EDAB als spiegel voor de plaatselijke bank en voor Rabobank Nederland Rabo band Steeds vaker valt binnen de Rabobankorganisatie het woord 'EDAB'. Slechts weinigen weten waar deze afkorting voor staat. Toch krijgen de komende tijd meer en meer medewerkers binnen de bank te maken met deze 'Efficiency Drive Aangesloten Banken'. Vooral bij de plaatselijke banken, maar ook bij Rabobank Nederland zullen de consequenties van de grootscheepse doorlichting van verwerkingsprocessen bij de banken te merken zijn. Tijd voor een nadere kennismaking met het omvangrijke project. Nummer 23/30 november 1992 De veranderingen in het Nederlandse financiële landschap laten ook de Rabobankorganisatie niet onge moeid. Aanwakkerende concurrentie, eco nomische tegenwind, nieuwe tegenspelers en kostenbewuste afnemers zijn een paar van de kenmerken van de huidige tijd. Een bank die zich ook in die turbulentie goed staande wil houden, is gedwongen maatre gelen te nemen. De Rabobank wil haar pro minente rol blijven spelen, lokaal, nationaal en internationaal en zet daarom de nodige stappen. Kostenbesparing Eén van de belang rijkste stappen is het reilen en zeilen binnen de organisatie veel meer door de bril van de kostenbesparing te bekijken. De produktivi- teit van medewerkers kan daarbij uiteraard onder de loep worden genomen: kan met minder medewerkers dezelfde hoeveelheid of meer werk worden gedaan? Met de ver hoging van de produktiviteit houdt EDAB zich nadrukkelijk niet bezig. Efficiënter Bij de Efficiency Drive Aan gesloten Banken (EDAB) gaat het om kos tenbesparingen door het stroomlijnen en op nieuw ontwerpen van processen op de plaat selijke Rabobanken. De vraag die is gesteld, luidt: 'Wat is de meest doelmatige manier voor het uitvoeren van verwerkingsactivitei ten op een bank?'. Het EDAB-programma moet per individuele Rabobank antwoord gaan geven op die vraag. Stappen Veel van de huidige proces sen in de bank zouden eenvoudiger kunnen, er kunnen soms bepaalde stappen worden overgeslagen. Dat betekent dat er tijd van medewerkers vrijvalt. Wanneer die her en der vrijkomende tijd goed gegroepeerd wordt, dan komen er arbeidsplaatsen vrij en dat levert de nodige kostenbesparingen op. Wanneer de hele EDAB-operatie in alle gele dingen wordt doorgevoerd, dan betekent dat dat er circa 3000 arbeidsplaatsen kunnen vervallen. Dan is een besparing mogelijk van naar schatting f 173 miljoen, zo'n 10% van de kosten die de Rabobankorganisatie direct kan beïnvloeden. Projectteam De inventarisatie van de verwerkingsprocessen is geen eenvoudige zaak. Om dat goed en verantwoord te kun nen doen, is in de loop van 1992 een pro jectteam van Rabobank Nederland aan de slag gegaan om samen met vijf lokale ban ken de verwerkingsprocessen door te lich ten. De banken die er aan meewerken, zijn de Rabobanken in Breda, Epe-Vaassen, Nij megen, Tilburg en Zeist. Alle vijf redelijk gro te banken met een aantal bijkantoren. De methode van onderzoek die werd gebruikt, ontleende men aan het adviesbureau McKinsey Company. 16 Processen In eerste instantie ging de aandacht uit naar slechts 16 van de in to- Interviews De wijze waarop de pro cessen bij de vijf onderzoeksbanken worden uitgevoerd, is op elke bank samen met die bank grondig bekeken door het EDAB-pro- jectteam. Of bepaalde stappen nodig zijn en of de activiteiten van de medewerkers goed aansluiten bij het proces, is via interviews met bankmedewerkers aan de orde geko men. Uit de vergelijking van de manier van werken bij de vijf onderzoeksbanken zijn conclusies getrokken over de optimale in richting van een bepaald