Allfinanz: samenwerken aan kwaliteit Rabo band Allfinanz is de afgelopen jaren een veelgebruikt begrip geworden in de bancaire wereld. Aanpassing van de wetgeving heeft banken en andere financiële instellingen meer mogelijkheden gegeven om een breder palet van diensten aan te bieden. De Rabobank werkt al enkele jaren samen met verzekeraar Interpolis en belegger Robeco. De drie partijen hebben hun eigen inbreng bij het ontwik kelen van combi-produkten. Maar Allfinanz is vooral een andere ma nier van het benaderen van de cliënt. Nummer 24/14 december 1992 Iedereen die Allfinanz noemt, heeft er een eigen beeld bij, maar Allfinanz is geen nieuw begrip. In feite zijn banken al zolang als ze er zijn, bezig om de praktijk van Allfinanz aan de dag te leggen. Ze proberen steeds meer produkten te verkopen. Die po gingen hebben nu als het ware een officiële status gekregen. 'Allfinanz is de paraplu waaronder veel initiatieven vallen die zijn be doeld om Rabobankcliënten tot totaalcliën ten te maken', vertelt Jos Smeets van Stra tegie Particulieren. 'Het is echt niet zo dat zonder Allfinanz die initiatieven nooit geno men zouden zijn. Maar onder Allfinanz kun nen zaken met elkaar in verband worden ge bracht en hopelijk ook bevorderd en be spoedigd. Daarbij moetje denken aan pro dukten als Cumulent, een reeks verzekerd spaarprodukten en het in ontwikkeling ne men van een advieshulpmiddel voor inte grale cliëntadvisering.' Totaalcliënt Smeets: 'Het is enorm belangrijk dat de Rabobank zoveel mogelijk produkten bij haar cliënten afzet. Maarzeker de meer vermogende cliënten hebben meer dere bankrelaties. Als we de verzekeraars Allfinanz: Een cliënt die al zijn financiële behoeften voor nu en de toekomst voor legt aan één bank, mag rekenen op een geïntegreerde dienstverlening. daarbij optellen, dan worden het er nog eens zoveel. Bij Allfinanz wordt steeds de vraag gesteld hoe je jezelf tot dienstverlener van de cliënt kunt maken. Het is een kans, maar ook een bedreiging als je het niet doet. Als een andere bank erin slaagt een cliënt tot zijn totaalcliënt te maken, is hetgeen cliënt meer van de Rabobank.' Stuurgroep De geïntegreerde dienst verlening zal ook kwalitatief goed moeten zijn. Daarom is er een overleg tussen de Rabobank, Interpolis en IRIS in het leven ge roepen: de stuurgroep Allfinanz. Deze stuur groep coördineert en stimuleert de Allfinanz ontwikkelingen, onder voorzitterschap van de directeur Particulieren, mr. Jan Vullings. Smeets is één van de secretarissen van de stuurgroep. 'Door de samenwerking hebben we specifieke kennis en mogelijkheden in huis gehaald', licht Smeets toe. 'In de stuur groep komen de drie partijen met hun eigen meningen naar voren. Dat overleg is een ijzersterke formule om te streven naar kwa liteit.' Cliëntbenadering Allfinanz houdt voor al een actievere benadering van de markt in. Kuijpers: 'Bij het standaard- en basissegment zul je je voordeel moeten halen in het maken van in teressante combinaties en pakketten. Het opbouwen van een goede vertrouwens relatie met de cliënt is daarbij van groot be lang. 