H 'Afspraken voor bewerking grote bedrij venmarkt goede zaak' Rabo band Met ruim 140 plaatselijke ban ken maakte het Centrale Bank bedrijf (CBB) van Rabobank Ne derland afspraken over het be naderen van grote(re) bedrijven. Die waren een onderdeel van het project 'Bewerking grote(re) be drijvenmarkt'. Het uiteindelijke doel daarvan is een groter markt aandeel in die sector. Benadrukt werd, dat het Centrale Bankbe drijf geen concurrent is van de plaatselijke bank. 'Het CBB heeft een aanvullende rol.' Nummer 24/14 december 1992 et marktaandeel van de Rabobank in de sector grote bedrijven is te klein in vergelijking met onze aan delen in andere sectoren van de bedrijven- markt', stelt ir. Chris Abbenhuis. Hij is toege voegd aan de leiding van het directoraat Be- drijfsrelaties van het CBB en medeverant woordelijk voor het project 'Bewerking gro- te(re) bedrijvenmarkt'. Abbenhuis: 'Het markt aandeel van bijvoorbeeld ABN Amro in de sec tor grote bedrijven is 60 procent. Ons markt aandeel ligt tussen de 10 en 20 procent en we willen proberen dat te verdubbelen. We moeten op alle onderdelen van de bedrijven markt sterk aanwezig te zijn.' Mogelijkheden Abbenhuis vertelt dat de plannen van het CBB in een stroomver snelling kwamen door de fusie van ABN en Amro. 'De meeste grote bedrijven doen zaken met meer dan één bank. In het verleden wa ren dat hoofdzakelijk ABN en Amro. Door de fusie kwamen er dus mogelijkheden voor een andere bank.' Het Centrale Bankbedrijf vond dat er voor de marktbewerking van de ruim 4.000 grote(re) bedrijven in Nederland - meestal internationale ondernemingen met meer dan honderd werknemers en een omzet groter dan f 100 miljoen - afspraken met plaatselijke banken moesten worden ge maakt. 'Zowel het CBB als de plaatselijke banken zijn actief op die markt. We moeten voorkomen dat we in eikaars vaarwater ko men', vindt Abbenhuis. Bestand Het Centrale Bankbedrijf kocht in het voorjaar een bestand met de na men van de grote(re) bedrijven. Dat bestand werd door de afdeling Marketing Services CBB uitgesplitst naar Rabobank. Vervolgens werd per bedrijf aangegeven of het al een re latie had met het Centrale Bankbedrijf. Hoofd Marketing Services CBB drs. Kim Egger: 'De regiodirecties hebben de lijsten verspreid on der banken, die tien of meer potentiële rela ties hadden in hun werkgebied. Het ging om 110 banken. Dertig banken zijn benaderd door het kantoor Rotterdam van Rabobank Nederland, dat een onderdeel is van het di rectoraat Bedrijfsrelaties van het CBB. Kan toor Rotterdam heeft al jaren een intensief contact met de Rabobanken in de regio Groot- Rotterdam.' Afspraken De banken werden verzocht de lijsten aan te vullen, zodat er een overzicht ontstond van bedrijven die niet bij de plaat selijke bank of het CBB bankierden. In een ge sprek tussen de bank, een accountmanager van het directoraat Bedrijfsrelaties en een lid van de regiodirectie werden afspraken ge maakt over de taakverdeling bij de be nadering van de bedrijven. 'Vooraf gaand aan de gesprekken vonden in september en oktober regionale voor lichtingsbijeenkomsten plaats over de doelstelling en de plannen van het Cen trale Bankbedrijf', vertelt Abbenhuis. 'Door die bijeenkomsten en de ge sprekken met de banken wilden we ook de communicatie op gang brengen tus sen accountmanagers en de plaatselij ke banken. Als je de markt gezamenlijk gaat bewerken, moetje op werkniveau een goede samenwerking hebben.' Elkaar op de hoogte houden Di recteur Henk Hoving van de Rabobank Rijswijk bezocht één van de eerste re gionale bijeenkomsten. 'Ik vind het een goede zaak dat er afspraken worden ge maakt over wie wat doet, zodat we el- kaar niet voor de voeten lopen. Het is bij ons een keer voorgekomen dat we een bedrijf be naderden, dat cliënt was van het Centrale Bankbedrijf. Dat wisten we niet. Ook bij col lega-banken is dat wel eens gebeurd. Je voelt je dan nogal ongemakkelijk. Het lijkt mij een goede zaak dat we elkaar op de hoogte hou den van onze plannen.' Op de lijst van de bank Rijswijk staan veertig prospects ofwel potentiële relaties. Daarvan gaat het CBB er vijfentwintig benaderen en de Rabobank Rijs wijk vijftien. 