Rabo band Nummer 23/30 november 1992 Is het zo dat door het verdwijnen van arbeidsplaatsen de werkdruk voor de overblij vende medewerkers stijgt? Er is door EDAB geen sprake van een stijgen de werkdruk. De belangrijkste besparingen wor den inderdaad bereikt door een vermindering van formatieplaatsen, maar dat gebeurt alleen door dat ook het betreffende werk vervalt. Het is niet de bedoeling van EDAB om de medewerkers meer werk te laten verrichten. Doordat er minder werk te verrichten is, kan de bank met minder mede werkers toe. Overigens gaat het in veel gevallen om taken die de medewerkers van een bank ook best graag kwijt willen, zoals de verwerking van betaalop drachten en dergelijke of bepaalde administratie ve controles Door EDAB vervalt er werk, waardoor het aantal formatieplaatsen op een bank kan verminderen. In veel gevallen gaat het om taken die de medewerkers ook best kwijt willen. PIN-code Voorbeelden van de aange dragen instrumenten zijn het niet meer op de bank verstrekken, maar opsturen van de PIN-code naar het huisadres, het afschaffen van bezoek bij schadeclaims die binnen de bevoegdheid vallen van de plaatselijke bank, het centraliseren van de verwerking van OLA's, bankgiro's, Eurocheques en girobetaalkaarten en het beter gebruik van EFTEL bij effectentransacties. Geen recepten Overigens vormen al deze besparingsmogelijkheden geen kant en-klaar recept voor kostenbesparing. Het is niet zo dat een Rabobank simpelweg kan volstaan met uitvoeren van de voorstellen en vervolgens automatisch een besparing van 10% op de kosten kan noteren. Iedere Rabobank is anders, dat wil zeggen dat de processen anders zijn ingericht en dat de medewerkers van de bank anders gegroe peerd zijn. Deelname aan EDAB brengt een maatgesneden aanpak met zich mee, in goed overleg met de betrokken bank. Uitvoering Bovendien is de uitvoe ringsfase van EDAB juist de belangrijkste. Nadat is vastgesteld waar welke verbeterin gen in de processen zijn te behalen, moet worden vastgesteld welke gevolgen dat voor de bank en haar medewerkers heeft. Met name het groeperen van de her en der ge wonnen hele en halve uurtjes tot hele en hal ve 'man- en vrouwjaren' is een delicate zaak. De lokale bank stelt wat dat betreft uiteraard haar randvoorwaarden zelf vast. Het com merciële beleid en eventuele prioriteiten in de taakuitoefening van bepaalde medewer kers kunnen bijvoorbeeld belangrijk zijn. Stappenplan Aan het eind van een EDAB-operatie ligt er bij de plaatselijke bank een stappenplan, waarin is vastgelegd wie wat moet doen om de geconstateerde be sparingsmogelijkheden te realiseren. Dat kan de bank zelf zijn, maar ook Rabobank Nederland zal in voorkomende gevallen haar deel moeten doen. En het is duidelijk welke taken er er in de loop van drie jaar kunnen vervallen. In de praktijk blijkt dat het verval len van de betreffende arbeidsplaatsen over het algemeen goed uit het natuurlijke ver loop is op te vangen. Test De werkwijze van inventarisatie en implementatie van de besparingsmoge lijkheden is inmiddels ook bij vier andere banken getest. En ook daar waren de be vindingen over het algemeen positief, net als bij de vijf onderzoeksbanken. Nog dit jaar is het EDAB-programma dan ook beschik baar voor alle lokale Rabobanken. Nu al heb ben 30 banken zich aangemeld. In de plan ning is er vanuit gegaan dat komend jaar cir ca 80 banken gebruik kunnen maken van het programma. Grotere banken hebben wat dat betreft enige prioriteit, daar zijn de groot ste besparingen te behalen. Ook fusieban- ken en banken die op LAURA overgaan, zijn overigens zeer geschikte kandidaten. Aandacht De besparingsmogelijkhe den binnen EDAB zijn te groeperen in een vijftal aandachtsgebieden. Het gaan ten eer ste om een andere afweging tussen risico- kosten en beheerskosten; een voorbeeld is de afhandeling van schadeclaims. Door bij bepaalde schadeclaims niet meer bij de cliënt te gaan