'Dat betekent dat relatiebeheerders de cliënt meer en meer 's avonds thuis gaan opzoeken, als deze tijd heeft om eens rus tig over zijn financiële zaken in brede zin te praten. Bovendien zal de relatiebeheerder veel deskundigheid in huis moeten hebben op een breed terrein. De relatiebeheerder zal nu voor ogen moeten hebben welke pro dukten bij de cliënt passen en die actief aan bieden. Voor veel cliënten zal tegen lage kosten maatwerk moeten worden geleverd', aldus Smeets. Cumulent De Wet Brede Herwaarde ring heeft een heleboel teweeggebracht bij de banken en in de verzekeringswereld. Ter wijl gewerkt wordt aan optimalisering van de dienstverlening, wordt ook koortsachtig ge zocht naar mogelijkheden om de cliënten aantrekkelijke produkten aan te bieden. De Rabobank en Interpolis hebben wat dat be treft een kleine voorsprong, omdat ze al wat langer samenwerken. De samenwerking met Robeco heeft ook de kwaliteit met betrek king tot beleggen verbeterd. Na intensief overleg tussen de drie partijen kwam het eerste Allfinanz produkt tot stand. Cumulent is dit voorjaar geïntroduceerd. Eind novem ber is de mogelijkheid van vaste termijn spa ren toegevoegd. Combi-produkten Drs. Arnold Kuijpers, hoofd produktgroep Creditgelden, vertelt dat je eigenlijk voor de produktontwikkeling een onderscheid moet maken tussen de mas samarkt en de meer vermogende P/E-cliën- ten. 'Bij het standaard- en basissegment zul je je voordeel moeten halen in het maken van interessante combinaties en pakketten voor cliënten. Een cross-selling: Je probeert ook andere produkten aan te bieden door bepaalde elementen die een combinatie te weegbrengen in het voordeel van de cliënt tot uiting te laten komen. Dat kan bijvoor beeld het gemak zijn. Zo kan een cliënt ko men voor het afsluiten van een hypotheek, maar tegelijkertijd kan hij zijn inboedelver zekering regelen en een opstalverzekering. Je kunt het als bank ook prijstechnisch in teressanter maken als iemand meerdere diensten afneemt. Je maakt de totaalprijs van het pakket lager dan de optelsom van de afzonderlijke produkten. De prijsstelling is een belangrijk middel voor het bewerken van de massamarkt.' Toegevoegde waarde Voor de P/E- segmenten ligt het volgens Kuijpers anders. 'Daar speelt de prijsgevoeligheid vaak wat minder. De toegevoegde waarde speelt een grotere rol. Het is in concurrentieel opzicht de moeilijkste markt, omdat de meer ver mogenden ook interessant zijn voor de winst van de financiële instellingen. Het gevecht om de cliënten speelt zich voornamelijk af in dit segment. Je moet deze cliënt een toege voegde waarde aanbieden ten opzichte van andere partijen. De cliënt moet voordelen zien in de produkten die hij afneemt. Die toegevoegde waarde kun je geven door te zorgen datje een goede vertrouwensrelatie met die cliënt hebt. Ze willen zeker weten dat als ze geadviseerd worden het in hun eigen belang gebeurt en niet in het belang van degene die adviseert.' Brede advisering Kuijpers vindt het belangrijk dat er breed wordt geadviseerd. 'Met name fiscale aspecten moeten zwaar worden meegewogen. De bankadviseur zal moeten bekijken welke wensen de cliënt nu en op termijn heeft voor financiële aangele genheden. Samen met de cliënt zal hij naar de beste oplossingen zoeken. Ook voor de toekomst. Dat noemen we financiële plan ning. Als een cliënt zijn vermogen wil over dragen aan de kinderen dan moeten vroeg stappen worden genomen om dat fiscaal- vriendelijk te doen.' Kuijpers: 'Als je kijkt naar de produkten die erachter steken, zie je dat er in toene mende mate naast produkten ook pakketten van produkten zullen worden aangeboden. Met name daarmee kun je het prijsvoordeel tot uiting laten komen. Van de kant van de bank heeft het natuurlijk ook aspecten van gemak. Je kunt het gemakkelijker verwer ken, je hoeft maar één adviesgesprek te voeren. Dat zijn kostenvoordelen. Het pro ces gaat daardoor op de plaatselijke banken veel efficiënter.' Smeets: 'Allfinanz is de paraplu voor veel initia tieven om Rabobankcliënten tot totaalcliënten te maken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9