Raöo band Uit de bank geklapt Betekenis Rabobanklogo Advertentie Ups and Downs Distributie reisprogramma's Persoonsregistratie Nummer 24/14 december 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Een cliënt vroeg mij laatst wat het logo van de Rabobankorganisatie betekent, wat het symboliseert. Ik kon daar geen antwoord op geven en heb hem beloofd het uit te zoeken. 'Het logo komt oorspronke lijk uit de Raiffeisenorgani- satie', vertelt Jan Olthuis van Public Relations. 'Daar werd het in de jaren zestig als ornament in adverten ties gebruikt en later ook al als vignet. Bij de fusie met de Boerenleenbank in 1972 werd het het logo van de Rabobankorganisatie. In het spraakgebruik noemen we het logo 'de op gaande lijn'. Je kunt die opgaande lijn zien als een lijn die in een grafiek is getrokken. Een lijn, die door de stijging die erin zit, ver beeldt dat het goed gaat met de Rabobank organisatie.' Onlangs stond er een paginagroot artikel in de krant met de titel Ups and Downs. On der de advertentie stond de Rabobank ver meld. Wat was dat voor advertentie? 'Van oudsher staat de Rabobank bekend als een bank waar je goed kunt sparen of gemakkelijk en goedkoop een hypotheek kunt afsluiten', meldt Wille nden Veldman-Marsman van IRIS. 'Dat je bij de Ra bobank ook kunt beleggen is bij veel men sen niet bekend. Wij willen daar verandering in brengen door regelmatig een paginagrote advertentie te plaatsen in de landelijke dag bladen. De eerste advertentie is medio no vember verschenen en ziet eruit als de fi nanciële pagina van een krant. In plaats van een advertentietekst staan er artikelen in over beleggen. In vakkringen noemt men zo'n advertentie een advertorial.' Met de ad vertentie wil de Rabobank op een onder scheidende manier duidelijk maken dat ze een goede beleggingsbank is. Dat gebeurt niet alleen door regelmatig op vallende advertenties te plaatsen, maar ook door het uitgeven van een nieuw tijdschrift voor beleggers. Het tijdschrift heet eveneens Ups and Downs. 'De in formatie die in de advertentie en het tijdschrift is opgenomen, wordt eerst ter beschikking gesteld aan de banken', vervolgt Veldman. 'De banken ontvan gen regelmatig uitgebreide beleggings- g informatie voor intern gebruik, zoals Weekberichten en het Maandbericht gi Huisfondsen. Met deze informatie kan S| de beleggingsadviseur cliënten slag- Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. vaardig en adequaat adviseren. De interne publicaties vormen de basis voor de artike len in Ups and Downs. Researchinformatie wordt zo ook ter beschikking gesteld aan externe doelgroepen, maar wel minder uit gebreid. De onderwerpen in de researchpu- blicaties, het tijdschrift voor de belegger en de advertentie sluiten nauw op elkaar aan. Zo ontstaat samenhangende en eenduidige informatie.' Het tijdschrift Ups and Downs is in eerste instantie bestemd voor bestaande cliënten. Die ontvangen nu Beursinformatie, een beknopt periodiek voor de belegger. Beursinformatie past niet meer in het nieu we concept. Het laatste nummer verschijnt half december. Ups and Downs zal in een la ter stadium ook worden gebruikt voor het werven van actieve cliënten. Veldman: 'We hopen dat de advertentie cliënten en niet- cliënten aanzet om naar de Rabobank te gaan. Niet alleen om er eens binnen te lo pen maar ook om er te beleggen.' De banken zijn niet altijd tevreden over de verdeling van de reisprogramma's. Komen er voor de distributie van de zomerreispro gramma's 1993 verbeteringen? 'Jazeker', zegt Eveline Ach terberg van de produkt- groep Reizen. 'Eikjaar is de verspreiding van de reispro gramma's weer een giganti sche operatie. Voor het zo merseizoen 1993 zullen zo'n 2,5 miljoen reispro gramma's centraal worden verzonden. En voor de nabestellingen liggen straks nog eens een miljoen exemplaren in het maga zijn in Best.' De hoeveelheid reisprogram ma's per bank werd tot nu toe bepaald aan de hand van de totale reizenomzet èn het aantal verkooppunten voor reizen van die bank. Er werd dus niet gekeken naar de ver koop per bank per programma. Dit beteken de dat banken van bepaalde reisprogram ma's niet voldoende exemplaren kregen. Zij konden die programma's dan bijbestellen. Voor deze nabestellingen werd de bank een tarief per bestelregel in rekening gebracht. Op een bestelregel kon een gelimiteerd aan tal programma's worden besteld. Als een bank van één bepaald reisprogramma veel extra exemplaren nodig had, moesten daar meerdere bestelregels voor worden ingevuld en dat bracht weer hogere kosten met zich mee. Andere banken kregen teveel exem plaren van een bepaald programma en die werden aan het eind van een seizoen weg gegooid. 'We waren hier natuurlijk niet ge lukkig mee', aldus Achterberg. 'Samen met de reisorganisaties hebben we een nieuw computerprogramma gemaakt voor de dis tributie van de best verkopende reispro gramma's. Daarmee kunnen we, aan de hand van de verkoop uit een programma, de hoeveelheid bepalen die een bank van dat programma krijgt. Zo krijgen we de reispro gramma's daar waar ze nodig zijn. We ver wachten dat door dit systeem het aantal na bestellingen sterk zal verminderen. Hierdoor zullen de kosten worden beheerst. De min der goed verkopende reisprogramma's zul len nog volgens het oude systeem worden verspreid.' Laatst hoorde ik op de VPRO-radio een jour nalist betogen dat wij de wet overtreden door klanten geen inzage te geven in per soonsregistraties. Heeft hij gelijk? 'Op grond van de wet Per soonsregistraties zijn wij verplicht alle persoonsregis traties, waaronder cliënten administraties, aan te mel den bij de Registratieka mer', aldus mr. Cees Hoog kamer, voorlichter bij Rabo bank Nederland. 'Dat is ook gebeurd. De be treffende wet schrijft ook voor dat het aan meldingsformulier voor de persoonsregis tratie - en dus niet de persoonsregistratie zelf-voor iedereen ter inzage behoort te lig gen op alle kantoren van de bank. Dat is door veel banken nog niet gedaan. Op dat punt heeft de journalist gelijk. Ook moet aan de klant worden meegedeeld dat de cliëntenadministratie is aange meld. Dat kan bijvoorbeeld door in de bankhal een mededeling op te hangen waarin op de mogelijkheid van de inza ge wordt gewezen. Onlangs hebben we zowel in MIRA als via Bank en Bedrijfs voering de banken opnieuw op dit inza gerecht gewezen. Dat banken niet aan deze plicht hebben voldaan, betekent overigens niet dat zij verkeerd omgaan met de privacy van de klant. Die is op grond van een gedragscode goed be schermd.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8