'Dat wordt een onderdeel van ons acquisitieplan voor volgend jaar', licht Hoving toe. Soms ongestructureerd Ook de Rabo bank Deventer, met twintig prospects in haar werkgebied, is positief over de gecoördineer de aanpak. 'We hadden wel eens wat moeite met het feit dat we niet op de hoogte waren van de activiteiten van het CBB', vertelt hoofd Bedrijven Aart Sprikkelman. 'Ook denken we dat door deze aanpak de marktbewerking ge- structureerder zal plaatsvinden.' Afgesproken is dat de bank Deventer zes prospects gaat benaderen. Samen met het CBB doet de bank de marktbewerking van vijf bedrijven. Het Centrale Bankbedrijf neemt er negen voor zijn rekening. 'Met die bedrijven hebben wij in het verleden al contacten gehad. Die hebben toen niet tot resultaten geleid', aldus Sprik kelman. Informele circuits Sprikkelman van de bank Deventer heeft nogal wat informele con tacten met bedrijven door netwerken zoals ondernemersverenigingen. Ook bij de Rabo bank Maarssen is dat het geval. Directeur Louis Schagen: 'Doordat ik bestuurslid ben van een ondernemersvereniging, hebben we contacten met bedrijven in de semi-zakelijke en de privé-sfeer. Maar in de marktbewerking van grote bedrijven was onze bank nog niet zo actief.' Aanvullend Eind november werd de lijst van de bank Maarssen doorgenomen met een accountmanager van het CBB en een ad junct-regiodirecteur. 'Nogal wat bedrijven in ons werkgebied bleken relaties te onderhou den met het CBB. Dat was nuttig nieuws voor ons. Het kan vervelend zijn als je dat niet weet, ook in informele circuits.' Schagen gaat via de ondernemersvereniging proberen een afspraak te maken met een prospect. Bij een gesprek gaat het Centrale Bankbedrijf mee. 'Ik zie voor het CBB een aanvullende rol. Bij voorbeeld bij een bedrijf met een omzet van een miljard en 500 man personeel. Daarvoor zijn veel Rabobanken toch te klein', aldus Schagen. Schriftelijk In december worden af spraken gemaakt met banken die minder dan tien prospects hebben in hun werkgebied. 'Die afspraken maken we in principe schrif telijk', licht Abbenhuis toe. 'En de banken krijgen dezelfde informatie als op de bijeen komsten is gegeven.' Het CBB heeft vereni gingen en stichtingen zoals ziekenhuizen bui ten beschouwing gelaten. Staan alle andere grote(re) bedrijven in Nederland wel in het bestand? 'Vrijwel allemaal', antwoordt Egger. 'Het bestand waarmee we werken is ge baseerd op informatie van de Kamers van Koophandel. Bedrijven die uit concurrentie- overwegingen hun jaarcijfers niet bij de Kamer van Koophandel hebben gedepo neerd, staan er dus niet op. We hopen dat banken die we niet hebben benaderd en die zo'n groot bedrijf in hun werkgebied hebben, ook de weg naar ons zullen weten te vinden.' Voor het gezamenlijk benaderen van een bedrijf belast het CBB geen kos ten door aan de plaatselijke bank. 'We werken met gesloten beurzen', aldus Abbenhuis. 'Het CBB en de plaatselijke bank berekenen over en weer geen kos tenvergoedingen. We proberen allebei tot een rendabele produktenafzet te ko men.' Het Centrale Bankbedrijf hoopt g alle afspraken met plaatselijke banken nog dit jaar te kunnen maken. 'De markt is dan in kaart gebracht en we hebben |meer zicht op onze marktpositie', zegt u Abbenhuis. Dat is het begin. Daarna Eind november besprak accountmanager Rodenberg van het d t d u k CBB de lijst met prospects in het werkgebied van de Rabobank yvlllen w® ieder jaar niet de banken eva- Maarssen met directeur Schagen en adjunct-regiodirecteur Mar- lueren of er behoefte is aan bijstelling tinot (v.l.n.r.). van de afspraken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5