Enthousiasme in Arnhem voor nieuwe geautomatiseerde produkten band De Rabobank Arnhem kende een roerig 1992. Niet alleen vond er een ingrijpende verbouwing plaats, maar ook startte de bank met nieuwe toepassingen als Rabo Telebankieren voor Particulieren en DirectService. Naast particuliere cliënten maken ook ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf en nagenoeg alle 160 medewerkers van de Gelderse bank gebruik van Rabo Telebankieren voor Parti culieren. Nummer 1/11 januari 1993 De medewerkers van de Rabobank Arnhem telebankieren twee jaar lang gratis. 'Als de medewerkers ervaring hebben met een produkt, verkopen ze het ook beter', vindt directeur Herman Prins. Aan het gratis gebruik is een aantal voor waarden verbonden. Pro jectleider Rabo Tele bankieren voor Particu lieren (RTP) Ton Ver steeg: 'Vóór 1994 moeten wij 500 RTP- aansluitingen verko pen. Wij, dat wil zeg gen: de telebankieren de medewerkers van de bank Arnhem. Dat is in ongeveer de helft van de tijd die er bin nen de Rabobankorga- nisatie staat voor een bank als de onze. Per medewerker komt dat uit op het afzetten van drie aansluitingen. Als we ons doel berei ken, zitten we over twee jaar op winst. Zelfs als we de kosten van het telebankieren-ge- bruik door de medewerkers meerekenen.' Minder afschriften De bank Arnhem speelt met het gratis telebankieren in op een effectiever gebruik van het particuliere betalingsverkeer. Prins: 'De abonnements kosten van RTP zijn voor rekening van de bank, als men akkoord gaat met twaalf re keningafschriften per jaar. De medewerkers kunnen daardoor de maatregelen om te ko men tot een doelmatiger gebruik van de be taalrekening ook beter overbrengen aan de klanten.' Versteeg voegt daaraan toe, dat de medewerkers worden geacht de admini stratieve verwerking van bijvoorbeeld bank giro's en OLA's met RTP thuis te doen. Projectgroep Het idee om het gratis telebankieren te koppelen aan de verkoop van een bepaald aantal aansluitingen was afkomstig van een interne projectgroep van de bank. Het was een onderdeel van het marktimplementatie-plan. 'Om de medewer kers warm te krijgen voor telebankieren von den we dat de kostendrempel zo laag mo gelijk moest worden gehouden', vertelt Ver steeg. 'Bestuur, raad van toezicht en direc tie van de Rabobank Arnhem gingen una niem akkoord met het voorstel om de appa ratuur - modem of Minitel - gratis ter be schikking te stellen aan de medewerkers.' Succes De medewerkers van de Gel derse bank bezochten een informatiebij- Ook ondernemers uit het MKB, zoals restau rants, maken in Arnhem gebruik van Rabo Telebankieren voor Particulieren. eenkomst over de aanbieding en over het produkt RTP. 98 Procent besloot met tele bankieren in zee te gaan. 'Op de bijeen komst is het produkt dus met succes ver kocht', aldus Versteeg. Prins voegt daaraan toe: 'Bijna alle leden van het bestuur en de raad van toezicht tele bankieren inmiddels ook. Net als de mede werkers willen zij pro beren per persoon drie RTP-cliënten te wer ven.' I Goede respons S In september verstuur- de de Rabobank Arn- |hem een mailing over Rabo Telebankieren voor Particulieren naar bijna 1.800 particulie re cliënten. Versteeg: 'We kozen in eerste in stantie voor cliënten uit het betere segment, met een behoorlijke voeding per maand en meer dan 200 mutaties per jaar.' Zonder ac tieve follow-up was de respons op de actie 4,5 procent, ofwel 80 RTP-aansluitingen. 