankrijk in de picture stond. Een week later was de beurt aan Frankrijk, terwijl in vijf dag bladen Engeland te zien was. Reden van het plaatsen van de Javenjburg edr.chsha verschillende advertenties op één dag is, dat bepaalde dag bladen door verschillende groe pen als tweede krant worden gelezen. Zo werd men op één dag geconfronteerd met het feit dat de Rabobank in verschillen de landen een samenwerkings verband heeft. Door het plaat singsschema werd zo'n 80 pro cent van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf en van de im- en exporteurs bereikt. De brochures en folders van de organisatie worden langza merhand allemaal in een nieuw jasje gestoken. Het drukwerk voor bedrijven en voor particu lieren vormt steeds meer één herkenbaar geheel. Vorige maand ontvingen de banken voor de derde keer een aantal brochures-nieuwe-stijl. De vijf nieuwe uitgaven zijn bro chures op A5 formaat over be taaldiensten: De Rabopas, de Europas en de Rabocard. Ver der 'Geld opnemen en betalen via de automaat in Nederland' Goede tijden, slechte tij den: In slechte tijden blijft de kredietcoöperatie Rabobank zich inspannen voor de leden. De bedrijfsleden van de kre dietcoöperatie zijn kleine en middelgrote ondernemingen. Ze zijn werkzaam in een groot aantal bedrijfstakken. De gang van zaken in die bedrijfstakken vertoont regelmatig perioden van opgang en neergang. Steeds zijn er wel een paar be drijfstakken waarin het slecht gaat. Kijkt de bank door een commerciële bril, dan is de ver leiding groot om deze bedrijfs takken links te laten liggen en het geluk te beproeven in sec toren waar de gang van zaken er rooskleuriger uitziet. De kredietcoöperatie Rabo bank zal het belang van het in dividuele bedrijfslid voorop stellen. Dat betekent dat er ex tra energie moet worden ont wikkeld als het minder goed gaat met een lid. En dat er moet worden geprobeerd deze door het dal te trekken. De Rabobank onderscheidt zich dus in de markt door beschik baar te zijn als het financieel wat minder gaat met bedrijfs leden of bedrijfstakken. en 'Geld overmaken naar het buitenland'. Er verscheen ook een nieuwe folder over het openen van een spaarrekening voor een baby, waarbij - bij een inleg van f 7,50 - het Boek van Ikke gra tis wordt verstrekt. Eind januari volgen onder andere de ver nieuwde brochures over hypo theken en de brochure over de Studentenrekening. De korte rente zal in de eer ste helft van 1993 dalen tot ongeveer 7 procent en zal zich tot het eind van het jaar op dat niveau handhaven. De lange rente zal eind 1993 uitkomen op een niveau dat iets boven de 7 procent ligt. Daarmee zal in de loop van 1993 een eind komen aan de lange periode van een tegengestelde rente structuur. Dat voorspelt de studie 'Rabobank Visie op 1993'. Enkele weken voor 1992 ten einde liep, presenteerde de Rabobank haar visie op 1993. Daarin laat de stafgroep Eco nomisch Onderzoek haar licht schijnen op de conjuncturele en structurele ontwikkelingen in een aantal OESO-landen. In het bijzonder worden de economi sche ontwikkelingen in Neder land toegelicht. Naast een fi- nancieel-economische omge- vingsschets gunt de Visie de le zer een blik op de wereld van de afgeleide financiële produkten. Omdat de Rabobank de ambitie heeft zich op te stellen als 'mar- ket maker' in een aantal be langrijke 'off balance' produk ten, wordt in de Visie een aan tal van deze financiële produk ten nader toegelicht. Het gaat daarbij om forwards, futures, swaps en opties. De Visie is uit sluitend bestemd voor institu tionele relaties en grotere be- drijfsrelaties.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 22