kijken, wordt een extra risico gelopen. In de praktijk blijkt echter dat daar meestal geen lagere claims uit voortkomen. Het argument dat via dergelijke bezoeken aan marktbewerking wordt gedaan, blijkt meestal nauwelijks stand te houden. Samenwerking Een tweede aan dachtsgebied is de verbetering van de sa menwerking tussen Rabobank Nederland en de plaatselijke banken. Door beter naar el kaar te luisteren kan veel tijd worden be spaard. Ten derde zouden automatiserings mogelijkheden beter benut kunnen worden: toepassing van ABM is een sprekend voor beeld. Als vierde gebied is beïnvloeding van het gedrag van cliënten te onderscheiden: de tariferingsmaatregelen springen daarbij als nuttige hulpmiddelen het eerst in ge dachten. Tot slot zijn er schaal- en reikwijd tevoordelen te behalen: de centrale verwer king van OLA's is daarvan een voorbeeld. Denkwijze Het is belangrijk om deze aandachtsgebieden te onderscheiden, om dat EDAB meer is dan een eenmalige uit voeringvan een aantal besparingstrucs. Het EDAB-team tracht een denkwijze over te brengen waarbij op de lokale bank een con stante bezuiniging plaatsvindt over de meest efficiënte manier van werken. Bij de eerste banken die met EDAB werden geconfron teerd blijkt dat inderdaad zo te werken. De medewerkers komen zelf met suggesties voor besparingen door kritisch naar hun da gelijkse werk te kijken. 'Als de PIN-code niet meer hoeft te worden afgehaald op de bank, waarom de code voor de Rabofoon dan wel?' De banken houden zichzelf via EDAB een spiegel voor en trekken daaruit conclusies. Spiegel Die spiegel heeft echter ook een achterzijde. En daarin kijkt Rabobank Nederland. Voor het grootste deel van de besparingsmogelijkheden is namelijk in breng van Rabobank Nederland geboden. Als het gaat om het centraliseren van ver werking of om het beter benutten van auto matisering, dan ligt daar in eerste instantie een taak voor de centrale bank. EDAB geeft de plaatselijke banken bovendien de moge lijkheid om Rabobank Nederland met cijfers aan te tonen dat verbeteringen in de ver werkingsprocessen daadwerkelijk tot kos tenbesparing leiden. En het wordt duidelijk dat de regels die Rabobank Nederland stelt, niet altijd zorgen voor de meeste efficiënte werkwijze. Kortom, de Efficiency Drive Aangesloten Banken is niet alléén een zaak van de lokale banken of alléén van Rabobank Nederland. Alleen van een gezamenlijke en geïntegreer de aanpak kan de grootschalige kostenbe sparing verwacht worden die EDAB teweeg moet brengen. Een blik in de spiegel is bij tijd en wijle voor iedereen wel eens goed. Worden door EDAB niet de consequenties van fouten uit het verleden neergelegd bij de medewerkers van de plaatselijke banken? In het verleden zijn handmatige processen geautomati seerd, samen met alle inefficiënte stappen die daar soms bij horen. EDAB tracht die te verwijderen. Nee, dat is niet het geval. Het gaat er bij EDAB om inefficiënte aspecten in de ver werkingsprocessen op de bank weg te halen die in het verleden gaandeweg zijn ont staan. In het verleden verliepen de verwerkingsprocessen op de plaatselijke banken handmatig. In de loop der jaren zijn veel processen geautomatiseerd. Daarbij zijn eigenlijk alle handelingen die in het handmatige proces zaten 'meegeautomatiseerd'. Ook als dat niet nodig was. Gegevens die door medewerkers waren ingevoerd moesten iedere keer gecontroleerd wor den: mensen maken fouten. Voor gegevens die van het ene automatische systeem naar het andere gaan, zijn dergelijke controles niet nodig. EDAB tracht dergelijke inefficiënte stappen in de verwerking op te sporen en te verwijderen. In het verleden zijn verder vaak regels op regels ge stapeld. Wanneer er iets misging, werd er een regel aan gekoppeld, zonder goed te kijken of er geen ef ficiëntere oplossing was. EDAB tracht dat nu samen met de banken wel te doen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7