'Dat was ruim het dubbele van wat we had den verwacht', meldt Versteeg. Ook voor MKB Ook ondernemers uit het MKB maken gebruik van Rabo Teleban kieren voor Particulieren. Zo was de 10.000ste gebruiker van Rabobankorganisatie een ondernemer, die bankiert bij de bank Arnhem. Directeur Bedrijven Leo Uijl: 'Vooral voor middenstanders met kleinzakelijk betalingsver keer kan RTP goedkoper zijn dan Telebankieren voor Bedrijven. Het aantal trans acties is bepalend voor de keus.' Uijl vertelt dat de introductie van Rabo Te lebankieren voor Particu lieren de bekendheid van Rabo Telebankieren voor Bedrijven beïnvloedde. 'Cliënten vragen er nu uit zichzelf naar.' Onlangs heeft de Rabobank Arnhem als volgende stap zo'n 750 ondernemers uit het MKB gemaild over RTP. De na druk lag op kleinzakelijk ge bruik. Problemen In februari, een maand la- ter dan gepland, volgt de follow-up van de ac tie voor particuliere cliënten. Die vertraging heeft te maken met het tijdelijk niet voorra dig zijn van de Digipas, een pas die de ge bruiker nodig heeft om met het systeem te kunnen werken. Daarnaast speelt het feit dat de fiattering nog handmatig moet ge beuren. Uijl: 'Daar is iemand gemiddeld een paar uur per dag mee bezig, terwijl het sys teem het technisch ook kan.' Versteeg: 'Als dat probleem is opgelost, kunnen we mas saal de markt op. De vraag is er. Gelukkig heeft de fiatteringsproblematiek alle aan dacht binnen Rabobank Nederland.' DirectService Ook voor een andere nouveauté van de Rabobank Arnhem tonen de cliënten belangstelling. Sinds begin no vember beschikt de bank over DirectSer vice. Door de verbouwing van de bankhal konden de terminals met informatie over bankzaken en onroerend goed en het tele- center centraal worden gesitueerd. 'De klant komt er langs als hij naar de balie loopt', licht Prins toe. In de 24-uurs zone staan twee geldautomaten en een wisselautomaat voor vreemde valuta. Ook vanaf die ruimte loopt men langs de DirectService-terminals - de 12-uurs zone - naar de balie. Intensief geraadpleegd Begin novem ber verscheen een paginagrote advertorial over DirectService in twee plaatselijke kran ten. Daarnaast stuurde de bank de cliënten van het hoofdkantoor een informatiebro chure. De gevolgen bleven niet uit. De infor- matieterminals voor bankzaken en onroe rend goed worden ongeveer twee keer zo vaak geraadpleegd als die bij de andere Di- rectService-proefbanken. De eerste week was dat zelfs vier keer zoveel. Projectleider DirectService Wim ten Westeneind: 'Dat wijst een vergelijking uit. We hopen dat het gebruik na de beginperiode zo blijft.' Ook de wisselautomaat voor vreemde valuta is door de cliënten geaccepteerd. Het aantal trans acties in vreemde valuta aan de balie is daardoor al afgenomen. Enthousiast De medewerkers die rechtstreeks te maken hebben met Direct Service bezochten een commerciële trai ning. 'Ze zijn enthousiast. Medewerkers gaan nu herhaaldelijk met cliënten naar de apparatuur om ze wegwijs te maken', vertelt Ten Westeneind. Eén van de doelstellingen van DirectService is uit eindelijk een besparing van de adviestijd aan de balie. Ten Westeneind: 'We werken er nog te kort mee om daar al iets con creets over te kunnen zeggen. Dat geldt trou wens ook voor de andere proefbanken.' De Rabobank Arnhem is één van de bijna vijf honderd Rabobanken, die het produkt Rabo Tele bankieren voor Particulie ren voeren. Aan de proef g met DirectService doen, naast Arnhem, nog vijf banken mee. De cijfers van Arnhem wijzen uit dat ze bij beide toepassingen De DirectService-terminals met infor- d knnlnnerq iq matie over bankzaken en onroerend een van de koplopers is. goed worden in Arnhem veelvuldig ge- De inspanningen hebben raadpleegd. dus resultaat. RTP binnen de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1993 | | pagina 19