m Rabo band Uit de media Ervaringen met EDAB in Bank Bestuurder Afwisseling in Bank en Bedrijfsvoering Babobank Maandblad Rabo bank in december De functie Als het goed is: Klant tevreden en wij tevreden Boeken, cd's en toiletarti kelen (parfum, after-shave en eau de toilette), zijn de top 3 op de Nederlandse verlang lijstjes voor Sinterklaas en Kerstmis. Deze artikelen wer den het meest genoemd als artikel dat men het liefst ca deau zou krijgen. Dat is de uitkomst van een markton derzoek door AGB Duratrend. Het aantal huizen in aan bouw neemt weer toe. Dat is opmerkelijk, want het aantal bouwvergunningen daalt vol gens het CBS sinds 1988 scherp. In die neergang lijkt nu een kentering zichtbaar. De consument geeft weer meer geld uit aan duurzame consumptiegoederen. Uit cij fers van het CBS blijkt dat de omzet van de detailhandel in de non-foodsector in het der de kwartaal met 2 procent groeide. De grote banken zien er voor 1993 van af winkels een hogere vergoeding te vragen voor het leveren van rolletjes munten. Reden is dat minister Kok de vergoeding hiervoor aan DNB, die de distributie verzorgt, verhoogt van f 4,5 miljoen tot f 7,5 miljoen. DNB hoeft nu minder kosten te ver halen op de banken. Minstens 10 procent van de Nederlandse werknemers kampt met spanningen (stress) als gevolg van een hoge werkdruk. Dit kan leiden tot ernstige lichamelijke en vooral psychische klachten, die resulteren in langdurig werkverzuim en blijvende arbeidsongeschiktheid. Dit blijkt uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken. De uitgaven aan bedrijfs opleidingen zijn eind jaren tachtig fors toegenomen. In 1990 gaf het Nederlands be drijfsleven f 3 miljard uit aan opleidingen voor werknemers. Dat is bijna 40 procent meer dan in 1986. Dat blijkt uit de laatste gegevens van het CBS. Het bedrijfsleven in de ste den in ons land kent overal zijn eigen specifieke proble men, maar ondernemers zijn over het algemeen positief en Nederland krijgt dan ook een ruime voldoende als vesti gingsland. Aldus een onder zoek naar stedelijke knoop punten in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Nummer 24/14 december 1992 De Rabobank Tilburg was één van de onderzoeksbanken van het EDAB-project. In het eerste nummer van 1993 van Bank Bestuurder de ervarin gen. De bank onderkende de noodzaak om de kosten te ver iagen. Bij ongewijzigd beleid zou alleen al de stijging van de personeelskosten leiden tot een jaarlijkse lastenverhoging van zo'n f 1 miljoen. Baron van Verschuer kijkt terug op 1992. Dat was bestuurlijk gezien geen gemakkelijk jaar. Hij gaat in op de communicatie binnen de organisatie, de tari feringsmaatregelen en fusies. De directeur en de voorzitters van de Rabobank Bommeler- waard-Zuid vertellen over de voorbereiding op de kringverga deringen, kostenbewustzijn, fu sie-ervaringen en huisvesting, vergaderfrequentie en de be trokkenheid van de colleges bij de bank. Ook aandacht voor de CKV van 25 november en een bestuurdersconferentie over beoordelen van directeuren in de regio Haarlem. Tot slot een verhaal over de communicatie bij fusies en het belang van goede voorbereiding daarop, verteld door de voorzitter van de Rabobank Oostermeer. BedriifsvoermS Op 18 december verschijnt nummer 10 van Bank en Be- drijfvoering. Daarin ondermeer aandacht voor EDAB en de themadagen Bedrijfsvoering. Informatie over het werken met resultatencentra wordt geïllus treerd aan de hand van erva ringen bij de Rabobank Sloten- Badhoevedorp. Verder aan dacht voor de toename van het aantal bankovervallen. Tot en met eind oktober werden 469 banken in Nederland ermee geconfronteerd, waarvan 