Machtigen: actieve benadering via de balie werkt Rabo band 'De Machtigingsservice, die nog een maand loopt, is nu al een suc ces', stelt projectleider Machtigingsservice Roelof van Diffelen: 'We zijn de 1 miljoen kaarten gepasseerd en sommige banken zijn nog maar pas begonnen met de actie. Uit onderzoek is gebleken, dat de reacties van de klanten heel positief zijn. Niet alleen in aan tallen, maar vooral ook over de manier van aanpak. Ook de 700 ge selecteerde incassanten zijn enthousiast.' Niet alles opsturen Nummer 24/14 december 1992 'De actie Machtigingsservice zelf is een succes. Maar bij de inzending van de kaar ten gaat wel eens wat mis', constateert Van Diffelen. 'We ontvangen regelmatig halfver- scheurde of gele terugboekingskaarten, waarop het woord 'machtiging' is geschre ven. Soms zelfs een blanco vodje papier, waarvan een machtiging is gemaakt. Ook sturen plaatselijke banken grote aantallen rode kaarten naar ons op. Maar die moet de cliënt in principe zelf naar de incassant zen den. De produktgroep Betaaldiensten ver werkt alleen volledig ingevulde groene machtigingskaarten voor de 700 geselec teerde incassanten'. worpen, die ze zo in hun eigen administra tie kunnen invoeren. We hebben zelfs al te lefoontjes van incassanten gehad of we niet konden zorgen dat andere banken het ook gaan doen. ABN Amro heeft haar cliën ten een brief gestuurd met vijf blanco machtigingskaarten. Dat werkt volgens mij niet.' Vervolg Veel lokaal en regionaal wer kende incassanten willen ook aan de actie deelnemen. Momenteel wordt onderzocht hoe de actie volgend jaar een vervolg kan krij gen. Daarbij wordt met name gekeken naar de mogelijkheid dat banken zelf incassanten aanmelden, zoals de plaatselijke tennisver eniging of de woningbouwvereniging. De ver moedelijke startdatum van de actie Machti gingsservice 2 is september 1993. Van Diffelen: 'Bij de start van de actie hebben we de handleiding Machtigingsser vice verstuurd naar alle banken. Daarbij zat ook een evaluatieformulier voor alle coördi natoren. Die hebben we graag voor 31 ja nuari terug. Onder andere op hun commen taar baseren we de Machtigingsservice 2. We kijken dus niet alleen naar cijfertjes, maar ook naar de mening van de mensen van de banken, die het werk in de praktijk hebben moeten doen.' 30 Procent van de banken zit nu ai boven de doel stelling van 30 procent ondertekende mach tigingskaarten. Opvallend is, dat vooral de klei ne banken het heel goed doen. Daar lopen de percentages op tot ruim boven de 50 procent. De gemiddelde response ligt nu op bijna 25 pro cent. Guido Willems, onderzoeker bij Mar keting Services Particulieren: 'We hebben 267 cliënten van negen ban ken, die door de baliemedewerkers al waren benaderd voor de Machtigingsservice, on dervraagd over hun ervaringen. Daaruit blijkt, dat klanten heel positief staan tegen- Bij de Rabobank Varik werd de miljoenste machtigingskaart ingevuld. De medewerkers van de bank kregen een boekje. over een dergelijke actieve benadering door de balie. Men gaat eerder over tot machti gen dan wanneer een bedrijf een kaart thuis- stuurt. Groot voordeel is, dat de mensen van de balie het produkt goed kunnen uit leggen en eventuele bezwaren kunnen weg nemen. Acht van de tien cliënten vinden het heel positief dat ze actief zijn benaderd via de balie. 87 Procent van de ondervraagden vond de baliemedewerkers deskundigen 97 procent vond ze vriendelijk.' Nazorg Zo'n 50 procent van de klan ten tekent aan de balie meteen één of meer machtigingskaarten. 30 Procent neemt ze mee naar huis en tweederde daarvan zegt de kaarten alsnog te zullen tekenen. De meeste banken registreren wie de kaarten meenemen en komen er later op terug. De nazorg is belangrijk en verdient de nodige aandacht. Van Diffelen: 'De machtigings kaarten worden aan de balie getekend. De coördinator op de bank verzamelt die kaar ten en stuurt ze elke twee weken naar Agri- data in Den Bosch, waar ze worden ver werkt. Van daaruit worden ze elke twee we ken via een vast schema naar de incassan ten verzonden met het verzoek om de mach tiging zo snel mogelijk in te laten gaan. We hebben de baliemedewerkers geadviseerd om tegen de klanten te zeggen: Zo lang u nog een acceptgiro ontvangt, is de machti ging niet verwerkt en moet u dus nog op de oude manier betalen.' Terugboeken Uit het onderzoek blijkt, dat cliënten tot 45 jaar redelijk op de hoog te zijn van het produkt machtigen. Ouderen duidelijk minder. 19 Procent van de klanten beoordeelt machtigen als een slechte zaak. Opvallend hierbij is, dat dat vooral geldt voor de zuide lijke regio's. Willems: 'Van de mensen die negatief staan ten opzichte van machtigen, blijkt driekwart toch al eens eerder een machtiging te hebben ver strekt. Wat niet vaak ge noeg duidelijk kan worden gemaakt, is dat men met de terugboekingskaart het afgeschreven bedrag bin nen 30 dagen na afschrij ving kan laten terugboe ken. Die kaarten heeft de klant in huis. Mocht ie mand hem kwijt zijn, dan kan hij via de balie een nieuwe krijgen.' Overgebleven kaarten 'We krijgen nu ook de vraag van banken wat ze moeten doen met kaarten voor klanten die nog niet aan de ba lie zijn geweest', meldt Van Diffelen. 'Daar voor zijn twee mogelijkheden. Ten eerste kunnen banken na half januari - dan stopt de actie officieel - doorgaan met het aanbieden van de kaarten aan de balie. Ondertekende exemplaren moeten dan rechtstreeks wor den ingestuurd naar de incassant en niet meer naar Agridata. De uiterste aanleverda- tum is daar gesteld op 20 januari.' Per post 'Een tweede methode is het per post toesturen van de machtigingskaar ten aan de cliënten', vervolgt Van Diffelen. 'Aan deze mogelijkheid kleven bezwaren. Het unieke van de actie is juist dat de kaar ten via de balie worden aangeboden, zodat bezwaren kunnen worden weggenomen en informatie kan worden gegeven. Bovendien is de verwachting dat de response op het versturen via de post veel lager zal zijn dan bij persoonlijk contact.' Incassanten De incassanten zijn te vreden over de actie. 'De ANWB bijvoorbeeld heeft via de Rabobank al zo'n zeventigdui zend ingevulde machtigingskaarten ontvan gen', meldt Van Diffelen. 'Ook de omroepen, PTT/Telecom en de energiebedrijven mel den grote aantallen. De incassanten krijgen de service voor niets. Elke twee weken krij gen ze machtigingskaarten in de schoot ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13