proces. Knelpunten Er is gezocht naar knel punten, overbodige stappen, mogelijkheden voor centralisatie en dergelijke. Als de ene bank zonder problemen een stap na kan laten, dan kan dat bij de andere ook. Wan neer de medewerker op de ene nauwelijks tijd besteedt aan een bepaalde handeling zonder ernstige consequenties, dan zou dat op een andere bank ook moeten kunnen. Bovendien zijn van de betrokken Produkt- groepen en van de onderzoeksbanken zelf de nodige suggesties gekomen om tot een efficiëntere aanpak van de processen te ko men. Instrumenten Uit de onderzoeksfase zijn 40 concrete instrumenten voortgeko men om de processen bij de lokale banken te verbeteren. Deze besparingsvoorstellen Wat gebeurt er als mijn bank mee gaat doen met EDAB? Deelname aan EDAB geschiedt op basis van vrijwilligheid. De di rectie van de bank meldt zich na overleg met het bestuur aan. De on dernemingsraad van de bank wordt om advies gevraagd, omdat het gaat om het inschakelen van 'ex terne' adviseurs. Uiteraard worden ook de medewer kers geïnformeerd. Dan gaan twee leden van het projectteam van Rabobank Nederland in gesprekken met bankmedewerkers inventarise ren hoe de processen in de bank verlopen en hoe de werkzaamhe den van de bankmedewerkers daar bij passen. Vergelijking met andere banken geeft de mogelijkheid om conclusies te trekken. Afhankelijk van de randvoor waarden die de bank stelt, wordt duidelijk gemaakt welke tijdsbesparing voor welke func ties mogelijk is. Vervolgens wordt na de derde week door schuiven en groeperen van de vrijgekomen tijd bepaald welke arbeidsplaatsen in de loop van drie jaar vrij kunnen ko men. Daarna stelt het projectteam samen met de bank een stappenplan op waarin staat, wat de lokale bank en Rabobank Nederland moeten ondernemen om alle besparings mogelijkheden ook te verwezenlijken. Het stappenplan bevat aanwijzingen over het niet meer vervullen van vacatures die vrijkomen, het niet meer verlengen van tijdelijke con tracten of het doorschuiven van bepaalde medewerkers naar andere functies. Het aan bieden van andere functies of van opleidingen is een taak van de bank zelf. In de prak tijk worden de vervallende arbeidsplaatsen gevonden in het natuurlijke verloop op een bank. Wel wordt van de medewerkers enige flexibiliteit verwacht, het kan voorkomen dat hun taken en/of arbeidsplaatsen binnen de eigen bank veranderen. Het EDAB-projectteam presenteert regelmatig het bespa ringsprogramma aan belangstellende banken. taal circa 137 verwerkingsprocessen binnen een lokale bank. Processen op het terrein van betalen, sparen, financieren, beleggen en verzekeren. Voorbeelden zijn de uitgifte van passen, het openen van een betaal- of spaarrekening, de opname van een spaar saldo, de aan- en verkoop van effecten, het aangaan van een financiering of het afhan delen van schadeclaims. De uitgekozen pro cessen zijn in aantal weliswaar niet groot, maar ze zijn wel goed voor circa tweederde van de door de bank zelf te beïnvloeden kos ten, met name de personeelskosten. vormen een belangrijk bestanddeel van het EDAB-project zoals dat bij de plaatselijke banken wordt aangeboden. Aan de ene kant hebben die voorstellen betrekking op stroomlijning van bestaande methoden: een verandering in de volgorde van stappen of het opheffen van knelpunten. Aan de ande re kant zou de processtructuur opnieuw moeten worden ingericht: via het concen treren van activiteiten op de hoofdvestiging van de bank of door ze zelfs op regionaal of nationaal niveau, bijvoorbeeld bij Rabobank Nederland, te centraliseren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6