96 Rabobanken. Andere artikelen gaan in op de veranderingen die een fusie binnen een bank te weegbrengt, de continuïteit in de KI K-systemen en maatrege len om uitval van de centrale systemen op te vangen. Tot slot een verhaal met de titel 'Van BTZ naar Bedrijfsvoering'. Deze maand in het blad Ra bobank ondermeer aandacht voor de jaarwisseling, woning financiering en de alliantie met vier Duitse coöperatieve ban ken. Milieu-eisen wegen voor Neder landse melkveehouders steeds zwaarder. Op een proefboerderij in Hengelo wordt bekeken hoe het mineralengebruik in balans is te brengen. Een ander verhaal gaat in op de mogelijkheden van produktvernieuwing, iets dat voor veel bedrijven noodzakelijk is. In verband met grote investe ringen is zorgvuldig plannen noodzakelijk. Ook veel aandacht voor de economie. De wereld economie liet over 1992 geen positieve ontwikkeling zien. Ne derland onttrok zich niet aan dat beeld. Voor volgend jaar wordt een licht herstel voorzien. Duits land was jarenlang de economi sche locomotief van Europa, zo blijkt uit een ander artikel. Nu de gevolgen van de Duitse eenwor ding goed merkbaar worden, ver liest de locomotief vaart. Wel blijft Duitsland de belangrijkste handelspartner voor het Neder landse bedrijfsleven. Van de Kerkhof werkt ai zeven jaar in de Rabobankorganisatie, waarvan anderhalf jaar als ba liemedewerkster bij de Rabo bank Ravenstein. Ze is begon nen bij de snelkas en zit nu aan de adviesbalie particulieren, waar dus ook de bedrijfsrelaties tot op zekere hoogte worden geholpen. Na de Mavo, Havo, Schoevers en een korte periode bij het Gemeentehuis in Nistel- rode is ze als baliemedewerk ster begonnen bij de Rabobank Heesch. 'Dat was een behoorlijk grote bank. Ik heb vervolgens bewust gekozen voor een klei nere bank, waar je echt zelf standig kunt werken. Dat wordt hier trouwens ook verwacht. Het werk varieert van postbehande- ling en de zorg voor de bankhal tot het helpen van de cliënten en ook af en toe eens koffie zet ten. Verschillende zaken komen hier minder voor dan op een gro tere bank, maar je moet wel meer weten om de cliënten goed te kunnen helpen. Het wer ken op een kleine bank is een combinatie van administratief bezig zijn én cliëntencontact.' Ravenstein is een mooi histo- 'Wij kennen in Ravenstein geen scheiding tussen parti culieren en bedrijven' vertelt baliemedewerkster Marion van de Kerkhof. 'Bij een grote bank is die er wel, maar bij onze klei ne bank met dertien medewer kers is daar geen sprake van.' Baliemedewerkster plaatselijke bank Opleiding: MBO. Functiegroep 3 risch stadje aan de Maas en er heerst onder de mensen een gemoedelijke sfeer. Van de Kerkhof: 'Je krijgt ook een leuke band met de cliënten. Wij heb ben bordjes staan met onze na men erop. Als de klanten aan je gewend zijn, noemen ze je zelfs bij de voornaam. Af en toe ko men er relaties met moeilijke vragen, waar je niet direct een antwoord op weet. Het is dan de gewoonste zaak van de wereld, dat je even belt met een andere plaatselijke bank of naar Rabo bank Nederland. En als het goed is: Klant tevreden en wij tevreden. Ik heb eens een kwa de klant gehad, die maar bleef praten. Ik kwam er niet tussen. Toen hij even adem haalde zei ik: 'Als u even uw mond houdt, kan ik ook wat zeggen.leder een die het hoorde lag dubbel. De klant gelukkig ook. Ik weet het, kwaad worden mag eigen lijk niet, maar het gebeurde ge woon. Ik heb er nog niet over na gedacht of ik nog een keer iets anders wil. Het werk aan de ad viesbalie, zeker op een kleine bank, is gewoon een heel leuk vak.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12